Vedtak
1. Evalueringen av kommunal standard for hjemmearbeid, prøver og innleveringer tas til orientering.
2. Kommunal standard for hjemmearbeid, prøver og innleveringer endres med et nytt punkt 7a-d, som lyder:
7a Skoleledelsen: Skolens ledelse legger til rette for at lærere jevnlig reflekterer sammen over hvorfor og hvordan de bruker hjemmearbeid. Relevante temaer er hva slags hjemmearbeid som blir brukt, hvordan opplæringen fungerer ulikt for ulike elevgrupper, og også hvordan skolen formidler hjemmearbeid til foresatte og elever. Skoleledelsen må sette av tid slik at lærerne får koordinert samarbeidet de må ha for å planlegge og fordele tiden elevene skal bruke til hjemmearbeid.
7b Lærerne: Læreren har ansvaret for at oppgaver som blir gitt er tilpasset elevene og relevante for opplæringen. I samarbeid om hjemmearbeidet må læreren ha dialog om tidsbruk og respekt for fritida til barn og unge. Det må være helhet og sammenheng i opplæringen, og lærerne må ha en pedagogisk begrunnelse for å gi hjemmearbeid. Lærere som har samme klasse/elever må sette av tid til å koordinere seg imellom, og fordele tiden elevene kan bruke på hjemmearbeid mellom seg.
7c Foreldrene: Et godt skole-hjemsamarbeid er et sentralt prinsipp i opplæringen og er viktig for å finne en god praksis om hjemmearbeid (§1-1 i Opplæringsloven). Hjemmearbeid kan ha en viktig funksjon i samarbeidet mellom skole og hjem. Det vil gi foreldrene en mulighet til å ta del i elevens opplæring. Skolen kan ikke forutsette at det gis faglig hjelp hjemme.
7d Elevene: Elevene må få medvirke i opplæringen og i diskusjoner om hjemmearbeid, samt delta i dialog om koordinering av hjemmearbeidet. Hjemmearbeidet skal være tilpasset elevens situasjon og kunnskapsnivå.
Behandling
Redigering: I kommunedirektørens innstilling, 7A endres ordet "lekser" til "hjemmearbeid"
Tilleggsforslag fra SV og Rødt ses sammen som ett forslag.
Votering:
Kommunedirektørens innstilling settes opp mot tilleggsforslag fra SV og Rødt - Tilleggsforslaget fikk 1 stemme (R) og falt.
Protokolltilførsel fra Trygve Ånestad (Sp), støttet av Inger Lexow (FrP):
Minste felles multiplum er ikke alltid det beste.
Jeg frykter at politisk vedtatt maksimaltid for lekser kan bli utnytta feil ved at enkelte kan finne på å kjøre "rettighetssaker" mot skolen. I neste omgang kan dette føre til at lekser ytterligere blir svekka som pedagogisk verktøy. Vi skal heller ikke glemme hvordan lekser også kan være lenke mellom skole, elever og foreldre.
Min konklusjon er at det er feil i politisk vedtak å sette makstid for lekser. Derfor ber jeg om denne protokolltilførselen.
La skolen få bestemme i faglige spørsmål.