Vedtak
1. Forslag til handlingsprogram 2023-2026 og budsjett 2023 for Tønsberg kommune vedtas som det fremgår av de obligatoriske forskriftsskjemaene.
2. Netto driftsrammer per rammeområde vedtas som vist i tabellen (tall i hele tusen):
Rammeområde | Regnskap 2021 | Oppr. budsjett 2022 | Budsjett 2023 | Budsjett 2024 | Budsjett 2025 | Budsjett 2026 |
Kommunedirektør, staber og folkevalgte | 152 901 | 140 625 | 163 576 | 156 408 | 154 758 | 154 758 |
Oppvekst og læring | 1 298 125 | 1 269 787 | 1 395 050 | 1 392 914 | 1 388 837 | 1 388 837 |
Mestring og helse | 1 424 695 | 1 384 478 | 1 588 570 | 1 583 505 | 1 595 093 | 1 619 795 |
Kultur og samfunnsutvikling | 296 886 | 265 985 | 267 439 | 274 303 | 278 405 | 282 655 |
Eiendom og tekniske tjenester | 380 182 | 177 936 | 217 489 | 173 460 | 152 987 | 142 830 |
Felleskostnader | 23 687 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Frie inntekter og finans | -264 935 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sum netto rammer | 3 311 541 | 3 238 811 | 3 632 124 | 3 580 590 | 3 570 080 | 3 588 875 |
Driftsrammer per rammeområde i perioden 2023-2026 er bindende for den aktivitet som drives i 2023.
3. Investeringsbudsjettet vedtas med en brutto investeringsutgift på 480.015.000 kroner for 2023.
4. Tønsberg kommune tar opp inntil 391.505.200 kroner i lån til finansiering av de investeringsprosjekter som det vedtatte budsjett forutsetter gjennomført i år 2023, jf. kommunelovens § 14-15 første ledd og kirkelovens § 15 sjette ledd. Kommunedirektøren gis fullmakt til å velge finansieringskilde og akseptere øvrige lånevilkår. Av kommunens låneopptak bevilges 191.050.000 kroner til selvkostområdene. Renter og avdrag til selvfinansierende investeringer dekkes innenfor virksomhetenes rammer.
5. Tønsberg kommune tar opp 160.000.000 kroner i lån fra Husbanken til formål “startlån”, jf. kommunelovens § 14-17. Kommunedirektøren gis fullmakt til å akseptere øvrige lånevilkår.
6. Kommunedirektøren gis fullmakt til å fordele avsatte midler til lønnsvekst til det enkelte rammeområdet/virksomhet når effekt av lønnsforhandlinger 2022 og 2023 er kjent. Kommunedirektøren gis også fullmakt til å justere budsjettert pensjonsutgift hos den enkelte enhet når årets pensjonsbetaling er kjent i slutten av året.
7. Forskuddstrekk og forskuddsskatt for skattepliktige beregnes for inntektsåret 2023 med maksimalt tillatt sats på formue og inntekt.
8. Kommunale avgifter og satser/priser for 2023 vedtas i samsvar med spesifikasjonen i kommunedirektørens handlingsprogram, gebyrliste, vedlegg 1. Priser på selvkostbaserte tjenester skal balansere utgifter og inntekter for tjenesteområdene feiing, vann, avløp, renovasjon og slam.
9. Satser for kremasjonsavgift og festeavgift for gravplasser vedtas som fremstilt i gebyrliste, vedlegg 1.
11. Budsjett for kontrollutvalgssekretariat og revisjon vedtas i henhold til innstilling fra kontrollutvalget.
12. Forslag til kommunale tilskuddssatser for drift av private barnehager i 2023 vedtas i samsvar med spesifikasjon i kommunedirektørens budsjettdokument, vedlegg 2.
13. Driftstilskudd til Kirkelig fellesråd i 2023 settes til 35.057.000 kroner. Investeringstilskudd settes til 4.900.000 kroner.
Formannskapet vedtok følgende tallendringer i, og
tillegg til,
kommunedirektørens innstilling:
Budsjett 2023 Drift | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Økt bemanning barnehager. Fra prosjekt til permanent ordning. | 1 900 | 3 800 | 3 800 | 3 800 |
Økt tilskudd private barnehager. (som følge av punkt 1) | 0 | 0 | 1 950 | 1 950 |
Styrke tilbudet PPT | 1 500 | 1 500 | 1 500 | 1 500 |
Styrke tilbudet familiehuset | 750 | 750 | 750 | 750 |
Løkken Matkultursenter | 1 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 |
Fastlegen (jmf kommunestyresak) | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 |
Økt grunnbemanning. Rehabilitering. | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 |
Boligprosjekt personer med funksjonsnedsettelse. 1) | 250 | 0 | 0 | 0 |
Kulturskolen. Instrumentleie. Ikke økt brukerbetaling. | 125 | 125 | 125 | 125 |
Øke kulturskoleplasser | 750 | 750 | 750 | 750 |
Treningstid i ishallen. Barn og unge | 320 | 320 | 320 | 320 |
Økt tilskudd til lag og foreninger utover lønns- og prisvekst | 500 | 500 | 500 | 500 |
Arrangementsstøtte. 2) | 600 | 600 | 600 | 600 |
Klimafond lag og foreninger | 500 | 1 000 | 1 000 | 1 000 |
Klimastyringsverktøy | 200 | 0 | 0 | 0 |
Tilrettelegging for mobiltetspunkt og delingsordning | 1 000 | 2 000 | 2 000 | 0 |
Drift av mobilitetspunkt og delingsordninger | 500 | 500 | 500 | 500 |
Hva skal til for å nå klimamålene? Tiltaks- og gjennomføringsplan | 300 | 250 | 0 | 0 |
Vedlikehold bygninger | 26 258 | 25 839 | 24 153 | 23 180 |
Ettersøkgruppens vaktgodtgjørelse | 216 | 216 | 216 | 216 |
Gang og sykkelbru på kilen | 500 | 0 | 0 | 0 |
Digihjelpen | 200 | 200 | 200 | 200 |
Diakonstilling. Kirkelig fellesråd. | 200 | 200 | 200 | 200 |
Møbler etc til ny avlastning avdeling for unge med demenssykdom. Re Helsehus 3) | 150 | | | |
Sum endring til budsjett | 44 719 | 47 550 | 47 564 | 44 591 |
| | | | |
| | | | |
Budsjett 2023. Investering. | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Presterød skole ENØK-tiltak gamle delen | 5 000 | 5 000 | 0 | 0 |
Salg av eiendom | -60 000 | -40 000 | -10 000 | 0 |
Oppgradering kommunale bygninger | 10 000 | 10 000 | 10 000 | 10 000 |
Solcelle investering | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 |
| | | | |
Sum investering | -40 000 | -20 000 | 5 000 | 15 000 |
| | | | |
| | | | |
Inndekning | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Økt skatteinngang | 12 000 | 12 000 | 12 000 | 12 000 |
Økt bruk av fond | 30 500 | 31 500 | 31 500 | 29 500 |
Sum | 42 500 | 43 500 | 43 500 | 41 500 |
Budsjett | 44 719 | 47 550 | 47 564 | 44 591 |
Netto endring eks renter og avdrag på nye investeringer | -2 219 | -4 050 | -4 064 | -3 091 |
Økt renteutgifter som følge av investeringer | -886 | -2050 | -2231 | -1758 |
Økt avdragsutgifter som følge av investeringer | -1333 | -2000 | -1833 | -1333 |
Netto endring | 0 | 0 | 0 | 0 |
Formannskapet vedtok følgende tekstforslag i tillegg til kommunedirektørens innstilling
1)
Boligprosjekt for personer med funksjonsnedsettelse:
Vi har i dag Huset mitt på Brår som kom til etter et privat initiativ med tanke om at også denne gruppen har et ønske om og behov for å eie sin egen bolig. Vi vet i dag lite om hvor mange som evnt inn i fremtiden vil kunne ønske seg en tilsvarende boform og ønsker å kartlegge hvor mange vi etter dagens innbyggere har som kommunen får ansvaret for etter fylte 18 år for å kunne legge til rette riktig og ønskelig boform.
Det legges frem en politisk sak våren 2023 som belyser fremtidig behov og ønsker.
2)
Kommunedirektøren bes utarbeide klima- og miljøkrav som skal stilles ved arrangementsstøtte og ved leie av kommunale arealer.
3)
Ny avlastningsavdeling for unge demente står snart klar til bruk på Re Helsehus, men med stramme budsjetter vil det bli opplevelse av institusjon noe som ikke vil bidra til positive opplevelser for brukere eller pårørende. For at dette stedet skal bli et sted man får lyst til å komme til, og føler det godt å overlate sine kjære til settes det av 150 000,- til møbler etc til denne spesifikke avdelingen.
4)
Evaluering av standard for lekser:
Det legges frem en evaluering våren 2023 av hvilken effekt standarden for lekser har hatt på elevenes læringssituasjon i Tønsberg skolen sammen med en vurdering av hvordan alle Tønsbergs skoler kan bli enda mer leksebevist. Elever og lærere tas med i arbeidet.
5)
Tidlig innsats og PPT
I forlengelse av vedtaket om økt bemanning legges det frem en sak om hvordan Tønsberg kommune skal møte kravene til tidlig innsats (Meld. St. 6 (2019–2020)) og endringene av PPTs arbeid som ligger i forslag til ny opplæringslov.
6)
Kommunedirektøren bes innføre et nytt fast punkt i alle politiske saker hvor betydning for bærekraftsmålene skal beskrives, slik det i dag gjøres for klima og barn og unge. Kommunedirektøren bes også vurdere bruk av etablerte indikatorer for livskvalitet (fra feks Helsedirektoratet og SSB) i oppfølging og rapportering på arbeid med bærekraftsmål 3 «God helse og livskvalitet».
7)
Kommunedirektøren bes ta initiativ til en intensjonsavtale mellom Tønsberg kommune, Færder kommune og Vestfold og Telemark fylkeskommune om forutsigbar finansiering av Ole 3 frem til Ole 4 er på plass.
8)
Kommunedirektørens innstilling til etablering av Matkultursenter på Løkken:
1. Vedlagte forslag til prinsipper for inngåelse av avtale om matkultursenter godkjennes og legges til grunn for en anbudskonkurranse om et slikt senter på Løkken.
2. Det søkes om permanent bruksendring av Løkken.
3. Det bevilges kr 7.250.000,- til nødvendige tilpasninger for å oppnå bruksendring. Kr 1.450. 000 dekkes av mva-kompensasjon og kr 5.800.000 dekkes av kommunens investeringsfond.
Kommunedirektørens innstilling ble enstemmig ved tatt i UKIF, 03.05.22 og i formannskapet, 09.05.22 Saken ble sluttbehandlet i kommunestyret, sak 070/22, 18.05.22 med solid flertall for Formannskapets innstilling.
Det er kommet opplysninger om at administrasjonen ikke har iverksatt bestillingen i tråd med kommunestyrets vedtak. Tilpasninger til etablering av matkultursenteret vil trolig få best resultat dersom vinner av anbudet er delaktig i prosessen.
Kommunedirektøren bes om snarest mulig iverksette anbudskonkurransen i tråd med kommunestyrets tidligere bestilling.
Behandling
Behandling:
Venstres og Rødts forslag legges frem til orientering, men behandles ikke, da partiene ikke er representert i formannskapet.
Votering:
Sv's alternative budsjett fikk 1 stemme (Sv) og falt.
Frp's alternative budsjett fikk 1 stemme (Frp) og falt.
H's alternative budsjett fikk 3 stemmer (H) og falt.
Ap, Sp, Mdg, Krf fellesforslag ble vedtatt mot 5 stemmer (H, Frp, Sv).
Kommunedirektørens innstilling ble forøvrig enstemmig vedtatt.