Vedtak
Med hjemmel i plan- og bygningsloven § 12-12 vedtas detaljregulering av Ny fastlandsforbindelse fra Færder planID 3803 20190180, datert den 09.08.2023med følgende endringer i vedlagte kart og bestemmelser:
1 Plankart
1.1I plankartet tas hensynssone «Ras og skredfare H310» ut ved Smørberg.
1.2I plankartet legges hensynssonen «Flomfare H320» inn ved Jarlsbergområdet.
1.3Kulturminne med ID 274239 endrer benevnelse i plankart.
1.4I plankart tas felt «o_V2» ut ved Kaldnes.
2 Bestemmelser
2.1I bestemmelse «9.3 Ras- og skredfare» slettes: jf. NVE sin veileder: Sikkerhet mot kvikkleireskred, nr.1/2019
Og tilføyes: i henhold til rapport «Ny fastlandsforbindelse fra Færder - Områdestabilitetsvurdering iht. NVE veileder nr. 1/2019" datert 09.06.2023.
2.2Ny bestemmelse:9.4 Flomfare (H320) - Faresonen H320_1-6 omfatter områder hvor det kan være fare for flom i forbindelse med flomveg og stormflo. Det tillates ikke tiltak innenfor hensynssonene uten at dokumentasjon på at tilfredsstillende sikkerhetstiltak mot flom er ivaretatt i henhold til rapport «Ny fastlandsforbindelse fra Færder - Vurdering av flomfare" datert 19.06.2023.
2.3I bestemmelse «11.1.3 Anleggsgjennomføringsplan» tilføyes: bl.a. plan for hvordan trafikksikkerhet og fremkommelighet skal ivaretas.
2.4 Ny rekkefølgebestemmelse: Utbredelse av Vipe skal kartlegges i vårperioden fra 15.03 til 01.06 de 2 siste årene før anleggsstart som et grunnlag for å vurdere avbøtende tiltak.
2.5I bestemmelse «3.3 Overvannshåndtering» tilføyes: Utformingen av kulvert skal sikre permanent vannspeil, opparbeides med naturpreget bunnsubstrat og åpen strekning mellom g/s-veien og lokalveien til Jarlsberg travbane fra syd eller med lyssjakt dersom åpen løsning ikke er mulig.
2.6I bestemmelse «3.1 Støy» tilføyes: Lokale skjermingstiltak skal vurderes for boliger/fritidsboliger og annen støyømfintlig bebyggelse i tråd med tabell 9-1 i fagrapport støy datert 04.01.23.
2.7Ny bestemmelse Plan for håndtering av overskuddsmasser
Plan for håndtering av overskuddsmasser inkludert transport, mellomlagre og mottakssteder, skal framlegges og være godkjent av kommunen senest et år før oppstart av tunneldriving. Overskuddsmasser skal håndteres og fraktes på en måte slik at miljø og omgivelsene ivaretas. Fremmed arter skal kartlegges før overskuddsmasser kan flyttes. Planen skal beskrive hvordan fremmede skadelige arter skal håndteres for hindre spredning av fremmede arter.
2.8I bestemmelse «10.3.1» tilføyes:For at gang- og sykkelvei kan etableres kan deler av steingjerde #1 fjernes
2.9I bestemmelse «5.20 Bru» tilføyes følgende:Seilingshøyde skal være min 40m over høyeste astronomiske tidevann (HAT) i 80 m bredde.Maks høyde på brutårnene skal ikke overstige kote +110 meter.
2.10Ny bestemmelse: Beplantning - Fjernvirkning av sår i landskapet rundt tunnelportaler skal dempes med vegetasjon.
2.11I bestemmelsen «3.1 Støy» tilføyes følgende punkt:Ved etablering av støyskjerm og andre tiltak mot støy skal det legges vekt på estetisk kvalitet. Der skjerm utføres sammenhengende for flere eiendommer eller over lengre strekninger, skal den brytes opp visuelt med transparente felt som sikrer utsyn og innsyn, eller med sprang i støyskjermen, og utformes som en integrert del av utomhusarealene.
2.12I bestemmelse «5.12 Annen veggrunn – teknisk anlegg» og bestemmelse «5.13 Annen veggrunn – grøntareal» tilføyes: Innenfor arealene kan det oppføres teknisk bygg inntil 150m² BYA pr. bygning. Maksimal mønehøyde på bygg er 3,5 meter. Det skal legges vekt på estetiske kvaliteter og tas landskapsmessige hensyn ved plassering og utformingen av byggene. Materialbruk og fargevalg skal tilpasses byggenes omgivelser.
2.13I rekkefølgebestemmelse «11.1.4 Plan for håndtering av overskuddsmasser» tilføyes: Fremmed arter skal kartlegges før overskuddsmasser kan flyttes. Planen skal beskrive hvordan fremmede skadelige arter skal håndteres for å hindre spredning.
2.14I bestemmelse «3.5 Matjordplan» slettes: Flytting og lagring av matjord skal skje i henhold til føringene i godkjent matjordplan. datert xxxx
Tilføyes: Jord fra dyrka og dyrkbare arealer skal håndteres i tråd med matjordplanen. Planen skal utarbeides i tråd med Vestfold og Telemark fylkeskommune sin Veileder til matjordplan, datert aug. 2022. Målet med matjordplanen er å bevare så stor del av avlingspotensialet i den berørte jorda som mulig.
2.15I bestemmelse «11.1.5 Matjordplan» slettes: Utførende hos entreprenør samt andre som er involverte i håndtering av matjord skal gjennomgå opplæring i det forestående arbeidet. Agronomisk kompetanse som skal følge arbeidene i felt skal dokumenteres. Eiere av mottaksarealer for matjord skal kontaktes og detaljert arbeidsplan for jordflyttingen avtales.
Tilføyes følgende punkter:
Senest 2 år før bygge- og anleggsarbeidet igangsettes skal matjordplanen være godkjent av kommunens landbruksforvaltning. Matjordplanen skal redegjøre for håndtering og flytting av dyrka og dyrkbar jord. Flere alternative mottaksområder skal være pekt ut.
Senest 1 år før bygge- og anleggsarbeidet igangsettes skal all håndtering og flytting av jord være detaljprosjektert og godkjent av kommunens landbruksforvaltning. Prosjekteringa skal omfatte forhold som avtaking av jord, plassering og utforming av mellomlager, oppbygging av jordlag og drenering på mottaksområder og tilbakeføring av midlertidige anleggsområder. Underskrevne avtaler om leveranse og mottak av jord skal følge med.
Kommunens landbruksforvaltning skal varsles før arbeidet med flytting av jordmasser starter opp.
2.16Ny bestemmelse: 11.3.6 Matjord - Bekreftelse fra kommunens landbruksforvaltning på at matjordplanen er fulgt skal foreligge før åpning av veganlegget. Dersom feil og mangler påvises, jamfør beskrivelser og mål i matjordplanen, skal dette rettes uten unødvendig opphold.
2.17I bestemmelse «10.1 Midlertidig bygge- og anleggsområde» tilføyes: Anleggsbredden og terrenginngrepene skal holdes på et minimum for å berøre minst mulig matjord innenfor planområdet.
2.18I bestemmelse «8.1 Bruk og vern av sjø og vassdrag, med tilhørende strandsones» slettes: For V2 gjelder planbestemmelsene for «Kommuneplanens arealdel 2018-2030», vedtatt 22.05.2019, PlanID 99009 eller til enhver tid gjeldende plan for området, gjelde for arealet innenfor formålet.
2.19I bestemmelsen «5.1 Fellesbestemmelser for samferdsel og teknisk infrastruktur» tilføyes: Maks tillatte endring i kotehøyde i forhold til angitt i Tekniske tegninger er 1,0 m.
2.20I bestemmelse «10.1 Midlertidig bygge- og anleggsområde» Slettes:
Rettsvirkningen av bygge- og anleggsområdene opphører senest 1 år etter vegåpning.
Tilføyes: Områder regulert til midlertidig bygge- og anleggsområde opphører senest ett år etter at anlegget er tatt i bruk. Områdene skal da være satt i stand. Kommunen må treffe vedtak om oppheving av bestemmelsesområdet.
2.21Bestemmelsen 9.6.6 for rydningslokalitet «Smørbergveien» omfatter også steingjerde ved Smørbergveien.
2.22I bestemmelse 3.3 «Overvannshåndtering» tilføyes følgende
Det skal etableres minst et oppsamlings-/kontrollkumpunkt for fastlandsforbindelsene hvor det er mulig å innhente vannprøve for analyse og grovt bedømme vannføringen før utslipp til bekk eller annen resipient.
2.23I bestemmelse 5.20 «Bru» tilføyes følgende:
Virkningen bru/brukonstruksjon får for fuglelivet skal utredes. Dokumentasjonen skal legges til grunn for gjennomføring av eventuelle avbøtende tiltak for å redusere forstyrrelser og faren for kollisjon av fugl.
3 Planbeskrivelsen
3.1Følgende avsnitt legges inn i planbeskrivelsen: Ved prosjektering av rekkverk bru skal følgende hensyn legges til grunn for utformingen:Sikkerhet, Drift- og vedlikehold, Estetikk, Støy – minimere støy i natur- og friluftsområdene.
3.2I planbeskrivelsen legges det inn et avsnitt som angir hva som skal byggesøkes.
Endringer i andre planer
Som følge av planforslaget vil deler av reguleringsplanene bli opphevetog det delegeres kommunedirektøren å gjøre nødvendige endringer i kart og bestemmelser til følgende planer:
Fv. 303 Jarlsberg travbane - Bekkeveien (Hogsnestunnelen), vedtatt 29.10.2014 (planID 380320130075)
Travveien og en del av travbanen, vedtatt 19.03.2003 (planID 3803 13018)
Bomstasjon ved Auli, vedtatt 08.05.2002 (planID 3803 13017)
Sjøkabel Smørberg - Ramberg, vedtatt 26.10.1988 (planID 3803 13016)
Økonomiske konsekvenser
Prosjektet er en del av Bypakke Tønsberg. Finansiering og fordeling av investeringskostnader blir avklart i egen prosess. Hovedvegen vil bli fylkesvei og driftsutgifter vil være fylkeskommunens ansvar. Klassifisering av andre veier er ikke avklart. Kommunen må regne med å få driftsansvar for alle eller noen av disse. Kostnadene må dekkes innenfor eksisterende rammer, og vil medføre et lavere nivå på tjenesten.
Behandling
Votering:
Fellesforslag fremmet av Stuestøl fikk 8 stemmer (Mdg, Sv, R) og falt.
Fellesforslag fremmet av Vika fikk
Innstilling fra utvalg for plan og bygg ble vedtatt mot 8 stemmer (Mdg, Sv, R).