Her får du mer informasjon om møtet i Kommunestyret den 02.11.2022, som saksliste, sakskart, protokoll og liste over frammøtte representanter.
 
Clear
     
 

Møte i Kommunestyret den 02.11.2022

Kommunestyret
02.11.2022 18:00 - 21:00
Utvalg:Kommunestyret
Dato:02.11.2022 18:00 - 21:00
Møtested:Fylkeshuset, Skiringssal
Status:Møtet er ferdig protokollert
Sakskart:Innkalling - Kommunestyret - 02.11.2022 (Hoveddokument) ()Tilleggsinnkalling - Kommunestyret - 02.11.2022 (Hoveddokument) Tilleggsinnkalling - Kommunestyret - 02.11.2022 (Hoveddokument)
Møteprotokoll:Protokoll - Kommunestyret - 02.11.2022 (Hoveddokument)

Saksliste

  • Godkjenning av møteprotokoll Hoveddokument 379KB
    Brevdato: 06.10.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Dokumentsenter og politisk sekretariat
    Saksbehandler: Lise Brit Aske Haugen

    Dokumenter

     

    Vedtak

    I protokollen for sak 128/22, Belmar barnehage - søknad om utvidet finansieringsgaranti, står det at Lexows forslag fikk 4 stemmer. Det riktige skal være 7 stemmer (Frp, V).

    Møteprotokollen godkjennes forøvrig slik den foreligger.



    Behandling

    I protokollen for sak 128/22, Belmar barnehage - søknad om utvidet finansieringsgaranti, står det at Lexows forslag fikk 4 stemmer (Frp, V). Det riktige skal være 7 stemmer (Frp, V).

    Kommunedirektørens innstilling ble forøvrig enstemmig vedtatt.

  • Protokoller fra ungdomsrådet, eldrerådets og råd for personer med funksjonsnedsettelses møter 17.10.2022 Hoveddokument 497KB
    Brevdato: 29.08.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Dokumentsenter og politisk sekretariat
    Saksbehandler: Else Muri

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Protokoller fra ungdomsrådets, eldrerådets og råd for personer med funksjonsnedsettelses møter 17.10.2022 legges frem for kommunestyret til orientering.



    Behandling

    Kommunedirektørens innstilling ble enstemmig vedtatt.

  • Tilstandsrapport 2022 - Barneverntjenesten Hoveddokument 422KB
    Brevdato: 07.10.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Barnevern
    Saksbehandler: Ellen Fisher

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Tilstandsrapport 2022 - Barneverntjenesten tas til orientering.



    Behandling

    Innstilling fra utvalg for oppvekst og opplæring ble enstemmig vedtatt.

  • Strategi og handlingsplan for middelalder og vikingtid Hoveddokument 418KB
    Brevdato: 03.10.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Kultur og idrett
    Saksbehandler: Ida Charlotte Johre

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Saken ble i utvalg for kultur, idrett og folkehelse vedtatt sendt tilbake til administrasjonen, og ble derfor ikke realitetsbehandlet i kommunestyret.



    Behandling

    Saken ble i utvalg for kultur, idrett og folkehelse vedtatt sendt tilbake til administrasjonen, og ble derfor ikke realitetsbehandlet i kommunestyret.

  • Kjøpte plasser ved Lovisenberg Omsorg AS - Forslag til justert fremdriftsplan for utbygging og renovering av døgnbemannede omsorgsplasser Hoveddokument 1MB
    Brevdato: 29.09.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Stab mestring og helse
    Saksbehandler: Trond Ragnar Frøyen

    Dokumenter

     

    Vedtak

    1. Kommunen viderefører ikke dagens avtale med Lovisenberg Omsorg AS etter avtalen går ut 30.06.2028. En videreføring av ny kontrakt mot Lovisenberg Omsorg AS og/eller en leieavtale mellom kommunen og SBB må vurderes opp mot at kommunen må gjennom en anskaffelsesprosess.

    2. Administrasjonen går i gang med planarbeidet med å oppgradere gammel del ved Eik sykehjem, som gjennom prosjektet utvides med opptil 20 nye rom. Nye plasser skal delvis erstatte dagens kjøpte plasser ved Maribu og Marie Treschow. Pasienter ved gammel del på Eik sykehjem flyttes midlertid til Træleborg sykehjem i byggeperioden

    3. Planarbeid for utvidelse av Re Helsehus igangsettes. Nye plasser skal sammen med utvidelse av Eik sykehjem erstatte dagens 84 plasser ved Maribu og Marie Treschow.

    4. Utbygging av nye Træleborg utsettes til etter Eik sykehjem er oppgradert og pasienter har flyttet tilbake fra Træleborg til Eik. Administrasjonen ferdigstiller alt planarbeid forutfor dette slik at nye Træleborg kan stå klar rundt år 2031.

    5. Planarbeid i forbindelse med utbygging av nye døgnbemannede omsorgsplasser på Olsrød avventes til etter nye Træleborg er satt i drift.

    6. Det legges frem en politisk sak i 2024 vedrørende drift av nye Re Helsehus og Olsrød Helsehus, og en eventuell ny anskaffelsesprosess, ref punkt 1. I saken vurderes også anbudsutsetting forbeholdt ideelle leverandører.



    Behandling

    Votering:

    Formannskapets innstilling ble satt opp mot forslag fremmet av Søyland. Innstillingen ble vedtatt mot 23 stemmer (H, Frp, Krf, V, Uavh).

    Nordlis endringsforslag til punkt 1 ble vedtatt mot 23 stemmer (H, Frp, V, Krf, Uavh).

    Nordlis forslag til nytt punkt 6 ble entemmig vedtatt.

  • Strømsparing kommunale bygg og anlegg Hoveddokument 607KB
    Brevdato: 06.10.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Tønsberg kommunale Eiendom
    Saksbehandler: Gro Pettersen

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Det gjennomføres mild strømsparingspakke med følgende justeringer og presiseringer:

    - Tiltaket Redusere tid gatelys Veier og lysløyper, Lyset slukkes mellom kl 01:00 og kl 04:00 endres til Lyset slukkes mellom kl 01:00 og kl 05:00. Tønsberg bysentrum holdes utenfor tiltaket.
    - Tiltaket Redusere åpningstid Ishallen gjennomføres ikke vintersesongen 2022/2023
    - Tiltaket Redusere is-perioden utvendig Maier Arena gjennomføres ikke vintersesongen 2022/2023

    Administrasjonen bes komme tilbake til kommunestyret med en sak høsten 2023 om behovet for tiltak for vintersesongen 2023/2024.

    Kommunestyret ber administrasjonen øke utskiftningstakten av LED-lys innenfor eksisterende investeringsramme i økonomiplanen. Ved utskifting skal det velges armaturer med minst mulig andel blått lys og så lav fargetemperatur som mulig, for å begrense unødvendig lysforurensning.

    Kommunestyret ønsker å presisere at mild strømsparingspakke innebærer at temperaturen i beboerrom og oppholdsrom på sykehjemmene ikke skal senkes, og at temperaturnivå for øvrig holdes innenfor rammer gitt i Arbeidstilsynets «Veiledning om Klima og luftkvalitet på arbeidsplassen» og veileder til forskrift om Miljørettet helsevern i barnehager og skoler.

    Kostnader som følge av økte strømpriser innarbeides i budsjettet.

    Kommunedirektøren bes kartlegge potensiale for solcelleanlegg på kommunale eiendommer og komme tilbake til utvalget med en sak om dette snarest mulig.



    Behandling

    Votering:

    Forslag fra Olaussen vedrerende alternativ til innstillingen, ble trukket i møtet.

    Innstilling for miljø, teknikk og næring (uten de 2 siste avsnitt) ble satt opp mot felles forslag fremme av Stuestøl. Forslag fremmet av Stuestøl ble enstemmig vedtatt.

    Olaussens forslag vedrørende fjernvarme fikk 4 stemmer (Sv, R) og falt.

    Olaussens tilleggsforslag fikk 5 stemmer (Sv, R, Roar Lefsaker (Mdg)) og falt.

    Innstilling for miljø, teknikk og næring, siste avsnitt, ble enstemmig vedtatt.

  • Perioderapport 2 - 2022 Hoveddokument 777KB

    148/22 - 22/142474 - Perioderapport 2 - 2022

    Journaldato: 05.10.2022  6 dokumenter
    Brevdato: 05.10.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Økonomi og virksomhetsstyring
    Saksbehandler: Jørn Erik Borge

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Driftsendringer:

    1. Rammeområdenes budsjettrammer endres som følger basert på vedlegg, kapittel 1.4, tabell 1:

    a. Kommunedirektør, staber og folkevalgte, kr. 21.000

    b. Oppvekst og læring, kr. 11.088.000

    c. Mestring og helse, kr. 10.649.000

    d. Kultur og samfunnsutvikling, kr. 1.305.000

    e. Eiendom og tekniske tjenester, kr. 536.000

    f. Felleskostnader, kr. -14.000.000

    2. Resterende finansieringsbehov i drift, kr. 9.599.000 dekkes av disposisjonsfond.

    3. Det vedtas diverse interne flyttinger mellom virksomheter som vist i vedlegg, kapittel 1.4, tabell 3.

    Investeringsendringer:

    4. Grunnet endret investeringsbehov økes investeringsrammen med kr. 18.182.000 iht. kapittel 2.3,

    tabell 4. Dette finansieres slik:

    • Ubrukte lånemidler kr 8.720.000

    • Mva-kompensasjon kr 716.000

    • Salgsinntekter kr. 2.500.000

    • Tilskudd kr 6.246.000

    5. Årets investeringsbudsjett reduseres med kr 17.300.000 grunnet periodiseringsendringer iht. kapittel 2.3, tabell 5. Dette er innenfor tidligere vedtatte rammer og endrer finansieringen slik:

    • Ubrukte lånemidler kr -29.372.000

    • Mva-kompensasjon kr -5.260.000

    • Salgsinntekter kr. 33.467.000

    • Tilskudd kr -16.135.000

    6. Kommunestyret godkjenner avsluttede investeringsprosjekter iht. tabell 6.

    7. Budsjettert ramme for formidlingslån reduseres fra kr. 160.000.000 til kr. 120.000.000 da det ikke er gjennomførbart å låne ut et så stort beløp i 2022. Låneopptak fra Husbanken reduseres tilsvarende.

    Revidere kommunens egne retningslinjer for Startlån, utnytte Husbankens virkemidler bedre og arbeide aktivt for å øke antall Startlån og sørge for at flere kan eie egen bolig. Reviderte retningslinjer innarbeides i saken om Boligplanen.



    Behandling

    Votering:

    Formannskapets innstilling ble enstemmig vedtatt.

    Mandals tilleggsforslag ble enstemmig vedtatt.

    Forslag fra Berg og Aamodt ble dermed ikke votert over, og anses trukket.

  • Forslag til mulighetsstudie -  ny brannstasjon Tønsberg og Færder. Hoveddokument 568KB
    Brevdato: 06.10.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Kvalitet og innkjøp
    Saksbehandler: Kjell Arne Kjær

    Dokumenter

     

    Vedtak

    1. Det igangsettes en mulighetsstudie for ny brannstasjon Tønsberg og Færder.

    2. Det innhentes ekstern bistand til gjennomføring av mulighetsstudien.

    3. Kostnaden dekkes av Vestfold Interkommunale Brannvesen IKS.



    Behandling

    Votering:

    Innstilling fra utvalg for miljø, teknikk og næring ble satt opp mot forslag fremmet av Stuestøl. Innstillingen ble vedtatt mot 13 stemmer (Frp, Sv, R og Mdg).

  • Tidlig innløsning - næringseiendom Hoveddokument 550KB
    Brevdato: 01.10.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Kultur og samfunnsutvikling
    Saksbehandler: Geir Viksand

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Tønsberg kommune tilbyr Tønsberg dyreklinikk tidlig innløsning. Dette sikrer at kommunen har et dyrevelferdsmessig tilbud om akuttvakt 24 timer i døgnet, 365 dager i året.
    Kostnadene dekkes av kommunens ubundne investeringsfond. Sannsynligvis er rammen på 40 mill kroner tilstrekkelig selv om kommunen inngår avtale med Tønsberg Dyreklinikk.

    Dersom kommunestyret vedtar tidlig innløsning, vil kommunedirektøren gjennomføre egen takst på eiendommen som sammen med Tønsberg Dyreklinikk sin takst danner grunnlag for innløsningssummen.



    Behandling

    Votering:

    Formannskapets innstilling ble satt opp mot Solums forslag. Solums forsag ble enstemmig vedtatt.

  • Opprettelse av innvandrerråd og valg av medlemmer Hoveddokument 1MB
    Brevdato: 16.09.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Stab mestring og helse
    Saksbehandler: Astrid Holwech

    Dokumenter

     

    Vedtak

    1. Kommunestyret skal selv velge et innvandrerråd.

    2. Innvandrerrådet skal ha 7 medlemmer.

    3. Politisk reglement Tønsberg kommune 2020-2023 Del I Politisk hovedstruktur endres:

    Endring av liste i punkt 2.1.3 Folkevalgte organer og antall medlemmer, både rettelse av inkurie i sak KST-121/21 og tillegg for innvandrerråd

    Eldreråd 7 medlemmer

    Råd for personer med funksjonsnedsettelse 7 medlemmer

    Innvandrerråd 7 medlemmer

    Rettelse av nummerering under kapittel 2.2 fra punkt 2.2.7 til 2.2.10.

    Nytt punkt 2.2.12. Innvandrerråd

    Kommunestyret skal selv velge et innvandrerråd.

    Innvandrerrådet i Tønsberg skal ha 7 medlemmer – 1 folkevalgt og 6 foreslått av organisasjoner for innvandrere og flyktninger. For medlemmene skal det velges personlige varamedlemmer.

    Innvandrerrådet velger selv sin leder og nestleder blant medlemmene.

    Nytt punkt 3.10.4 Ansvarsområder innvandrerrådet

    Innvandrerrådet er et rådgivende utvalg og har rett til å uttale seg i alle saker som gjelder innvandrere og flyktninger.

    Kommunestyret og andre folkevalgte organer skal forelegge slike saker for innvandrerrådet.

    4. Politisk reglement Tønsberg kommune 2023-2027 Del I Politisk hovedstruktur endres:

    Tillegg i liste i punkt 2.1.3 for innvandrerråd

    Innvandrerråd 7 medlemmer

    Nytt punkt 2.2.12 Innvandrerråd

    Kommunestyret skal selv velge et innvandrerråd.

    Innvandrerrådet i Tønsberg skal ha 7 medlemmer – 2 folkevalgte og 5 foreslått av organisasjoner for innvandrere og flyktninger. De 2 folkevalgte medlemmene skal ha personlig varamedlem. For de andre 5

    Innvandrerrådet velger selv sin leder og nestleder blant medlemmene.

    Nytt punkt 3.10.5 Ansvarsområder innvandrerrådet

    Innvandrerrådet er et rådgivende utvalg og har rett til å uttale seg i alle saker som gjelder innvandrere og flyktninger.

    Kommunestyret og andre folkevalgte organer skal forelegge slike saker for innvandrerrådet. Reglement for medvirkningsrådene gjelder tilsvarende for innvandrerrådet.

    5. Reglement for eldreråd, råd for personer med funksjonsnedsettelser og ungdomsråd

    Ny tittel:

    Politisk reglement Tønsberg kommune 2023-2027 Del V Reglement for medvirkningsorganene

    Reglementet skal også gjelde for innvandrerrådet og endres i forhold til nytt medvirkningsorgan før behandling i nytt kommunestyre etter valget i 2023.

    6. Følgende medlemmer av innvandrerrådet foreslås:

    Medlemmer

    Personlig varamedlem

    Anne Rygh Pedersen

    Alexender Hangaas

    Hawri Hogr Yousef

    Adam Ashrafzadeh

    Hai Minh Vu

    Benjamin Laomian

    Mohammad Farid

    Zaynab Elmrani

    Elena Håkonsen

    Arlette Kanyange

    Amir Kanaan

    Elisabeth Dyre-Hansen

    Edona Mahmeti

    Barlind Ahmed



    Behandling

    Formannskapets innstilling ble enstemmig vedtatt.

  • Forespørsler Hoveddokument 674KB

    152/22 - 22/151739 - Forespørsler

    Journaldato: 21.10.2022  1 dokument
    Brevdato: 21.10.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Dokumentsenter og politisk sekretariat
    Saksbehandler: Lise Brit Aske Haugen

    Dokumenter

     

    Behandling

    SVAR

    SVAR på interpellasjon fra Håvard Bettum:

    Startlån skal hjelpe de som har hatt langvarige problemer med å få lån i vanlig bank til å kjøpe eller tilpasse egen bolig. I noen tilfeller kan kommunen kombinere startlånet med et boligtilskudd.

    Tønsberg kommune var for noen år siden noe restriktive med å gi Startlån, men utlånsbeløpet har økt de siste 7 årene.

    Da saken «Bruk av startlån i Tønsberg kommune» ble behandlet for ett år siden, var kommunestyret klare på å beholde rammen på 160 millioner kroner, og ikke redusere den til 120 millioner slik administrasjonen foreslo. Kommunestyret vedtok altså å beholde nivået på Startlån fram til en ny vurdering skal gjøres i forbindelse med boligplanen.

    Jeg er helt enig med interpellanten om at Startlån er et meget godt virkemiddel i boligpolitikken og at Tønsberg kommune må benytte ordningen i så stor grad som mulig.

    Som det kom frem i saken for ett år siden må nivået ses opp mot risiko, ikke bare for kommunen, men i stor grad for den enkelte søker. Kommunen skal ikke bidra til å sette enkeltpersoner eller familier i en vanskelig økonomisk situasjon ved at de får høyere boligkostnader enn de kan makte.

    Jeg venter, i likhet med interpellanten, med spenning og interesse på boligplanen som ble varslet å skulle være ferdig i 2022-23. Som følge av en rekke løpende utredningsoppgaver hvorav kommuneplanens arealdel er sentral, har ikke administrasjonen hatt tilstrekkelige ressurser til å få fram boligplanen så raskt som ønskelig.

    Det foregår nå en analyse av boligmarkedet i Tønsberg som skal danne grunnlag for planen. Denne skal være ferdig i desember. Etter dette skal det videre gjennomføres en medvirkningsprosess. Vi kan forvente å få boligplanen til behandling i mai 2023.

    I perioderapport 2, som vi har behandlet i kveld, innstiller kommunedirektøren på å redusere rammen for formidlingslån (Startlån) fra kr 160 millioner til 120 millioner. Flere med meg og interpellanten har stusset over dette forslaget. Det kan virke som om administrasjonen ikke ønsker så offensiv utlånspolitikk som kommunestyret.

    Forklaringen er imidlertid at det ikke er behov for å låne 160 millioner fra Husbanken for å låne ut det tilsvarende beløp. Det skyldes at det gjenstår midler fra fjorårets bevilgning og at vi i løpet av året har mottatt ekstraordinære innbetalinger, og at disse benyttes til videre utlån. Det er altså kommunens låneopptak i Husbanken som skal reduseres, ikke kommunens utlån til innbyggere.

    Økt avdragstid kan medføre at flere kan betjene tilstrekkelig lån til å finansiere passende bolig. Kommunestyret vedtok, som interpellanten understreker, at andelen lån som overstiger 30 år ikke bør overstige 50% fram til ny vurdering i boligplanen. Jeg vil her understreke bør. Hittil i år har 70% fått lånetilsagn med lånetid utover 30 år.

    Så til spørsmålene:

    • Kan vi følge veilederen for startlån fremfor våre egendefinerte vilkår?

    I Husbankens veileder står det at: «Utgangspunktet for beregning av betjeningsevne er husstandens inntekt etter skatt minus et beløp til husstandens livsopphold. Husbanken anbefaler å ta utgangspunkt i Statens institutt for forbruksforsknings (SIFOs) standardbudsjett, og tilpasse dette til den enkelte husstands økonomiske situasjon. Disponibelt beløp til livsopphold må minimum utgjøre veiledende sats for økonomisk sosialhjelp. I tillegg må saksbehandler ta hensyn til andre faste utgifter som nedbetaling av forbruksgjeld og studielån, barnehage-/SFO-utgifter, bidrag m.m.»

    Kommunen tar utgangspunkt i SIFO-satsene, men vurderer tallene etter innspill fra hver enkelt søker og justerer opp eller ned i forhold til faktisk forbruk. Med andre ord i tråd med veilederen fra Husbanken.

    • Kan vi snarest mulig få på plass en boligplan for de mange innbyggerne våre som nå lever uten tro og håp?

    Som nevnt, kommer boligplanen til behandling i mai 2023.

    • Kan vi med mulighetene for flere i dagens utenforskap nå få lagt grunnen for et program der boligutviklere kan og vil prioritere å også bygge sosiale og inkluderende boliger i kommunen vår?

    Gjennom vår dialog med boligutviklere presiserer vi behovet for boliger for personer uten stor inntekt. Etter vår oppfatning er mange boligutviklere også opptatt av dette, men med høye byggkostnader, blir boligene ofte for kostbare for mange av våre innbyggere.

    Kommunen har også selv vært boligutvikler der vi har bygget rimelige boliger som selges til selvkost, og hvor kommunen garanterer for egenkapitalkravet (Anders Madsensgate).

    Ønsket er å kunne få en boligplan som tilrettelegger for utviklingen av et større mangfold av boligløsninger som imøtekommer bredden av innbyggere i Tønsberg kommune, samt vurderer muligheten for boligløsninger hvor kommunen i større grad tar en aktiv part for å sikre alle innbyggerne.

    SVAR på spørsmål fra Trond Ekstrøm:

    Spørsmålet ble besvart muntlig av kommunedirektøren.

  • Nye strakstiltak i fastlegeordningen i Tønsberg kommune Hoveddokument 701KB
    Brevdato: 21.10.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Stab mestring og helse
    Saksbehandler: Astrid Holwech

    Dokumenter

     

    Vedtak

    1. Budsjettrammen til Mestring og helse for 2022 økes med kr 800 000. Økningen finansieres gjennom bruk av disposisjonsfond.

    2. Kommunestyret foreslår å legge til følgende vedtakspunkt når budsjettsaken for 2023 kommer til behandling: Fastlegeordningen styrkes med 5 millioner kroner i 2023, og dette finansieres ved bruk av disposisjonsfond.

    3. Kommunens tilskudd til fastlegeordningen skal benyttes til:

      1. Kommunen gir et kommunalt tilskudd til fastlegene i Tønsberg med kr 70 per pasient til og med 1000 pasienter. Tilskuddet gis fra 1.11.2022.

      2. Kommunens tilskudd på kr 70 per pasient til og med 1000 pasienter beregnes også for hele 2023. Tilskuddet for 2023 skal revurderes hvis staten øker basistilskuddet til fastlegene utover det som allerede er foreslått i statsbudsjettet.

      3. Kommunen yter et kommunalt tilskudd fra 1.1.2023 til 30.4.2023 tilsvarende forslag i statsbudsjettet om økt basistilskudd, under forutsetning av at forslaget blir vedtatt.

      4. Kommunen etablerer 3 nye fastlegehjemler for å sikre tilstrekkelig kapasitet til reduksjon av pasientlister for de fastlegene som ønsker det, samt mulighet for innbyggerne til å bytte fastlege. Plassering og utlysning skjer i henhold til vanlige regler i november 2022.



    Behandling

    Formannskapets innstilling ble enstemmig vedtatt.

  • Søknad om fritak fra politiske verv Hoveddokument 704KB
    Brevdato: 19.08.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Dokumentsenter og politisk sekretariat
    Saksbehandler: Else Muri

    Dokumenter

     

    Vedtak

    1. Cathrine Bøhle (SP) fritas fra sine politiske verv ut valgperioden.

    2. Trygve Ånestad (SP) rykke opp som nytt fast medlem av kommunestyret.

    3. Øyvin Solheim rykker opp som nytt siste varamedlem for Senterpartiet til kommunestyret.

    4. Else Marie Farnes velges som nytt fast medlem fra Senterpartiet til utvalg for kultur, idrett og folkehelse

    5. Svein Holmøy velges som nytt 5. varamedlem fra Senterpartiet til utvalg for miljø, teknikk og næring

    6. Svein Holmøy velges som nytt fast medlem fra Senterpartiet til samarbeidsutvalg for Skjeggestadåsen barnehage.



    Behandling

    Valgutvalgets innstilling ble enstemmig vedtatt.

  • Søknad om fritak fra politiske verv ut perioden Hoveddokument 717KB
    Brevdato: 20.09.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Dokumentsenter og politisk sekretariat
    Saksbehandler: Else Muri

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Nina Brodahl innvilges fritak fra politiske verv ut perioden.

    Roar Lefsaker (MDG) rykker opp som nytt fast medlem av kommunestyret, og Odd-Erik Helgesen (MDG) rykker opp som nytt siste varamedlem for Miljøpartiet De Grønne i kommunestyret.

    Følgende velges som nytt medlem/varamedlem:

    • Roar Lefsaker velges som nytt medlem fra Miljøpartiet De Grønne i utvalg for kultur, idrett og folkehelse.

    • Marie Hernes Rød velges som nytt medlem fra Miljøpartiet De Grønne i valgutvalget.

    • Julie Estdahl Stuestøl velges som nytt medlem i klagenemnda.

    • Ketil Teigen velges som ny leder i klagenemnda.

    • Marie Hernes Rød velges som nytt varamedlem fra Miljøpartiet De Grønne i formannskapet (herunder også varamedlem i administrasjonsutvalget, valgstyret, samevalgstyret, kommuneplanutvalget, og økonomiplanutvalget).

    • Julie Estdahl Stuestøl velges som nytt varamedlem i utvalg for plan og bygg

    • Julie Estdahl Stuestøl velges som nytt varamedlem til KS Fylkesmøte

    • Julie Estdahl Stuestøl velges som nytt medlem til SU Hogsnes barnehage

    • Julie Estdahl Stuestøl velges som nytt varamedlem til SU Fyllpå barnehage

    • Julie Estdahl Stuestøl velges som nytt varamedlem til SU Tolvsrød barnehage

    • Roar Lefsaker velges som nytt medlem til START – Det interkommunale samarbeidet om etableringsveiledning i Vestfold

    • Valg av nytt varamedlem til Kulturhusstyret delegeres til utvalg for kultur, idrett og folkehelse

    • Valg av nytt medlem til 17. mai komiteen delegeres til utvalg for kultur, idrett og folkehelse



    Behandling

    Valgutvalgets innstilling ble enstemmig vedtatt.

  • Søknad om fritak fra verv som utvalgsleder Hoveddokument 711KB
    Brevdato: 28.09.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Dokumentsenter og politisk sekretariat
    Saksbehandler: Else Muri

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Søknad fra Jill Eirin Undem om fritak fra lederverv i UOO realitetsbehandles ikke, da kommunestyret omorganiserer utvalget, og problemstillingen derfor bortfaller.

    Kommunestyret omorganiserer utvalg for oppvekst og opplæring, slik at utvalget får denne sammensetningen:

    Medlemmer:

    1. Gunhild Rui, Ap - leder

    2. Elise Amalie Thorin Løkø, Sv - nestleder

    3. Anne Holm Moen, Ap

    4. Ragnar Kirkevold, Sp

    5. Trygve Ånestad, Sp

    6. Mian Hamid Rizwani, Ap

    7. Ronny Skotte Pettersen, Sp

    8. Henning Wold, H

    9. Anna Nilsen Martin, H

    10. Mathias Willassen Hanssen, H

    11. Inger Lexow, Frp

    Varamedlemmer:

    1. Alexander Hangaas, Krf

    2. Karoline Fadum, Sp

    3. Tony Christensen, Ap

    4. Marianne Bakke Hangaas, Krf

    5. Elin Sommerstad Gebuhr, Ap

    6. Karl Reite, Ap

    7. Lena Anneli Sanner Borge, Ap

    8. Kjell Anders Lier, Mdg

    1. Lena Fahre, H2. Jon Henrik Lorentzen Thorvildsen, H3. Kirsti Søyland, H4. Jill Eirin Undem, Uavh

    1. Erik Steenbuch, Frp

    2. Ellen Eriksen, Frp

    3. Per Morgan Sæbø, Frp

    1. Lotte Uth Gjersøe, R

    2. Julia Kristoffersen, V

    3. Heming Olaussen, Sv

    Jill Eirin Undem fritas fra sitt verv som styreleder i Sameiet Anders Madsens gate 5-7, og Eivind Yrjan Stamnes velges som ny styreleder.



    Behandling

    Valgutvalgets innstilling ble enstemmig vedtatt.

  • Omorganisering av utvalg for plan og bygg Hoveddokument 591KB
    Brevdato: 26.10.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Dokumentsenter og politisk sekretariat
    Saksbehandler: Lise Brit Aske Haugen

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Kommunestyret omorganiserer utvalg for plan og bygg, slik at utvalget får slik sammensetning:

    Medlemmer:

    1. Per Martin Aamodt, Ap, leder

    2. Kjell Anders Lier, Mdg, nestleder

    3. Lisbeth Johansen, Ap

    4. Thordis Kristine Skallist Hovet, Ap

    5. Johan Christian Haugan, Krf

    6. Karoline Fadum, Sp

    7. Frank Pedersen, H

    8. Nicola Liv Berg, H

    9. Karsten Frydenberg, H

    10. Trond Ekstrøm, Frp

    11. Suzy C.S. Haugan, V

    Varamedlemmer:

    1. Thorvald Hillestad, Sp

    2. Wenche Weum Bue, Krf

    3. Kari Asmyhr, Ap

    4. Elin Sommerstad Gebuhr, Ap

    5. Reidar Smidsrød, Krf

    6. Tor Erik Nyberg, Ap

    7. Steinar Solum, Sp

    8. Julie Stuestøl, Mdg

    1. Øyvind Jonassen, H

    2. Jill Eirin Undem, Uavh

    3. Hege Lund, H

    4. Walter Brynhildsen, H

    5. Anders Larsen, H

    1. Bent Moldvær, Frp

    2. Bente Torun Brekke, Frp

    3. Ellen Eriksen, Frp

    1. Julia Kristoffersen, V

    2. Ole Marcus Mærøe, R

    3. Aram Karim, Sv



    Behandling

    Valgutvalgets innstilling ble enstemmig vedtatt.

Fremmøte

Fremmøte
PolitikerPartiMedlemstypeE-Post
Anne Rygh PedersenArbeiderpartietordføreranne.rygh.pedersen@tonsberg.kommune.no
Per Martin AamodtArbeiderpartietmedlemper.martin.aamodt@tonsberg.kommune.no
Trude Viola NordliArbeiderpartietmedlemtrude.viola.nordli@tonsberg.kommune.no
Roar HowlidArbeiderpartietmedlemroarhowlid@gmail.com
Gunhild RuiArbeiderpartietmedlemgunhild.rui@tonsberg.kommune.no
Renathe FekeneArbeiderpartietmedlemrenathe.fekene@tonsberg.kommune.no
Anne Holm MoenArbeiderpartietmedlemanne.holm.moen@tonsberg.kommune.no
Tom GranliArbeiderpartietmedlemtom.granli@gmail.com
Eivind Yrjan StamnesArbeiderpartietmedlemeivind.yrjan.stamnes@tonsberg.kommune.no
Mian Hamid RizwaniArbeiderpartietmedlemrizwani_@hotmail.com
Lisbeth JohansenArbeiderpartietmedlemlisbeth.seljes@gmail.com
Saqlain Raza NaqviArbeiderpartietmedlemsaqlain.raza.naqvi@tonsberg.kommune.no
Lars Jørgen OrmestadArbeiderpartietmedlemormestad@reap.no
Bent MoldværFremskrittspartietmedlembent.moldver@tonsberg.kommune.no
Ellen EriksenFremskrittspartietmedlemellen.eriksen@tonsberg.kommune.no
Anne-May HogsnesFremskrittspartietmedlemanne-may.hogsnes@tonsberg.kmmune.no
Trond EkstrømFremskrittspartietmedlemtrond.ekstrom@tonsberg.kommune.no
Bente Torun BrekkeFremskrittspartietmedlembe-toru@online.no
Lise Lorentzen MandalHøyremedlemmandallise1@gmail.com
Øyvind JonassenHøyremedlemoej.politiker@gmail.com
Johanne ArcherHøyremedlemjohanne_archer@me.com
Ole Sverre LundHøyremedlemole.sverre.lund@gmail.com
Kirsti Nilsson SøylandHøyremedlemkirsti.nilsson.soyland@tonsberg.kommune.no
Anders Stensrud LarsenHøyremedlemanders.stensrud.larsen@tonsberg.kommune.no
Lena FahreHøyremedlemlena.fahre@tonsberg.kommune.no
Aksel Even HaraldsenHøyremedlemah@hbl.no
Johanne KirsebomHøyremedlemjohanne@kirsebom.org
Lars SollieHøyremedlemlars.sollie@tonsberg.kommune.no
Frank PedersenHøyremedlemfrank.pedersen@tonsberg.kommune.no
Nicola Liv FritzøeHøyremedlemnicola.liv.fritzoe@tonsberg.kommune.no
Alexander HangaasKristelig Folkepartimedlemabhangaas@gmail.com
Stine Næss AskjerKristelig Folkepartimedlemstine.ness.askjer@tonsberg.kommune.no
Kjell Anders LierMiljøpartiet De Grønnemedlemkjell.anders.lier@tonsberg.kommune.no
Marie Hernes RødMiljøpartiet De Grønnemedlemmarie.hernes@gmail.com
Julie Estdahl StuestølMiljøpartiet De Grønnemedlemjulie.estdahl.stuestol@tonsberg.kommune.no
Ole Marcus MærøeRødtmedlemole.marcus.meroe@tonsberg.kommune.no
Steinar SolumSenterpartietmedlemsteinar.solum@tonsberg.kommune.no
Svein HolmøySenterpartietmedlemsvein.holmoy@tonsberg.kommune.no
Ragnar KirkevoldSenterpartietmedlemra-lore@online.no
Heming OlaussenSV - Sosialistisk venstrepartimedlemheming.olaussen@gmail.com
Olav Sannes VikaSV - Sosialistisk venstrepartimedlemosvika@online.no
Elise LøkøSV - Sosialistisk venstrepartimedlemelise.amalie.t.loko@tonsberg.kommune.no
Suzy C.S. HauganVenstremedlemsuzychristina@hotmail.com
Håvar BettumVenstremedlemhavar.bettum@tonsberg.kommune.no
Kari-Lise KirsebomHøyrevaramedlemkari-lise.kirsebom@tonsberg.kommune.no
Vigbjørn BueSenterpartietvaramedlemvbue@online.no
Jill Eirin Undemjill.eirin.undem@tonsberg.kommune.no
Trygve Ånestadtrygaan@online.no
Roar Lefsakerroar.lefsaker@tonsberg.kommune.no
Henning Wold (Ikke møtt) Høyremedlemhenning.wold@tonsberg.kommune.no
Thorvald Hillestad (Ikke møtt) Senterpartietmedlemthorvald.hillestad@tonsberg.kommune.no