Vedtak
1. Forslag til handlingsprogram 2023-2026 og budsjett 2023 for Tønsberg kommune vedtas som det fremgår av de obligatoriske forskriftsskjemaene.
2. Netto driftsrammer per rammeområde vedtas som vist i tabellen (tall i hele tusen):
Rammeområde | Regnskap 2021 | Oppr. budsjett 2022 | Budsjett 2023 | Budsjett 2024 | Budsjett 2025 | Budsjett 2026 |
Kommunedirektør, staber og folkevalgte | 152 901 | 140 625 | 163 576 | 156 408 | 154 758 | 154 758 |
Oppvekst og læring | 1 298 125 | 1 269 787 | 1 395 050 | 1 392 914 | 1 388 837 | 1 388 837 |
Mestring og helse | 1 424 695 | 1 384 478 | 1 588 570 | 1 583 505 | 1 595 093 | 1 619 795 |
Kultur og samfunnsutvikling | 296 886 | 265 985 | 267 439 | 274 303 | 278 405 | 282 655 |
Eiendom og tekniske tjenester | 380 182 | 177 936 | 217 489 | 173 460 | 152 987 | 142 830 |
Felleskostnader | 23 687 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Frie inntekter og finans | -264 935 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sum netto rammer | 3 311 541 | 3 238 811 | 3 632 124 | 3 580 590 | 3 570 080 | 3 588 875 |
Driftsrammer per rammeområde i perioden 2023-2026 er bindende for den aktivitet som drives i 2023.
3. Investeringsbudsjettet vedtas med en brutto investeringsutgift på 480.015.000 kroner for 2023.
4. Tønsberg kommune tar opp inntil 391.505.200 kroner i lån til finansiering av de investeringsprosjekter som det vedtatte budsjett forutsetter gjennomført i år 2023, jf. kommunelovens § 14-15 første ledd og kirkelovens § 15 sjette ledd. Kommunedirektøren gis fullmakt til å velge finansieringskilde og akseptere øvrige lånevilkår. Av kommunens låneopptak bevilges 191.050.000 kroner til selvkostområdene. Renter og avdrag til selvfinansierende investeringer dekkes innenfor virksomhetenes rammer.
5. Tønsberg kommune tar opp 160.000.000 kroner i lån fra Husbanken til formål “startlån”, jf. kommunelovens § 14-17. Kommunedirektøren gis fullmakt til å akseptere øvrige lånevilkår.
6. Kommunedirektøren gis fullmakt til å fordele avsatte midler til lønnsvekst til det enkelte rammeområdet/virksomhet når effekt av lønnsforhandlinger 2022 og 2023 er kjent. Kommunedirektøren gis også fullmakt til å justere budsjettert pensjonsutgift hos den enkelte enhet når årets pensjonsbetaling er kjent i slutten av året.
7. Forskuddstrekk og forskuddsskatt for skattepliktige beregnes for inntektsåret 2023 med maksimalt tillatt sats på formue og inntekt.
8. Kommunale avgifter og satser/priser for 2023 vedtas i samsvar med spesifikasjonen i kommunedirektørens handlingsprogram, gebyrliste, vedlegg 1. Priser på selvkostbaserte tjenester skal balansere utgifter og inntekter for tjenesteområdene feiing, vann, avløp, renovasjon og slam.
9. Satser for kremasjonsavgift og festeavgift for gravplasser vedtas som fremstilt i gebyrliste, vedlegg 1.
11. Budsjett for kontrollutvalgssekretariat og revisjon vedtas i henhold til innstilling fra kontrollutvalget.
12. Forslag til kommunale tilskuddssatser for drift av private barnehager i 2023 vedtas i samsvar med spesifikasjon i kommunedirektørens budsjettdokument, vedlegg 2.
13. Driftstilskudd til Kirkelig fellesråd i 2023 settes til 35.057.000 kroner. Investeringstilskudd settes til 4.900.000 kroner.
Kommunestyret vedtok følgende tallendringer i, og
tillegg til,
kommunedirektørens innstilling:
Budsjett 2023 Drift | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Økt bemanning barnehager. Fra prosjekt til permanent ordning. | 4 000 | 6 000 | 6 000 | 6 000 |
Økt tilskudd private barnehager. (som følge av punkt 1) | 0 | 0 | 3 000 | 3 000 |
Styrke tilbudet PPT | 1 500 | 1 500 | 1 500 | 1 500 |
Styrke tilbudet familiehuset | 750 | 750 | 750 | 750 |
Løkken Matkultursenter | 1 000 | 1 000 | 0 | 0 |
Fastlegen (jmf kommunestyresak) | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 |
Økt grunnbemanning. Rehabilitering. | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 |
Boligprosjekt personer med funksjonsnedsettelse. 1) | 250 | 0 | 0 | 0 |
Kulturskolen. Instrumentleie. Ikke økt brukerbetaling. | 125 | 125 | 125 | 125 |
Øke kulturskoleplasser | 750 | 750 | 750 | 750 |
Treningstid i ishallen. Barn og unge | 320 | 320 | 320 | 320 |
Økt tilskudd til lag og foreninger utover lønns- og prisvekst | 500 | 500 | 500 | 500 |
Arrangementsstøtte. 2) | 600 | 600 | 600 | 600 |
Klimafond lag og foreninger | 500 | 1 000 | 1 000 | 1 000 |
Klimastyringsverktøy | 200 | 0 | 0 | 0 |
Drift av mobilitetspunkt og delingsordninger | 500 | 500 | 500 | 500 |
Hva skal til for å nå klimamålene? Tiltaks- og gjennomføringsplan | 300 | 250 | 0 | 0 |
Vedlikehold bygninger (med fokus på klimamål) | 20 103 | 15 957 | 14 081 | 13 078 |
Ettersøkgruppens vaktgodtgjørelse | 216 | 216 | 216 | 216 |
Gang og sykkelbru på kilen | 500 | 0 | 0 | 0 |
Digihjelpen | 200 | 200 | 200 | 200 |
Diakonstilling. Kirkelig fellesråd. | 200 | 200 | 200 | 200 |
Møbler etc til ny avlastning avdeling for unge med demenssykdom. Re Helsehus 3) | 150 | 0 | 0 | 0 |
Økt sosialhjelp/dyrtidstillegg. | 2 500 | 0 | 0 | 0 |
Gjennomføre bemanningsnorm og styrking av ambulant team/miljøterapeuter i skolen | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 |
Sum endring til budsjett | 44 164 | 38 868 | 38 742 | 37 739 |
| | | | |
Budsjett 2023. Investering. | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Presterød skole ENØK-tiltak gamle delen | 5 000 | 5 000 | 0 | 0 |
Salg av eiendom | -60 000 | -40 000 | -10 000 | 0 |
Oppgradering kommunale bygninger | 10 000 | 10 000 | 10 000 | 10 000 |
Solenergi investering | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 |
Tilrettelegging for mobilitetspunkt og delingsordning | 1 000 | 2 000 | 2 000 | 0 |
Sum investering | -39 000 | -18 000 | 7 000 | 15 000 |
| | | | |
| | | | |
Inndekning | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Økt skatteinngang | 12 000 | 12 000 | 12 000 | 12 000 |
Økt bruk av fond | 30 000 | 23 000 | 23 000 | 23 000 |
Sum | 42 000 | 35 000 | 35 000 | 35 000 |
Budsjett | 44 164 | 38 868 | 38 742 | 37 739 |
Netto endring eks renter og avdrag på nye investeringer | -2 164 | -3 868 | -3 742 | -2 739 |
Økt renteutgifter som følge av investeringer | -864 | -1 968 | -2 076 | -1 573 |
Økt avdragsutgifter som følge av investeringer | -1 300 | -1 900 | -1 667 | -1 167 |
Netto endring | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kommunestyret vedtok følgende tekstforslag i tillegg til kommunedirektørens innstilling
14. Ber administrasjonen utrede muligheten for gratis halleie i kommunale idrettshaller og arenaer i helgen for de under 19 år såfremt det ikke er arrangement, slik at vi sørger for likebehandling av alle lag og foreninger. Utgiftene for utredningen dekkes av driftsrammen.
15. Kommunedirektøren bes utarbeide retningslinjer for hvordan volum- og formanalyser kan brukes i store utbyggingsprosjekter, slik at fremtidige utbyggingsprosjekter i Tønsberg i større grad er tilpasset stedets identitet.
16. Kommunedirektøren bes utarbeide en politisk sak om styrking av de alternative opplæringsarenaene i kommunen.
17. Tønsberg kommune skal ikke avkorte andre ytelser ved utbetaling av engangsstøtte til uføretrygdede på minstesats vedtatt i statsbudsjett for 2023.
18. Tønsberg kommune skal så fort som mulig som vedtatt i nysalderingen av statsbudsjettet for 2022 sørge for en uavkortet økning til sosialhjelpsmottakere i desember: 1000 kr pr mottaker og 1000 kr pr barn
19. Boligprosjekt for personer med funksjonsnedsettelse:
Vi har i dag Huset mitt på Brår som kom til etter et privat initiativ med tanke om at også denne gruppen har et ønske om og behov for å eie sin egen bolig. Vi vet i dag lite om hvor mange som evnt inn i fremtiden vil kunne ønske seg en tilsvarende boform og ønsker å kartlegge hvor mange vi etter dagens innbyggere har som kommunen får ansvaret for etter fylte 18 år for å kunne legge til rette riktig og ønskelig boform.
Det legges frem en politisk sak våren 2023 som belyser fremtidig behov og ønsker.
20. Kommunedirektøren bes utarbeide klima- og miljøkrav som skal stilles ved arrangementsstøtte og ved leie av kommunale arealer.
21. Ny avlastningsavdeling for unge demente står snart klar til bruk på Re Helsehus, men med stramme budsjetter vil det bli opplevelse av institusjon noe som ikke vil bidra til positive opplevelser for brukere eller pårørende. For at dette stedet skal bli et sted man får lyst til å komme til, og føler det godt å overlate sine kjære til settes det av 150 000,- til møbler etc til denne spesifikke avdelingen.
22. Evaluering av standard for lekser:
Det legges frem en evaluering våren 2023 av hvilken effekt standarden for lekser har hatt på elevenes læringssituasjon i Tønsberg skolen sammen med en vurdering av hvordan alle Tønsbergs skoler kan bli enda mer leksebevisst. Elever og lærere tas med i arbeidet.
23. Tidlig innsats og PPT
I forlengelse av vedtaket om økt bemanning legges det frem en sak om hvordan Tønsberg kommune skal møte kravene til tidlig innsats (Meld. St. 6 (2019–2020)) og endringene av PPTs arbeid som ligger i forslag til ny opplæringslov.
24. Kommunedirektøren bes innføre et nytt fast punkt i alle politiske saker hvor betydning for bærekraftsmålene skal beskrives, slik det i dag gjøres for klima og barn og unge. Kommunedirektøren bes også vurdere bruk av etablerte indikatorer for livskvalitet (fra f.eks. Helsedirektoratet og SSB) i oppfølging og rapportering på arbeid med bærekraftsmål 3 «God helse og livskvalitet».
25. Kommunedirektøren bes ta initiativ til en intensjonsavtale mellom Tønsberg kommune, Færder kommune og Vestfold og Telemark fylkeskommune om forutsigbar finansiering av Ole 3 frem til Ole 4 er på plass.
26. Kommunedirektørens innstilling til etablering av Matkultursenter på Løkken:
1. Vedlagte forslag til prinsipper for inngåelse av avtale om matkultursenter godkjennes og legges til grunn for en anbudskonkurranse om et slikt senter på Løkken.
2. Det søkes om permanent bruksendring av Løkken.
3. Det bevilges kr 7.250.000,- til nødvendige tilpasninger for å oppnå bruksendring. Kr 1.450. 000 dekkes av mva-kompensasjon og kr 5.800.000 dekkes av kommunens investeringsfond.
Kommunedirektørens innstilling ble enstemmig vedtatt i UKIF, 03.05.22 og i formannskapet, 09.05.22 Saken ble sluttbehandlet i kommunestyret, sak 070/22, 18.05.22 med solid flertall for Formannskapets innstilling.
Det er kommet opplysninger om at administrasjonen ikke har iverksatt bestillingen i tråd med kommunestyrets vedtak. Tilpasninger til etablering av matkultursenteret vil trolig få best resultat dersom vinner av anbudet er delaktig i prosessen.
Kommunedirektøren bes om snarest mulig iverksette anbudskonkurransen i tråd med kommunestyrets tidligere bestilling.
27. Brukerundersøkelse ungdomsklubber (H, R, SV, V)
Tønsberg kommune tar initiativ til å gjennomføre en spørreundersøkelse/brukerundersøkelse blant ungdommer i ungdomsklubbenes målgruppe, med formål om å få mer kunnskap om ungdommers ønsker og behov for innhold og åpningstider på møteplasser utenom skoletid.
28. Byarkitekt for fremtiden
Kommunestyret ønsker en helhetlig utvikling i tråd med kulturhistorie, verdier, planer og ambisjoner, samt bedre dialog mellom kommunen, utbyggere og innbyggere, Kommunedirektøren legger frem en sak hvor fordeler og ulemper ved funksjonen Byarkitekt/Kommunearkitekt fremkommer, og hva funksjonens oppgavebeskrivelse og mandat kan være.
29. Kommunestyret ber kommunedirektøren legge fram en sak om at Tønsberg følger Oslo og legger til rette for å bli en traumeinformert kommune.
Begrunnelse:
Både norske og utenlandske studier viser at over ti prosent av barn utsettes for traumer (vold, overgrep, voldtekt) som påvirker deres normale utvikling og gir økt risiko for seinere alvorlige lidelser og risikoatferd.
Dette er en gruppe som har betydelig risiko for å falle ut av videregående skole. Traumeinformert kommune er en organisasjonsstruktur og rammeverk som involverer forståelse for, gjenkjenning av og respons på alle typer traumer som barn og ungdom utsettes for. Å benytte traumeinfomert pedagogikk for å hjelpe traumatiserte barn vil både være å gi god hjelp til den enkelte, og dessuten være god samfunnsøkonomi.
30. I tråd med innspill fra Karen Lassen, med doktorgrad i lærereres matlagingsundervisning på skolekjøkken (11.12.22) fremmes slikt forslag:
I prinsippene for samarbeidet mellom Tønsberg kommune og et Matkultursenter for barn og unge på Løkken , innarbeides følgende forutsetninger:
1. Det skal stilles krav til samarbeid mellom lærere i mat og helse, og matkultursenteret
2. Det skal stilles krav om at aktørene ved matkultursenteret skal ha fag- og fagdidaktisk kompetanse
3. Det legges til grunn at det skal arbeides med tverrfaglige tema LK20 i tverrfaglig samarbeid.
Behandling
Votering:
Alternative tallbudsjett:
R's alternative budsjett fikk 1 stemme (R) og falt.
V's alternative budsjett fikk 2 stemmer (V) og falt.
SV's alternative budsjett fikk 3 stemmer (Sv) og falt.
Frp's alternative budsjet fikk 5 stemmer (Frp) og falt.
H's alternative budsjett fikk 20 stemmer (H, Frp, V) og falt.
Posisjonens (Ap, Sp, Mdg, Krf) alternative budsjett ble vedtatt mot 21 stemmer (H, Frp, V, R)
Verbalforslag:
Forslag 1), punkt 1, fremmet av Pedersen vedrørende halleie, ble enstemmig vedtatt.
Forslag 1), punkt 2, fremmet av Pedersen vedrørende utbyggingsprosjekter, ble enstemmig vedtatt.
Forslag 1), punkt 3, fremmet av Pedersen vedrørende alternative opplæringsarenaer, ble vedtatt mot 19 temmer (Ap, Sp).
Forslag 7), punkt 1, fremmet av Mærøe vedrørende engangsstøtte til uføretrygdede, ble enstemmig vedtatt.
Forslag , punkt 2, fremmet av Mærøe vedrørende økning til sosialhjelpsmottakere, ble vedtatt mot 18 stemmer (H, Frp).
Forslag 7), punkt 3, fremmet av Mærøe vedrørende å drive tjenester i egen regi, fikk 4 stemmer (R, Sv) og falt.
Forslag 7), punkt 4, fremmet av Mærøe vedrørende seks timers normalarbeidsdag, fikk 8 stemmer (Mdg, Sv, R) og falt.
Forslag 7), punkt 5, fremmet av Mærøe vedrørende leie i kommunale boliger, fikk 8 stemmer (Mdg, V, R, Løkø) og falt.
Forslag 7), punkt 6, fremmet av Mærøe vedrørende fastlegehjemler, fikk 4 stemmer (Sv, R) og falt.
Forslag 8), punkt 1, fremmet av Aamodt på vegne av Ap, Sp, Mdg og Krf vedrørende boligprosjekt, ble enstemmig vedtatt.
Forslag 8), punkt 2, fremmet av Aamodt på vegne av vedrørende klima- og miljøkrav, ble enstmmig vedtatt.
Forslag 8), punkt 3, fremmet av Aamodt på vegne av vedrørende avlastningsavdeling for unge demente, ble enstemmig vedtatt.
Forslag 8), punkt 4, fremmet av Aamodt på vegne av vedrørende evaluering av standard for lekser, ble vedtatt mot 18 stemmer (H, Frp).
Forslag 8), punkt 5, fremmet av Aamodt på vegne av vedrørende tidlig innsats og PPT, ble enstemmig vedtatt.
Forslag 8), punkt 6, fremmet av Aamodt på vegne av vedrørende bærekraftsmålene i politiske saker, ble vedtatt mot 5 stemmer (Frp).
Forslag 8), punkt 7, fremmet av Aamodt på vegne av vedrørende Ole III og Ole IV, ble enstemmig vedtatt.
Forslag 8), punkt 8, fremmet av Aamodt på vegne av vedrørende Matkultursenter på Løkken, ble vedtatt mot 22 stemmer (H, Frp, Sv, R).
Forslag 9), punkt 1, fremmet av Moldvær vedrørende opptrappingsplan for miljøterapeutstillinger, fikk 11 stemmer (Frp, S, V, R) og falt.
Forslag 9), punkt 2, fremmet av vedrørende heldøgn pleie, fikk 6 stemmer (Frp, R) og falt.
Forslag 9), punkt 3, fremmet av vedrørende tilskuddet til de private barnehagene, fikk 21 stemmer (H, Frp, V, R) og falt.
Forslag 10), punkt 1, fremmet av Haugan på vegne av H, R, SV, V, vedrørende brukerundersøkelse ungdomsklubber, ble vedtatt mot 19 stemmer (Ap, Sp).
Forslag 10), punkt 2, fremmet av Haugan på vegne av R, Sv, V, vedrørende matjord for fremtiden, fikk 6 stemmer (SV, V, R) og falt.
Forslag 10), punkt 3, fremmet av Haugan på vegne av R, Sv, V, vedrørende vegetasjonssone inn i planbestemmelsene, fikk 6 stemmer (SV, V, R) og falt.
Forslag 10), punkt 4, fremmet av Haugan vedrørende byarkitekt for fremtiden, ble vedtatt mot 20 stemmer (Ap, Krf, Frp).
Forslag 10), punkt 5, fremmet av Haugan vedrørende vedlikeholdsfond for bygg, fikk 2 stemmer (V) og falt.
Forslag 11), fremmet av Vika vedrørende sommeravlastning, fikk 24 stemmer (H, Frp, Sv, V, R) og falt.
Forslag 13), fremmet av Vika vedrørende traumeinformert kommune, ble vedtatt mot 24 temmer (H, Sp, Frp).
Forslag 2), fremmet av Olaussen vedrørende Matkultursenter for barn og unge på Løkken, ble vedtatt mot 12 stemmer (Frp, 3 Mdg (minus Lefsaker), V, Krf).
Formannskapets innstilling m/vedtatte endringer ble enstemig vedtatt.