Her får du mer informasjon om møtet i Kommunestyret den 13.12.2023, som saksliste, sakskart, protokoll og liste over frammøtte representanter.
 
Clear
     
 

Møte i Kommunestyret den 13.12.2023

Kommunestyret
13.12.2023 09:00 - 16:00
Utvalg:Kommunestyret
Dato:13.12.2023 09:00 - 16:00
Møtested:Tønsberg rådhus, kommunestyresalen
Status:Vedtak er påført møtet
Sakskart:Innkalling - Kommunestyret - 13.12.2023 (Hoveddokument) ()
Møteprotokoll:Protokoll - Kommunestyret - 13.12.2023 (Hoveddokument)

Saksliste

  • Godkjenning av møteprotokoll Hoveddokument 377KB
    Brevdato: 09.11.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Dokumentsenter og politisk sekretariat
    Saksbehandler: Lise Brit Aske Haugen

    Dokumenter

     

    Behandling

    I protokoll fra eldrerådet skal Borgmann ikke benevnes med parti.

    Kommunedirektørens innstilling ble forøvrig enstemmig vedtatt.

  • Protokoller fra ungdomsrådet, innvandrerrådet, eldrerådets og råd for personer med funksjonsnedsettelses møter 20.11.2023 Hoveddokument 498KB
    Brevdato: 16.11.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Dokumentsenter og politisk sekretariat
    Saksbehandler: Else Muri

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Protokoller fra møte i ungdomsrådet, innvandrerrådet, eldrerådet og råd for personer med funksjonsnedsettelse 20.11.2023 legges frem for kommunestyret til orientering.



    Behandling

    Kommunedirektørens innstilling ble enstemmig vedtatt.

  • Havneregulativ 2024 Hoveddokument 683KB

    184/23 - 23/142500 - Havneregulativ 2024

    Journaldato: 02.11.2023  2 dokumenter
    Brevdato: 02.11.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Teknisk drift
    Saksbehandler: Mia Nilsen Hidle

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Havneregulativ for Tønsberg kommune 2024 vedtas med følgende endring:
    Frivillige organisasjoner innen kulturvernfeltet kan søke om fritak for havneavgift for arrangementer i organisasjonens regi.



    Behandling

    Votering:

    Innstilling fra utvalg for miljø, teknikk og næring ble enstemmig vedtatt.

    Ruis tilleggsforslag ble vedtatt mot 14 stemmer (H).

  • Avtale om utleie av Tønsberg Torv Hoveddokument 416KB
    Brevdato: 16.11.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Eiendom og tekniske tjenester
    Saksbehandler: Torunn Årset

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Det inngås avtale med Tønsberglivet AS om disponering og utleie av Tønsberg Torv.



    Behandling

    Votering:

    Formannskapets innstilling ble satt opp mot Mærøes forslag. Innstillingen ble vedtatt mot 4 stemmer (R, Sv).

  • Innføring av fjernavleste vannmålere Hoveddokument 929KB
    Brevdato: 27.10.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Kommunalteknikk
    Saksbehandler: Roger Herstad

    Dokumenter

     

    Vedtak

    1. Innføring av fjernavleste vannmålere til eksisterende næringseiendommer, gårdsbruk og offentlige bygg, til eksisterende private eiendommer/boenheter som i dag har vannmålere samt for alle nye tilknytninger til det kommunale nettet godkjennes.

    2. Når trinn 1 er gjennomført fremmes ny sak om innføring av fjernavleste vannmålere for resterende abonnenter.



    Behandling

    Innstilling fra utvalg for miljø, teknikk og næring ble enstemmig vedtatt.

  • Kommunale gebyrer 2024 Hoveddokument 495KB

    187/23 - 23/150968 - Kommunale gebyrer 2024

    Journaldato: 29.10.2023  2 dokumenter
    Brevdato: 29.10.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Økonomi
    Saksbehandler: Terje Skau

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Gebyrene for vann, avløp, renovasjon, feiing og slam, slik de framgår av saken og vedlegg, gjøres gjeldende fra 1. januar 2024.

    Gebyrgrunnlaget settes til 100% av selvkost for vann, avløp, renovasjon, feiing og slam.

    Kommunedirektøren bes utrede mulige tiltak for å redusere økning i kommunale gebyrer fra 2025.



    Behandling

    Votering:

    Formannskapets innstilling ble enstemmig vedtatt.

    TIlleggsforslag fremmet av Undem ble vedtatt mot 15 stemmer (Ap, Sv, Mdg).

    Tilleggsforslag fremmet av Mærøe fikk 6 stemmer (R, Sv, Mdg) og falt.

  • Oppkjøp og utvikling av Nordtomten til Rygg Miljøpark Hoveddokument 951KB
    Brevdato: 15.11.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Eiendomsutvikling
    Saksbehandler: Christin Barstad

    Dokumenter

     

    Vedtak

    1. Kommunedirektøren gis fullmakt til å inngå låneavtale og festekontrakt med Den Magiske Fabrikken AS etter kommunens normale betingelser.

    2. Tønsberg kommune bevilger kr 3.000.000,- til opparbeidelse av prosjektert VA-anlegg. I tillegg bevilges det kr 1.000.000,- for oppjustert kjøpesum og omkostninger. Investeringen finansieres med låneopptak ihht. Kommunelovens §14-15. Lånekostnaden skal dekkes av leieinntekter og håndteres gjennom lånefondsforordningen.

    3. Den Magiske Fabrikken ASbekoster direkte alle øvrige kostnader for opparbeidelse til industriklar tomt i forbindelse med utbygging av eiendommen.



    Behandling

    Formannskapets innstilling ble enstemmig vedtatt.

  • Senter mot incest og seksuelle overgrep i Vestfold (SMISO - Vestfold) - budsjett 2024 Hoveddokument 572KB
    Brevdato: 30.10.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Oppvekst stab
    Saksbehandler: Stener Løkke

    Dokumenter

     

    Vedtak

    1. Senter mot incest og seksuelle overgrep i Vestfold (SMISO) sitt driftsbudsjett for 2024 pålydende kr 10 961 873,- vedtas.

    2. Tønsberg kommunes andel på kr 422 098,- dekkes innenfor rammeområde Oppvekst og læring.



    Behandling

    Votering:

    Formannskapets innstilling ble enstemmig vedtatt.

    Løkøs forslag ble enstemmig vedtatt.

  • Spredte avløpsanlegg - ressurser og gebyrer Hoveddokument 905KB
    Brevdato: 05.10.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Kommunalteknikk
    Saksbehandler: Roger Herstad

    Dokumenter

     

    Vedtak

    • Det innføres et saksbehandlingsgebyr på kr 5.000 pluss kr 1.000 per boenhet for saksbehandling av utslippstillatelser innenfor spredt avløp. Gebyret innføres på søknader levert etter 1.7.2024.
      Det innføres et årlig miljøgebyr for spredte avløpsanlegg på kr 800 per anlegg. Gebyret innføres fra 1.1.2024 og faktureres første gang i 2. kvartal 2024 etter vanlige faktureringsrutiner.

    • Når ordningen er etablert bes administrasjonen utrede muligheten for å gi rabatt i årlig miljøgebyr for systemer med god renseeffekt.

    • Det ansettes to nye medarbeidere for å muliggjøre den ønskede effekten med økt innsats for å redusere forurensningen fra spredt avløp.

    • Endringer i gebyrer for spredte avløpsanlegg implementeres med god informasjon og kommunikasjon rettet mot de berørte parter. Målet er å sikre at informasjonen tar hensyn til at gebyrene kan oppleves som urettferdige, og at de ikke oppfattes som en uforholdsmessig byrde for innbyggere som må gjøre egne investeringer.



    Behandling

    Ole Døvik (Krf) ble enstemmig ansett som inhabil i saken grunnet hans tilknytning til Vestfold Avløpsrensing AS, og fratrådte under behandling av saken. Eirik Silseth (Krf) møtte som varamedlem under behandlingen.

    Votering:

    Innstillingens punkt 1 ble satt opp mot Kochs forslag. Kochs forslag til alternativt punkt 1 ble enstemmig vedtatt.

    Innstilling fra utvalg for miljø, teknikk og næring ble forøvrig enstemmig vedtatt.

  • Søknad om støtte til kortsiktig drift av Vestfoldhallen Hoveddokument 436KB
    Brevdato: 13.11.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Kultur og idrett
    Saksbehandler: Ida Charlotte Johre

    Dokumenter

     

    Vedtak

    1. Vestfoldhallen AS gis et lån på inntil kr. 700.000. Lånet finansieres ved bruk av disposisjonsfond.

    2. Vestfoldhallen AS leverer en plan for økning av inntekter i forbindelse med søknad om utvidelse av kommunal lånegaranti.

    3. Kommunedirektøren gis fullmakt til å utarbeide en avtale med Vestfoldhallen AS om tilbakebetaling av lånet.



    Behandling

    Formannskapets innstilling ble enstemmig vedtatt.

  • Reglement for bruk av kommunale arealer i Tønsberg kommune 2024 Hoveddokument 668KB
    Brevdato: 31.10.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Teknisk drift
    Saksbehandler: Mia Nilsen Hidle

    Dokumenter

     

    Vedtak


    Reglement for bruk av kommunale arealer i Tønsberg kommune 2024 vedtas.

    Skrivemåtene «Farmannstorvet», «Jahn Teigens plass» og «Revetalparken» blir gjennomført i reglementet.



    Behandling

    Votering:

    Innstilling fra utvalg for miljø, teknikk og næring ble enstemmig vedtatt.

    Ims tilleggsforslag ble enstemmig vedtatt.

  • Skjærgårdstjenesten - avtaleforhold og videre drift Hoveddokument 427KB
    Brevdato: 30.10.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Kultur og idrett
    Saksbehandler: Ida Charlotte Johre

    Dokumenter

     

    Vedtak


    1. Driften av Skjærgårdstjenesten, Færder enhet, overføres fra Stiftelsen Havnøy til Tønsberg, Færder og Sandefjord kommuner.

    2. Det etableres et samarbeid mellom de tre kommunene for driften av Skjærgårdstjenesten.

    3. Samarbeid etableres med virkning fra 01.01.2025.

    4. Konkret samarbeidsavtale fremmes som egen sak i 2024.

    5. Tønsberg kommune er positiv til at Færder kommune blir vertskap for samarbeidet.

    6. Det legges til grunn at bevilgningene til Skjærgårdstjenesten fra staten, fylkeskommunen, kommunene og Oslofjordens Friluftsråd vil være de samme selv om driften av tjenesten overføres til kommunene.



    Behandling

    Innstilling fra utvalg for miljø, teknikk og næring ble enstemmig vedtatt.

  • Vedlikeholdsbehov kommunale bygg - årlig orientering 2023 Hoveddokument 1MB
    Brevdato: 07.11.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Tønsberg kommunale Eiendom
    Saksbehandler: Gro Pettersen

    Dokumenter

     

    Vedtak


    Sak om vedlikeholdsbehov for kommunale bygg tas til orientering.



    Behandling

    Innstilling fra utvalg for miljø, teknikk og næring ble enstemmig vedtatt.

  • Mulighetsstudie for nitrogenrensing i samarbeid med nabokommuner Hoveddokument 762KB
    Brevdato: 01.11.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Kommunalteknikk
    Saksbehandler: Roger Herstad

    Dokumenter

     

    Vedtak

    1. Tønsberg kommune deltar i konseptvalgutredning (KVU) med alle alternativene for de involverte kommunene og betaler sin forholdsmessige andel av felleskostnadene.

    2. Tønsberg kommune er i utgangspunktet enig i prinsippet om en solidarisk deling av kostnader for både renseanlegg og ledningsnett beregnet ut fra belastningen til anlegget, vannmengder og forurensningsmengder.

    3. Det tas hensyn til naturinngrepene som følger av ulike valg av plassering av renseanlegg, og de følgene de har for artsmangfold, friluftsliv og folkehelse

    4. Det anmodes om å søke statlig støtte til finansiering av nitrogenrensing



    Behandling

    Innstilling fra utvalg for miljø, teknikk og næring ble enstemmig vedtatt.

  • Interkommunalt arkiv for Buskerud, Vestfold og Telemark IKS, ny selskapsavtale. Hoveddokument 525KB
    Brevdato: 14.11.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Kvalitet og innkjøp
    Saksbehandler: Kjell Arne Kjær

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Kommunestyret godkjenner selskapsavtale for Interkommunalt arkiv for Buskerud, Vestfold og Telemark IKS (IKA Kongsberg) 2024.



    Behandling

    Formannskapets innstilling ble enstemmig vedtatt.

  • Vestfold Vann IKS, representantskapsmøte 19.12.2023 Hoveddokument 458KB
    Brevdato: 15.11.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Kvalitet og innkjøp
    Saksbehandler: Kjell Arne Kjær

    Dokumenter

     

    Vedtak


    1. Larvik kommune blir medlem av Vestfold Vann IKS

    a. Med andel på 0,1 % fra 01.01.2024.

    b. Fullverdig medlemskap med ca. 23 % fra ca. 01.01.2028.

    2. Representantskapets leder gis fullmakt til å inngå avtale (16.08.23) med Larvik Kommune.

    3. Vedlagt selskapsavtale (16.08.23) for Vestfold Vann IKS godkjennes.

    4.Kommunens representant bør i øvrige saker stemme i tråd med styrets innstilling til vedtak.

    5. Tønsberg kommune ber selskapet ha fortsatt oppmerksomhet på effektiv drift og arbeide for å holde kostnadsnivået nede.



    Behandling

    Formannskapets innstilling ble enstemmig vedtatt.

  • Vestfold, Telemark og Agder kontrollutvalgssekretariat IKS, ny selskapsavtale fra 2024 Hoveddokument 529KB
    Brevdato: 07.11.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Kvalitet og innkjøp
    Saksbehandler: Kjell Arne Kjær

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Selskapsavtalen 2024 for Vestfold,Telemark og Agder kontrollutvalgssekretariat IKS vedtas.



    Behandling

    Formannskapets innstilling ble enstemmig vedtatt.

  • Vestfoldmuseene IKS, representantskapsmøte 15.12.2023 Hoveddokument 554KB
    Brevdato: 16.11.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Kvalitet og innkjøp
    Saksbehandler: Kjell Arne Kjær

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Kommunens representant bør stemme i tråd med styrets innstilling til vedtak i sakene.

    Vestfoldmuseene IKS’ selskapsavtale datert 15. desember 2023 godkjennes.

    Tønsberg kommune ber selskapet ha fortsatt oppmerksomhet på effektiv drift og arbeide for å holde kostnadsnivået nede.



    Behandling

    Formannskapets innstilling ble enstemmig vedtatt.

  • Handlingsprogram 2024-2027 - budsjett 2024 Hoveddokument 2MB
    Brevdato: 10.11.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Økonomi og virksomhetsstyring
    Saksbehandler: Jørn Erik Borge

    Dokumenter

     

    Vedtak


    1. Forslag til handlingsprogram 2024-2027 og budsjett 2024 for Tønsberg kommune vedtas som det fremgår av de obligatoriske forskriftsskjemaene.

    2. Netto driftsrammer per rammeområde vedtas som vist i tabellen (tall i hele tusen):

    Rammeområde (tall i hele tusen)

    Regnskap 2022

    Opprinnelig budsjett 2023

    Budsjett i handlingsprogramperioden

    2024

    2025

    2026

    2027

    Kommunedirektør, staber og folkevalgte

    160 296

    163 776

    181 550

    185 668

    184 293

    184 746

    Oppvekst og læring

    1 397 290

    1 403 300

    1 527 824

    1 545 442

    1 540 422

    1 535 422

    Mestring og helse

    1 660 736

    1 595 970

    1 725 844

    1 745 762

    1 750 422

    1 755 422

    Kultur og samfunnsutvikling

    258 316

    274 834

    292 646

    292 634

    296 887

    308 026

    Eiendom og tekniske tjenester

    402 672

    238 408

    183 265

    149 882

    117 661

    88 627

    Felleskostnader

    -107 234

    0

    0

    0

    -30 000

    -60 000

    Frie inntekter og finans

    -216 550

    0

    -5 047

    -5 155

    -5 155

    -5 155

    Sum netto rammer

    3 555 526

    3 676 288

    3 906 082

    3 914 233

    3 854 530

    3 807 088

    Driftsrammer per rammeområde i perioden 2024-2027 er bindende for den aktivitet som drives i 2024.

    3. Investeringsbudsjettet vedtas med en brutto investeringsutgift på 515.626.000 kroner for 2024.

    4. Tønsberg kommune tar opp inntil 332.581.800 kroner i lån til finansiering av de investeringsprosjekter som det vedtatte budsjett forutsetter gjennomført i år 2024, jf. kommunelovens § 14-15 første ledd og kirkelovens § 15 sjette ledd. Kommunedirektøren gis fullmakt til å velge finansieringskilde og akseptere øvrige lånevilkår. Av kommunens låneopptak bevilges 262.300.000 kroner til selvkostområdene. Renter og avdrag til selvfinansierende investeringer dekkes innenfor virksomhetenes rammer.

    5. Tønsberg kommune tar opp 100.000.000 kroner i lån fra Husbanken til formål “startlån”, jf. kommunelovens § 14-17. Kommunedirektøren gis fullmakt til å akseptere øvrige lånevilkår.

    6. Kommunedirektøren gis fullmakt til å fordele avsatte midler til lønnsvekst til det enkelte rammeområdet/virksomhet når effekt av lønnsforhandlinger 2024 er kjent. Kommunedirektøren gis også fullmakt til å justere budsjettert pensjonsutgift hos den enkelte enhet når årets pensjonsbetaling er kjent i slutten av året.

    7. Forskuddstrekk og forskuddsskatt for skattepliktige beregnes for inntektsåret 2024 med maksimalt tillatt sats på formue og inntekt.

    8. Kommunale avgifter og satser/priser for 2024 vedtas i samsvar med spesifikasjonen i kommunedirektørens handlingsprogram, gebyrliste. Priser på selvkostbaserte tjenester skal balansere utgifter og inntekter for tjenesteområdene feiing, vann, avløp, renovasjon og slam.

    9. Satser for kremasjonsavgift og festeavgift for gravplasser vedtas som fremstilt i gebyrliste.

    11. Budsjett for kontrollutvalgssekretariat og revisjon vedtas i henhold til innstilling fra kontrollutvalget.

    12. Forslag til kommunale tilskuddssatser for drift av private barnehager i 2024 vedtas i samsvar med spesifikasjon i vedlegg i kommunedirektørens budsjettdokument.

    13. Driftstilskudd til Kirkelig fellesråd i 2024 settes til 36.356.000 kroner. Investeringstilskudd settes til 4.900.000 kroner.

    Kommunestyret vedtok følgende tallendringer i, og i tillegg til, kommunedirektørens innstilling:

    Tiltak/justering (Tall i hele 1000)

    2024

    2025

    2026

    2027

    Driftsinntekter og fondsbruk:

    Økt(+)/redusert(-) rammetilskudd

    Økte(+)/reduserte(-) skatteinntekter

    11 400

    11 400

    11 400

    11 400

    Eiendomsskatt (+)

    Økt(+) avsetning til disposisjonsfond / redusert bruk av fond

    Redusert(-) avsetning til disposisjonsfond / økt bruk av fond

    Sum til disposisjon til andre endringer og nye investeringer

    11 400

    11 400

    11 400

    11 400

    Andre endringer i forhold til kommunedirektørens forslag:

    Nye tiltak kommunedir/stab

    -1 268

    -1 909

    -917

    -917

    Usikkerhet integreringstilskudd fjernes delvis

    -2 000

    -2 000

    0

    0

    Redusert anskaffelser. Økt ombruk.

    -5 000

    -5 000

    -5 000

    -5 000

    Styrking av budsjettet til gr.skole til spes.undervisning, intensivopplæring og lærernorm

    7 500

    7 500

    7 500

    7 500

    Styrke skolenærværsteamet

    400

    800

    800

    800

    Miljøterapeuter i skolen

    800

    1 600

    2 400

    2 400

    Autoriasjon for dysleksivennlig skole

    0

    380

    0

    0

    Utviklingsprosjekt eiendom og tekniske tjenester

    2 000

    0

    0

    0

    Evangeliesenteret

    200

    200

    200

    200

    Gratis inngang svømmehall for elever som starter med svømmeoplæring

    135

    135

    135

    135

    Fritidskonto

    300

    300

    300

    300

    Tilskudd juniorklubb

    200

    0

    0

    0

    Demenskoordinator

    824

    824

    824

    824

    Startkapital etablering Fontenehus

    150

    0

    0

    0

    Bakgårdsfestivalen

    200

    200

    200

    200

    Økt åpningstid og matservering i helg; Træleborg omsorgssenter

    1 000

    1 000

    1 000

    1 000

    Klimafond for næringslivet

    1 000

    1 000

    1 000

    1 000

    Utvikling gründerhuset Hi5

    532

    532

    532

    532

    Prosjekt oppstart Svend Foyn film

    200

    0

    0

    0

    Styrke arbeidet mot ungt utenforskap

    1 000

    2 000

    2 000

    2 000

    Økt matglede i helsehusene

    400

    400

    400

    400

    Lærebøker og oppgradering av skolebibliotek

    2 400

    3 338

    0

    0

    Frivillighet - oppfølging og møtekostnader (helse)

    100

    100

    26

    26

    Tilskudd - nye tiltak barn og unge

    227

    0

    0

    0

    Ekstraordinært tilskudd Pairhuset Teater

    100

    0

    0

    0

    Sum endringer

    11 400

    11 400

    11 400

    11 400

    Netto endring eks. renter og avdrag på nye investeringer

    0

    0

    0

    0

    Økte renteutgifter som følge av økte investeringer

    0

    0

    0

    0

    Økte avdragsutgifter som følge av økte investeringer

    0

    0

    0

    0

    Estimert årlig rente

    5,3 %

    4,9 %

    4,7 %

    4,6 %

    Netto endring totalt (skal gå i null!)

    0

    0

    0

    0

    Investeringer (Tall i hele 1000)

    2024

    2025

    2026

    2027

    Innføring av ipad i barnehage

    -3 000

    0

    0

    0

    Digital satsing i bhg

    -500

    0

    0

    0

    Sentral pott oppgradering av klasseromsinventar oppvekst

    1 000

    0

    0

    0

    Oppgradering bygg

    4 000

    4 000

    4 000

    4 000

    Salg av eiendom

    -1 500

    -4 000

    -4 000

    -4 000

    Sum investeringer

    0

    0

    0

    0

    Kommunestyret vedtok følgende tekstforslag i tillegg til kommunedirektørens innstilling:

    14. Kommunedirektøren bes, i samarbeid med skoler og FAUer, kartlegge og gjøre en vurdering av Tønsbergskolenes forutsetninger for å gi elevene praktisk, naturnær og variert undervisning. Har skolen egnede rom, verksteder, uteområder - inkludert, nærnatur og skolehager som kan benyttes? Kartleggingen bør se på spekteret av muligheter for å gi elevene tilpasset og variert undervisning og hva som kan fungere som alternative opplæringsarenaer og tiltak i nærmiljøet for enkeltelever.

    15. Kommunedirektøren bes komme tilbake til kommunestyret med en sak om muligheter for økt samarbeid med frivilligheten, lag og foreninger om skjøtsel av uteområder og styrking av arbeidet for biologisk mangfold og natur- og miljøvern i Tønsberg.

    16. Kommunedirektøren bes legge frem sak om revidering av retningslinjer for tildeling av startlån for å utnytte Husbankens virkemidler slik at ordningen treffer den tiltenkte målgruppen. 

    Antall familier/personer som lever i fattigdom er økende. Kommunedirektøren bes forsterke arbeidet mot familiefattigdom og utarbeide en langsiktig plan, med konkrete tiltak og årlige mål.

    17. Kommunedirektøren bes å fremlegge sak om hvordan kommunen kan opprette et mottaks- og oppfølgningssenter for rusavhengige. 

    18. Kommunedirektøren bes legge frem sak om ny tjenestekonsesjonsutlysning

    19. Kommunedirektøren bes legge frem sak vedrørende gjeninnføring av fritt brukervalg innen praktisk bistand i hjemmet i løpet av første halvår i 2024.

    20. Kommunedirektøren bes om å utrede om kommunen kan legge ut for momskompensasjon og spillemidler inntil laget/foreningen får disse utbetalt.

    21. Kommunedirektøren bes om å fremlegge en sak hvor det gjøres en helthetlig gjennomgang av regler og prinsipper for utleie av haller/lokaler til lag, foreninger, frivilligheten og private skoler. 

    I forbindelse med denne saken fremlegges det også en oversikt som viser hvordan den indirekte støtten som gis gjennom gratis halleie, regler for hallutleie mm. slår ut for forskjellige idretter, samt forskjeller for lag som benytter kommunale anlegg og de som bruker private anlegg.

    22. Kommunedirektøren bes analysere spesialundervisningen i offentlige- og private skoler for å kartlegge effekten, kvaliteten av spesialundervisningen, og hvordan det jobbes systematisk for elevenes læring. Etter gjennomgangen bes kommunedirektøren om å utarbeide en politisk sak for å se på hvordan Tønsberg kommune kan styrke arbeidet med tidlig innsats, tilpasset opplæring, intensivopplæring, samt å sikre likeverdige tjenestetilbud mellom offentlige- og private skoler. Kommunedirektøren bes om å vurdere om kommunen kan rigge det spesialpedagogiske undervisningstilbudet på en annen måte – som for eksempel gjennom økt grunnbemanning i ordinær undervisning eller å innføre et spesialpedagogisk støttesystem i skolen.

    23. Kommunestyret ber kontrollutvalget om å gjennomføre en forvaltningsrevisjon om barnehage- og skoleøkonomi, for å kartlegge om offentlige- og private barnehager- og skoler økonomisk likebehandles.

    24. Kommunedirektøren bes om å kartlegge eksisterende og vurdere behovet for nye maritime verneområder i Oslofjorden med mål om å sikre fjorden som økosystem.

    25. Kommunedirektør bes i løpet av første halvår 2024, gjennom planstrategi eller egen politisk sak for kommunestyret, vurdere og belyse mulighet for å igangsette en kommunedelplan for Rygg miljøpark.

    26. Kommunedirektør bes komme tilbake med en sak til kommunestyret hvor det legges frem en oversikt med mulighetsrom over mulige innsparingstiltak utover de allerede vedtatte innsparinger i økonomiplanen 2024 – 2027. Saken bør inneholde innsparingsmuligheter også i kommunens IKS -er, vertskommunesamarbeider og andre eksterne avtaler som for eksempel pensjonsleverandør.

    27. Kommunestyret ber om at administrasjonen ved et forsterket samarbeid med frivillige organisasjoner, kan se på muligheten for å motvirke/ forebygge ensomhet blant eldre.

    28. Kommunestyret ber om at administrasjonen ser på lavterskeltilbud innenfor rus og psykiatri, og skal ha en målsetning om at veien dit er uten ventetid.

    29. Virksomheten Psykisk helse og avhengighet har stort behov for transport med bil av brukere til offentlige kontorer - blant annet legebesøk og tannlegebesøk. I tillegg er det behov for bil til flytting fra og til bemannede boliger. Kommunestyret ber administrasjonen å tilrettelegge slik at de n låne bil etter behov i virksomheten.

    30. Kommunestyret ber Kommunedirektøren om at kompetansetiltak knyttet til forebygging og håndtering av barn og unge, som har- eller er i faresonen for å utvikle psykisk uhelse utarbeides i egen sak.

    31. Middelalderdager i Re - Slaget på Re – Er viktig og rik historie for vår kommune som det eneste stedfestet slag i Norge. Kommunedirektøren bes utrede alternative muligheter for å markere kommunens rike middelalderhistorie flere steder i kommunen. Det skal kobles til skoleaktivitet.



    32. Kommunedirektøren bes utrede alternativ boform for eldre, knyttet til vedtatt boligplan.

    33. Kommunedirektøren bes legge frem status over hvordan det står til med energiøkonomisering i kommunale bygg i Tønsberg kommune.

    34. Kommunedirektøren bes legge frem en sak om en skiltplan i solvangområdet. Dette skal skje i samarbeid med velforeningene, formålet er å sikre bedre trafikksikkerheten i området.
    Gjøres etter samme modell som man gjorde på Træleborg.



    Behandling

    VOTERING:

    Alternative tallbudsjett:

    1) Rødts alternative tallbudsjett fikk 1 stemmer (R) og falt.

    2) SV's alternativt tallbudsjett fikk 3 stemmer (Sv) og falt.

    51) Ap, Sp og Inp's alternativt tallbudsjett fikk 14 stemmer (Ap, Sp, Inf

    3) Posisjonens (H, FrP, KrF og V) reviderte tallbudsjett ble vedtatt mot 20 stemmer (Ap, Sv, Sp, Mdg, Inp, R).

    Verbalforslag:

    Forslag 4), fremmet av Mærøe på vegne av Mdg og R, vedrørende Våningshuset på Revetal, fikk 10 stemmer (Sv, Sp, Mdg, Inp, R) og falt.

    Forslag 5), fremmet av Stuestøl på vegne av Mdg, R, Sp, Ap, vedrørende praktisk, naturnær og variert undervisning ble enstemmig vedtatt.

    Forslag 6), fremmet av Stuestøl på vegne av Mdg, R, Sv, Ap, vedrørende "Godt nok" og byggematerialer, fikk 20 stemmer (Ap, Sv, Sp, Mdg, Inp, R) og falt.

    Forslag 7), fremmet av Stuestøl på vegne av Mdg, R, Sv, Ap, vedrørende frivillighet og kommunens uteområder, ble vedtatt mot 7 stemmer (Frp, Sp).

    Forslag 8), fremmet av Grefsrud-Halvorsen på vegne Sv og R, vedrørende eiendomsskatt, fikk 6 stemmer (Sv, Mdg, R) og falt.

    Forslag 9), fremmet av Stuestøl på vegne av Mdg og R, vedrørende styrking av lokalt landbruk gjennom anskaffelser, fikk 8 stemmer (Sv, Mdg, Inp, R) og falt.

    Forslag 10), fremmet av Stuestøl på vegne av Mdg og R, vedrørende økonomi og investeringsbehov pga klimarisiko og miljøutfordringer, fikk 6 stemmer (Sv, Mdg, R) og falt.

    Forslag 11), fremmet av Grefsrud-Halvorsen på vegne av Sv, R og Ap, vedrørende bemanning i barnehager, fikk 18 stemmer (Ap, Sv, Mdg, Inp, R) og falt.

    Forslag 12), fremmet av Grefsrud-Halvorsen på vegne av Sv og R, vedrørende lokalt barneombud, fikk 6 stemmer (Sv, Mdg, R) og falt.

    Forslag 13), fremmet av Grefsrud-Halvorsen på vegne av Sv og R, vedrørende å styrke forebyggende barnevern i skoler og barnehager, fikk 8 stemmer (Sv, Mdg, Inp, R) og falt.

    Forslag 14), fremmet av Grefsrud-Halvorsen på vegne av Sv, R og Ap, vedrørende utredning kollektivtransport og etablere samarbeid, fikk 20 stemmer (Ap, Sv, Sp, Mdg, Inp, R) og falt.

    Forslag 15), fremmet av Grefsrud-Halvorsen på vegne av Sv, R og Mdg, vedrørende rus og psykisk helse, fikk 8 stemmer (Sv, Mdg, Inp, R) og falt.

    Forslag 16), fremmet av Grefsrud-Halvorsen på vegne av Sv og R, vedrørende bemanning og ernæring sykehjem, fikk 6 stemmer (Sv, Mdg, R) og falt.

    Forslag 17), fremmet av Mærøe vedrørende å drive tjenester i egenregi, fikk 4 stemmer (Sv, R) og falt.

    Forslag 18), fremmet av Mærøe på vegne av Ap, Mdg, R, Sp, Sv og Inp, vedrørende iverksettin av boligplanen, fikk 20 stemmer (Ap, Sv, Sp, Mdg, Inp, R) og falt.

    Forslag 19), fremmet av Mærøe på vegne av R og SV, vedrørende NAV-koordinator, fikk 4 stemmer (Sv, R) og falt.

    Forslag 20), fremmet av Mærøe på vegne av Ap, R og Inp), vedrørende utleie av skoler til lag/foreninger, fikk 15 stemmer (Ap, Mdg, Inp, R) og falt.

    Forslag 21), fremmet av Mærøe på vegne av Mdg, R og SV, vedrørende pilotprosjekt 6-timersdag, fikk 6 stemmer (Sv, Mdg, R) og falt.

    Forslag 22), fremmet av Grefsrud-Halvorsen på vegne av Sv, R og Mdg, vedrørende leksefri Tønsbergskolen, fikk 6 stemmer (Sv, Mdg, R) og falt.

    Forslag 23), fremmet av Undem på vegne av H, FrP, KrF, V og SP, om revidering av retningslinjer for tildeling av startlån, ble vedtatt mot 10 stemmer (Ap).

    Forslag 24), fremmet Undem på vegne av H, AP, FrP, KrF og V, vedrørende arbeidet mot familiefattigdom, ble enstemmig vedtatt.

    Forslag 25), fremmet av Undem på vegne av H, FrP, KrF og V, vedrørende opprettelse et mottaks- og oppfølgningssenter for rusavhengige, ble vedtatt mot 12 stemmer (Ap, Sp).

    Forslag 26), fremmet av Undem på vegne av H, FrP, KrF og V, vedrørende sak om ny tjenestekonsesjonsutlysning, ble vedtatt mot 20 stemmer (Ap, Sv, Sp, Mdg, Inp, R).

    Forslag 27), fremmet av Undem på vegne av H, FrP, KrF og V, vedrørende gjeninnføring av fritt brukervalg innen praktisk bistand i hjemmet, ble vedtatt mot 20 stemmer (Ap, Sv, Sp, Mdg, Inp, R).

    Forslag 28), fremmet av Undem på vegne av H, FrP, KrF og V, vedrørende

    Forslag 29), fremmet av Undem på vegne av H, AP, FrP, KrF og V, vedrørende

    Forslag 30), fremmet av Undem på vegne av H, FrP, KrF og V, vedrørende spesialundervisningen i offentlige- og private skoler, ble vedtatt mot 12 stemmer (Ap, Sp).

    Forslag 31), fremmet av Undem på vegne av H, AP, FrP, KrF og V, vedrørende

    Forslag 32), fremmet av Undem på vegne av H, FrP, KrF, V og MdG, Sv, R, vedrørende maritime verneområder i Oslofjorden, ble enstemmig vedtatt.

    Forslag 33), fremmet av Undem på vegne av H, FrP, KrF og V, vedrørende kommunedelplan for Rygg miljøpark, ble enstemmig vedtatt.

    Forslag 34), fremmet av Undem på vegne av H, FrP, KrF og V, vedrørende

    Forslag 35), fremmet av Undem på vegne av H, FrP, KrF og V, vedrørende ensomhet blant eldre, ble enstemmig vedtatt.

    Forslag 36), fremmet av Undem på H, FrP, KrF og V, vedrørende

    Forslag 37), fremmet av Undem på vegne av H, FrP, KrF og V, vedrørende psykisk helse og avhengighets behov for transport med bil, ble vedtatt mot 10 stemmer (Ap).

    Forslag 38), fremmet av Undem på vegne av H, FrP, KrF og V, vedr kompetansetiltak knyttet til forebygging og håndtering av barn og unge, ble vedtatt mot 10 stemmer (Ap).

    Forslag 39), fremmet av Lie, på vegne av Sp, SV og R, angående opprettelse av et lobbyregister, fikk 12 stemmer (Sv, Sp, Mdg, Inp, R) og falt.

    Forslag 40), fremmet av Lie på vegne av Sp, Ap, SV, R og MDG, angående utdeling av sandbøtter, fikk 20 stemmer (Ap, Sv, Sp, Mdg, Inp, R) og falt.

    Forslag 41), fremmet av Lie på vegne av Sp og R, vedrørende vedlikehold av eksisterende bygningsmasse, fikk 10 stemmer (Sv, Sp, Mdg, Inp, R) og falt.

    Forslag 42), fremmet av Lie på vegne av Sp, Ap og R, vedrørende system for bestilling av matvarer, fikk 17 stemmer (Ap, Sp, Inp, R, SV med unntak av Elise Løkø) og falt.

    Forslag 43), fremmet av Nordli på vegne av Ap, R og Sv, vedrørende kulturhus, fikk 18 stemmer (Ap, Sv, Mdg, Inp, R) og falt.

    Forslag 44), fremmet av Lie på vegne av Sp, SV og R, vedrørende lek og praktisk læring, fikk 10 stemmer (Sv, Sp, Mdg, Inp, R) og falt.

    Forslag 45), fremmet av Lie på vegne av Sp, vedrørnde innkjøp, fikk 10 stemmer (Sv, Sp, Mdg, Inp, R) og falt.

    Forslag 46), fremmet av Nordli på vegne av Ap, R, Sp, Sv og H, vedrørende Middelalderdager i Re, ble vedtatt mot 5 stemmer (Frp).

    Forslag 47), fremmet av Nordli på vegne av Ap, R og Sv, vedrørende juniorklubb på Eik, fikk 18 stemmer (Ap, Sv, Mdg, Inp, R) og falt.

    Forslag 48), fremmet av Nordli på vegne av Ap, R, H, Frp, Krf, V, Sv, Sp, vedrørende boform for eldre, ble enstemmig vedtatt.

    Forslag 49), fremmet av Nordli på vegne av Ap, R, Sv, Mdg, H, Frp, Krf, V, Sp, vedrørende energiøkonomisering i kommunale bygg, ble enstemmig vedtatt.

    Forslag 50), fremmet av Nordli på vegne av Ap og R, vedrørende skiltplan i Solvangområdet, ble vedtatt mot 18 stemmer (H, Krf, Sp).

    Formannskapets innstilling m/vedtatte endringer ble vedtatt mot 2 stemmer (R, Grefsrud-Halvorsen (Sv)).

  • Barnevernstjenestens årlige tilstandsrapport Hoveddokument 422KB
    Brevdato: 27.10.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Barnevern
    Saksbehandler: Vibeke Arnesen

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Barnevernstjenestens tilstandsrapport 2023 tas til orientering.



    Behandling

    Innstilling fra utvalg for oppvekst og opplæring ble enstemmig vedtatt.

  • Plan for legetjenesten i Tønsberg kommune 2022 - 2026  Hoveddokument 815KB
    Brevdato: 09.11.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Stab mestring og helse
    Saksbehandler: Henning Mørland

    Dokumenter

     

    Vedtak


    1. Revidert handlingsplan for legetjenesten vedtas.

    2. Handlingsplanen rulleres årlig.

    3. Eventuelle økonomiske konsekvenser av handlingsplanen utover budsjett behandles i perioderapport 1.



    Behandling

    Votering:

    Innstilling fra utvalg for mestring, helse og velferd ble enstemmig vedtatt.

    Mærøes tilleggsforslag fikk 6 stemmer (R, Sv, Mdg) og falt.

  • Tilrettelagt område for EØS-borgere uten fast bosted Hoveddokument 722KB
    Brevdato: 06.11.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Kultur og samfunnsutvikling
    Saksbehandler: Kari-Anne Okkenhaug

    Dokumenter

     

    Vedtak

    1. Den midlertidige camping og bobilparkeringen på Trettepletten avvikles og området avstenges for opphold og ferdsel fra 1. juni 2024.

    2. Kommunen inngår ny avtale med Tønsberg Røde Kors for perioden fra januar til og med mai 2024. Kostnadene dekkes av rammen.

    3. Kommunen tømmer søppel og inspiserer for brannsikkerhet i perioden. Etter juni 2024 ryddes området og tilbakeføres til opprinnelig stand.



    Behandling

    Votering:

    Egelands forslag fikk 20 stemmer (Sv, Inp, R, V, Mdg, (Ap: Ketil Teigen, Saqlain Raza Naqvi, Kari Asmyhr, Anne Holm Moen, Eivind Yrjan Stamnes, Per Martin Aamodt), (H: Tove Øygarden, Lena Fahre, Kirsti Søyland, Kari-Lise Kirsebom), og falt.

    Innstilling fra utvalg for mestring, helse og velferd ble satt opp mot fellesforslag fremmet av Askjer. Askjers forslag ble enstemmig vedtatt.

  • Endringer av lokale forskrifter i Tønsberg kommune på grunn av ny fylkesinndeling fra 1. januar 2024 Hoveddokument 742KB
    Brevdato: 25.10.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Stab mestring og helse
    Saksbehandler: Astrid Holwech

    Dokumenter

     

    Vedtak

    1. Endring av titler i følgende forskrifter:

    I
    I følgende forskrifter skal forskriftstittelenTønsberg kommune, Vestfold og Telemark erstattes med Tønsberg kommune, Vestfold:

    1. Forskrift om fartsgrense for fritidsfartøy, sjøkart nr. 481, 468, 305, 003, Tønsberg kommune, Vestfold og Telemark

    Dato: 18.05.2022 nr. 985

    1. Forskrift om nedgravde oljetanker, Tønsberg kommune, Vestfold og Telemark

    Dato: 16.06.2021 nr. 2063

    1. Forskrift om åpningstider for serveringssteder, Tønsberg kommune, Vestfold og Telemark

    Dato: 09.12.2020 nr. 2974

    1. Forskrift om salgs- og skjenketider for alkoholholdig drikk mv., Tønsberg kommune, Vestfold og Telemark

    Dato: 09.12.2020 nr. 2924

    1. Forskrift om politivedtekt, Tønsberg kommune, Vestfold og Telemark

    Dato: 11.11.2020 nr. 3226

    1. Forskrift om bruk av kommunens sjøområder, Tønsberg kommune, Vestfold og Telemark

    Dato: 09.09.2020 nr. 1949

    1. Forskrift om åpen brenning og brenning av avfall i småovner, Tønsberg kommune, Vestfold og Telemark

    Dato: 19.05.2020 nr. 1091

    1. Forskrift om farvannsavgift i Tønsberg kommunes sjøområde, Vestfold og Telemark

    Dato: 22.04.2020 nr. 929

    1. Forskrift om adgang til jakt etter elg, hjort og rådyr, Tønsberg kommune, Vestfold og Telemark

    Dato: 11.03.2020 nr. 328

    1. Forskrift om unntak fra tidsfrister i saker som krever oppmålingsforretning, Tønsberg kommune, Vestfold og Telemark

    Dato: 05.02.2020 nr. 263

    1. Forskrift om gebyrregulativ etter plan- og bygningsloven, matrikkelloven, eierseksjonsloven og viltloven, Tønsberg kommune, Vestfold og Telemark

    Dato: 05.02.2020 nr. 262

    1. Forskrift om forvaltning av bever, Tønsberg kommune, Vestfold og Telemark

    Dato: 05.02.2020 nr. 130

    1. Forskrift for husholdningsavfall, Tønsberg kommune, Vestfold og Telemark

    Dato: 12.12.2019 nr. 1789

    1. Forskrift om gebyr for saksbehandling og kontroll/tilsyn etter forurensningsregelverket, Tønsberg kommune, Vestfold og Telemark

    Dato: 12.12.2019 nr. 1788

    1. Forskrift om utslipp av sanitært avløpsvann fra bolighus, hytter, institusjoner og lignende, Tønsberg kommune, Vestfold og Telemark

    Dato: 12.12.2019 nr. 1787

    1. Forskrift om rett til langtidsopphold i sykehjem – kriterier og venteliste, Tønsberg kommune, Vestfold og Telemark

    Dato: 12.12.2019 nr. 1757

    1. Forskrift om olje- og fettholdig avløpsvann, Tønsberg kommune, Vestfold og Telemark

    Dato: 12.12.2019 nr. 1786

    1. Forskrift om tømming av slam fra slamavskillere, tette tanker, minirenseanlegg mv., Tønsberg kommune, Vestfold og Telemark

    Dato: 12.12.2019 nr. 1862

    1. Forskrift om graving (graveforskrift), Tønsberg kommune, Vestfold

    Dato: 12.12.2019 nr. 1791

    1. Forskrift om vann- og avløpsgebyrer, Tønsberg kommune, Vestfold og Telemark

    Dato: 12.12.2019 nr. 1861

    1. Forskrift om folkevalgtes godtgjøring og velferdsgoder, Tønsberg kommune, Vestfold

    Dato: 07.11.2019 nr. 1481

    II

    Endringen i forskriftene trer i kraft 1.1.2024.

    ------

    1. Oppheving av forskrifter med ikrafttredelse straks

    I

    Følgende forskrifter oppheves:

    1. Forskrift om gebyr for feiertjenesten, Våle kommune, Vestfold.

    Dato: 11.12.2000 nr. 1608

    1. Forskrift om vedtekt til § 7 i brannloven, Ramnes kommune, Vestfold.

    Dato: 20.02.1984 nr. 477

    II

    Oppheving av forskriftene trer i kraft straks.

    ------

    1. Oppheving av forskrift som trer i kraft ved kunngjøring

    I

    Følgende forskrift oppheves ved kunngjøring:

    1. Forskrift om vedtekt til plan- og bygningslovens § 107 om skilt og reklame, Re kommune, Vestfold

    Dato: 11.03.2008 nr. 1029

    II

    Oppheving av forskriften trer i kraft ved kunngjøring.

    -----

    1. Oppheving av forskrift ved godkjenning av stadfester

    I

    Følgende forskrift oppheves under forutsetning av godkjenning av stadfester:

    1. Forskrift om våpen og flagg, Ramnes kommune, Vestfold.

    Dato: 30.01.1976 nr. 4

    1. Forskrift om gjerdehold, Ramnes kommune, Vestfold.

    Dato: 14.07.1948 nr. 2

    II

    Opphevingen av forskriftene trer i kraft ved kunngjøring.

    ---



    Behandling

    Kommunedirektørens innstilling ble enstemmig vedtatt.

  • Forespørsler Hoveddokument 422KB

    208/23 - 23/165234 - Forespørsler

    Journaldato: 01.12.2023  1 dokument
    Brevdato: 01.12.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Dokumentsenter og politisk sekretariat
    Saksbehandler: Lise Brit Aske Haugen

    Dokumenter

     

    Behandling

    SVAR

    Svar til Christina Grefsrud-Halvorsen

    Kommunestyre

    Krigen i Gaza gjør inntrykk på oss alle, og jeg tror det er mange som kjenner på fortvilelse og maktesløshet når vi ser bildene og hører historiene fra krigsområdene. De sivile tapene er enorme, lidelsene ubegripelige. Tusenvis av uskyldige sivile – mange av dem kvinner og barn – har blitt ofre for krigens grusomheter.

    Situasjonen i Gaza er et utenrikspolitisk anliggende. Selv om jeg har forståelse for ønsket om å gjøre noe, mener jeg det er et viktig og nødvendig prinsipp at det er Stortinget og regjeringen som har ansvar for utenrikspolitikken i Norge. Utenrikspolitiske spørsmål ligger utenfor kommunens ansvars- og kompetanseområde.

    Utenriksminister Espen Barth Eide har uttalt at Norge fordømmer alle angrep mot sivile. Han har også understreket partenes plikt til å etterleve humanitærrettens regler, og deres plikt til å beskytte sivilbefolkningen som er rammet av konflikten. Norge stemte for en FN-resolusjon som krevde umiddelbar stans i kamphandlingene med sikte på en våpenhvile, og i forrige uke støttet Norge FNs generalsekretær da han oppfordret sikkerhetsrådet til handling i Gaza.

    Når det gjelder boikott av Israelske varer og tjenester, har utenriksministeren vært tydelig på at dette ikke er en aktuell politikk for Norge. Så er spørsmålet fra interpellanten om jeg som ordfører vil ta initiativ til en stopp i innkjøp av israelske varer så lenge krigen i og blokaden av Gaza pågår.

    Jeg mener som sagt at det er et viktig prinsipp at det er Stortinget og regjeringen skal ha ansvaret for utenrikspolitikken i Norge. I tillegg vil et vedtak om en generell boikott av israelske varer trolig være i strid med Norges internasjonale forpliktelser.

    Norge har en frihandelsavtale med Israel gjennom EFTA, og i tillegg en bilateral avtale for handel med ubearbeidede landbruksprodukter. Israel og Norge er også parter i WTOs avtale om offentlige anskaffelser. Utenriksdepartementet har tidligere vurdert lovligheten av kommunale vedtak om boikott. Konklusjonen var at kommuner kan vedta boikott av varer og tjenester produsert i områder som er okkupert i strid med folkeretten, uten at dette strider mot våre internasjonale forpliktelser. Da departementet gjorde denne vurderingen i 2018, ble det presisert at konklusjonen ikke gjelder eventuelle vedtak rettet mot varer og tjenester produsert innenfor Israels anerkjente grenser.

    På denne bakgrunn er mitt svar at jeg ikke vil ta initiativ til en kommunal boikott av varer og tjenester fra Israel.

    Svar til Gunhild Rui

    Kommunestyre

    Jeg vil først og fremst rette en stor takk til interpellanten for å reise en viktig problemstilling.

    Trepartssamarbeidet har lang tradisjon i norsk arbeidsliv og representerer en verdi vi ønsker å ta vare på.

    Den norske arbeidslivsmodellen er kjennetegnet av et velutviklet system for samarbeid mellom arbeidsgivere, arbeidstakere og myndigheter i saker som angår arbeidslivet. Dette trepartssamarbeidet har bidratt til å skape lav ledighet, høy produktivitet, god omstillingsevne og sterk internasjonal konkurransekraft.

    Gjennom trepartssamarbeidet har man skapt et velorganisert arbeidsliv som har lagt fundamentet for en samordnet lønnsdannelse. Dette har bidratt til små forskjeller og god internasjonal konkurranseevne for norske bedrifter.

    Historisk har organisasjonsgraden i det norske arbeidslivet vært høy. Trepartssamarbeidet og modellen for samordning av lønnsdannelse er avhengig av høy organisasjonsgrad, slik at løsningene gir bred legitimitet. Retten til å organisere seg er altså en forutsetning for et velfungerende trepartssamarbeid.

    Jeg reagerer, i likhet med interpellanten, sterkt på Teslas holdninger til fagorganisering slik den gjengis i mediene. Disse holdningene strider helt klart mot den norske modellen, og ikke minst mot arbeidsmiljøloven kapittel 13. Organisasjonsfrihet er helt avgjørende for å ta vare på den norske modellen.

    Arbeiderpartiet nasjonalt har hasteinnkalt Tesla Norge til Stortinget, og det initiativet støtter jeg fullt ut. Det er etter min mening riktig at en slik henvendelse kommer fra nasjonalt nivå, og jeg tror også at nøkkelen til løsning ligger her og ikke på Teslas lokalavdelinger.

    Jeg vil i første omgang følge prosessen nasjonalt tett, og se hva en eventuell dialog kan føre til. Jeg er glad for initiativet som er tatt og håper virkelig at Tesla stiller til møtet på Stortinget.

    Det er også viktig for meg å si at min dør alltid er åpen for innbyggere som ønsker en prat, det gjelder selvsagt også ansatte ved Teslas avdeling på Sem.

    Svartil Lars Egeland

    Kommunestyre

    Jeg vil først takke interpellanten for gode spørsmål rundt solenergi.

    Jeg har bedt administrasjonen startet arbeidet med solenergi-saken så fort som mulig. Det kan forventes en sak om videre veivalg for å bygge opp om denne intensjonen i september 2024.

    Solenergi er en viktig del av en fremtidig fossilfri energiproduksjon. I tråd med Lede sin orientering for Utvalg for miljø teknikk og næring gir dessverre solceller liten innvirkning på utfordringen med kapasitetsproblemer i strømnettet. Energiproduksjon fra sol er svært væravhengig og varierer – det vil derfor være behov for å ha back-up gjennom det ordinære strømnettet, om ikke man har løsninger for energilagring lokalt – eller at bedriftene kan justere strømbehovet i takt med solinnstråling.

    Solceller er likevel et viktig middel for å bidra til å redusere behovet for fossil energiproduksjon, og dermed en del av løsningen for det grønne skiftet.

    Hvis Tønsberg kommune skal ta en posisjon som Norges største solenergikommune målt i volum produsert strøm fra solceller, vil det sannsynlig kreve etablering av solcelleparker i ikke nedbygde naturområder. Det er en svært vanskelig hensynsavveiing mellom behovet for miljøvennlig energi og bevaring av naturområder.

    Et av Tønsberg kommunes satsningsområder i klimabudsjett er midler til å tilrettelegge for solcelleetablering på egne kommunale bygg

    På Rygg har vi veldig mange spennende og fremtidsrettede sirkulære næringer – Ordfører er enig i at det er svært viktig å tilrettelegge for videre utvikling av Rygg miljøpark. Dette jobbes det målrettet med i dag og ordfører vurderer om det bør igangsettes en kommunedelplan for området, nettopp for å kunne best mulig bidra for utvikling på en bærekraftig måte. Vurdering av tilrettelegging for vindturbiner og solceller vil i såfall inngå i en slik plan.

    Når det gjelder inne på dagens industriområde og Vesars bygg spesielt vil jeg oppfordre alle aktørene til å vurdere sol på egne bygg – og Ordfører vil gjennom representantskapet stille spørsmål om at dette vurderes på anlegget til Vesar. Slike vurderinger forventes av alle selskaper som kommunen har eierskap til. I tråd med politiske signaler for revidering av eierskapsstrategien til kommunen, vil kravet og forventningen om bærekraftig utvikling tydeliggjøres, og dermed bli et viktig verktøy for at ordfører tydelig kan formidle slike forventninger til alle kommunalt eide selskaper.

    Så ja – Ordfører vil bruke sin stemme i representantskapet til Vesar for å tydeliggjøre en forventning om at de bidrar med klimavennlige løsninger på egne anlegg, blant annet til å få ned energiforbruket, benytte klimavennlige energiformer og bidra til å produsere fornybar energi.

  • Søknad om permisjon fra politiske verv Hoveddokument 524KB
    Brevdato: 28.11.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Dokumentsenter og politisk sekretariat
    Saksbehandler: Else Muri

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Hawri Yousef (AP) innvilges permisjon fra sine politiske verv fra og med november 2023 til og med mai 2024.

    Aksel Haukom (AP) rykker opp som 1. varamedlem til kommunestyret for Arbeiderpartiets gruppe den tid Yousef er i permisjon.

    Jan Egil Levorsen (AP) trer inn som nytt siste varamedlem til kommunestyret for Arbeiderpartiets gruppe i samme periode.



    Behandling

    Kommunedirektørens innstilling ble enstemmig vedtatt.

  • Søknad om fritak fra ungdomsrådet - valg av varamedlemmer Hoveddokument 681KB
    Brevdato: 22.11.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Dokumentsenter og politisk sekretariat
    Saksbehandler: Else Muri

    Dokumenter

     

    Vedtak

    1. Harald Freberg fritas fra verv som varamedlem av ungdomsrådet

    2. Magnus Rusthaug velges som nytt varamedlem av ungdomsrådet.

    3. Eirik Østbye Dahlvelges som nytt varamedlem av ungdomsrådet.



    Behandling

    Valgutvalgets innstilling ble enstemmig vedtatt.

  • Supplering av medlemmer til innvandrerrådet Hoveddokument 548KB
    Brevdato: 30.11.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Kultur og samfunnsutvikling
    Saksbehandler: Kari-Anne Okkenhaug

    Dokumenter

     

    Vedtak

    1. Ashraf Aldawodi velges som andre vara til innvandrerrådet.

    2. Bong Ae Stennes velges som tredje vara til innvandrerrådet.



    Behandling

    Valgutvalgets innstilling ble enstemmig vedtatt.

Fremmøte

Fremmøte
PolitikerPartiMedlemstypeE-Post
Frank PedersenHøyreordførerfrank.pedersen@tonsberg.kommune.no
Bent MoldværFremskrittspartietvaraordførerbent.moldver@tonsberg.kommune.no
Anne Rygh PedersenArbeiderpartietmedlemanne.rygh.pedersen@tonsberg.kommune.no
Per Martin AamodtArbeiderpartietmedlemper.martin.aamodt@tonsberg.kommune.no
Eivind Yrjan StamnesArbeiderpartietmedlemeivind.yrjan.stamnes@tonsberg.kommune.no
Trude Viola NordliArbeiderpartietmedlemtrude.viola.nordli@tonsberg.kommune.no
Gunhild RuiArbeiderpartietmedlemgunhild.rui@tonsberg.kommune.no
Daniel Gusfre ImsArbeiderpartietmedlemdaniel.gusfre.ims@tonsberg.kommune.no
Anne Holm MoenArbeiderpartietmedlemanne.holm.moen@tonsberg.kommune.no
Kari AsmyhrArbeiderpartietmedlemkari.asmyhr@tonsberg.kommune.no
Saqlain Raza NaqviArbeiderpartietmedlemsaqlain.raza.naqvi@tonsberg.kommune.no
Ketil TeigenArbeiderpartietmedlemketil.teigen@tonsberg.kommune.no
Ellen EriksenFremskrittspartietmedlemellen.eriksen@tonsberg.kommune.no
Trond EkstrømFremskrittspartietmedlemtrond.ekstrom@tonsberg.kommune.no
Anne-May HogsnesFremskrittspartietmedlemanne-may.hogsnes@tonsberg.kmmune.no
Egil KochFremskrittspartietmedlemegil.koch@tonsberg.kommune.no
Anders Stensrud LarsenHøyremedlemanders.stensrud.larsen@tonsberg.kommune.no
Tove ØygardenHøyremedlemtove.oygarden@tonsberg.kommune.no
Lena FahreHøyremedlemlena.fahre@tonsberg.kommune.no
Mathias Willassen HanssenHøyremedlemmathias.willassen.hanssen@tonsberg.kommune.no
Nicola Liv FritzøeHøyremedlemnicola.liv.fritzoe@tonsberg.kommune.no
Henning WoldHøyremedlemhenning.wold@tonsberg.kommune.no
Jill Eirin UndemHøyremedlemjill.eirin.undem@tonsberg.kommune.no
Anne Line BroenHøyremedlemanne.line.broen@tonsberg.kommune.no
Kirsti Nilsson SøylandHøyremedlemkirsti.nilsson.soyland@tonsberg.kommune.no
Kari-Lise KirsebomHøyremedlemkari-lise.kirsebom@tonsberg.kommune.no
Lars SollieHøyremedlemlars.sollie@tonsberg.kommune.no
Pernille Lillevik SkovlyHøyremedlempernille.lillevik.skovly@tonsberg.kommune.no
Knut HolterHøyremedlemknut.holter@tonsberg.kommune.no
Willy Jarle Lebergh DitlevsenIndustri- og Næringspartietmedlemwditlev@online.no
Solveig Haugan JonsenIndustri- og Næringspartietmedlemsolveig.elg@gmail.com
Stine Næss AskjerKristelig Folkepartimedlemstine.ness.askjer@tonsberg.kommune.no
Ole DøvikKristelig Folkepartimedlemole.dovik@tonsberg.kommune.no
Julie Estdahl StuestølMiljøpartiet De Grønnemedlemjulie.estdahl.stuestol@tonsberg.kommune.no
Roar LefsakerMiljøpartiet De Grønnemedlemroar.lefsaker@tonsberg.kommune.no
Ole Marcus MærøeRødtmedlemole.marcus.meroe@tonsberg.kommune.no
Karoline LieSenterpartietmedlemkaroline.lie@tonsberg.kommune.no
Svein HolmøySenterpartietmedlemsvein.holmoy@tonsberg.kommune.no
Christina Grefsrud-HalvorsenSV - Sosialistisk venstrepartimedlemchristina.grefsrud-halvorsen@tonsberg.kommune.no
Lars EgelandSV - Sosialistisk venstrepartimedlemlars.egeland@tonsberg.kommune.no
Elise LøkøSV - Sosialistisk venstrepartimedlemelise.amalie.t.loko@tonsberg.kommune.no
Trygve BørstingVenstremedlemtrygve.borsting@tonsberg.kommune.no
Oscar Madsen SolvågVenstrevaramedlemoscarsolmad@gmail.com
Håvar Bettum (Ikke møtt) Venstremedlemhavar.bettum@tonsberg.kommune.no