Vedtak
3.1.3 Departementets forslag:
Departementet foreslår at det tas inn et nytt tredje ledd i privatskolelova § 2-2 om at grunnskoler som har både barne- og ungdomstrinn skal være organisert i samme rettssubjekt.
Tønsberg kommune støtter forslaget.
3.2.2 - skoler. Forslaget til endringer i privatskolelova vil etter Tønsberg kommunes syn ikke være tilstrekkelig for å oppnå intensjonen til departementet.
Tønsberg kommune mener at det bare skal være ett knekkpunkt for kombinerte skoler, men mener at antall elever i det første knekkpunktet bør økes noe. Tønsberg kommune mener at det ikke bør være dobbelt telling for 1.-10. skoler, men elevtallet totalt som legges til grunn. Tønsberg kommune er fornøyde med de signalene som statsråden har gitt om at man vil gå i dialog med friskolenes organisasjoner for å gjøre nødvendige justeringer i tilskuddsmodellen. Det er viktig at endringene som gjøres skaper forutsigbarhet og kan stå seg over tid, og eventuelt skiftende politiske flertall på Stortinget.
Lav sats for privatskolene ligger i samme størrelsesorden som kommunale skoler får tildelt pr elev. Selv om disse tallene ikke er direkte sammenliknbare, er det naturlig at størrelsesordenen er nokså lik. Tabellen over midler til kommunale skoler viser at mindre skoler har behov for noe høyere tilskudd pr elev. Det samme vil være gjeldende for private skoler. Uansett antall elever er det noen felles funksjoner som må være på plass, som tilskuddsmodellen ikke tar høyde for, og som bør utredes nærmere av departementet. Det kan for eksempel være et administrasjonspåslag slik som private barnehager får, og at kapitaltilskuddet kan økes til et nivå som er på linje med ordinær skoledrift.
Privatskolene har store kostnader ved administrative ressurser for å ivareta funksjoner som de
offentlige skolene får dekket gjennom skolenes ressursfordelingsmodell eller andre tjenester som
kommunen tilbyr våre offentlige skoler, som personal/lønn, regnskap, IT-drift, revisjon,
eiendomsforvaltning, og arkiv og saksbehandling. Dette er kostnader som ikke privatskolene får
refundert på samme måte som f.eks. barnehager som får 4,3% administrasjonspåslag i sin
tilskuddsmodell. Tønsberg kommune mener at departementet bør vurdere å innføre et
administrasjonspåslag i tilskuddsmodellen. Dette kan bidra til mer likebehandling mellom offentlige
og private skoler.
Tønsberg kommune mener også departementet bør vurdere om kapitaltilskuddet til privatskolene
bør økes. Kapitaltilskuddet skal dekke en rekke kostnader som for eksempel husleie, gymsal, økte
strømkostnader, leie av bruk av kommunal svømmehall. Kapitaltilskuddet de private skolene vil
derfor ikke være tilstrekkelig for å dekke privatskolenes kostnader til ordinær skoledrift. I
kommunene har man ulike støttetjenester som avlaster offentlige skoler med for eksempel
merkantile og økonomiske oppgaver, men dette har ikke de private skolene. Tønsberg kommune
mener at kapitaltilskuddet slik det er i dag, ikke tar innover seg alle de reelle kostnader som kommer
med ordinær skoledrift. Å øke kapitaltilskuddet kan bidra til mer likebehandling.
I Tønsberg kommune har vi fire kombinerte private barne- og ungdomsskoler. Dersom
rammevilkårene strammes inn, vil flere måtte legge ned deler av driften. Tønsberg kommune er
bekymret for at de økonomiske endringene kan skje for raskt. Tønsberg kommune mener at
Stortinget burde ha vedtatt ordningen før endringen legges inn i statsbudsjettet med påfølgendelovprosess. At rammevilkårene endres på en slik måte, skaper uforutsigbarhet. Tønsberg kommune mener at det bør gå to år fra ordningen vedtas av Stortinget til den gradvis innføres over 5 år. Dette
vil gi privatskolene bedre tid til å planlegge for å omstille driften. Likevel bør det være en målsetting
for departementet at kvaliteten i offentlige- og private skoler skal ligge fast, og da må de økonomiske
rammene for de offentlige- og private skolene være bærekraftige.
Tønsberg kommune mener også at det må være en sikring for skoler som på grunn av endringen i
tilskuddet kan risikere å legge ned driften. Tønsberg kommune mener at det må innføres midlertidig
skjønnstilskudd hvor skoler som står i fare for å måtte legge ned kan søke Utdanningsdirektoratet om
ekstra midler for å opprettholde driften.
3.3.3 -
Tønsberg kommune er tilhenger av at skolene kan gradere skolepenger eller redusere skolepenger til familier med flere barn på skolen, men vi tror ikke dette alene vil være et godt kompenserende tiltak for å gjøre det mulig for lavinntektsfamilier å velge et privat alternativ. Tønsberg kommune er enig i at det er viktig at saksbehandlingen knyttet til slik moderasjon skjer på en forvaltningsmessig likeverdig måte. Tønsberg kommune ser også at det er naturlig at det må tilligge styrets oppgaver å avgjøre om slike ordninger skal innføres ved den enkelte skole.
3.4.3 - Departementets forslag
Departementet foreslår å endre privatskolelova § 6-1 femte ledd slik at departementet gis hjemmel til å gi forskrift om tilskuddsordningen for grunnskoler og videregående skoler og om dokumentasjon for elevtall og rapportering av elevtall.
Tønsberg kommune støtter forslaget.
Behandling
Punktvis votering:
Kommunedirektørens innstilling punkt 3.1.3 - enstemmig vedtatt
Fellesforslag fra H, V, FrP og Krf - ny tekst til punkt 3.2.2 - settes opp mot kommunedirektørens innstilling punkt 3.2.2 - Fellesforslaget vedtatt mot 4 stemmer (Sv, Sp, 2 Ap ( Haukom og Borge ))
Fellesforslag fra H, V, FrP og Krf - ny tekst til punkt 3.3.3 - settes opp mot kommunedirektørens innstilling punkt 3.3.3 - Fellesforslaget vedtatt mot 4 stemmer (Sv, Sp, 2 Ap (Haukom og Bore ))
Kommunedirektørens innstilling punkt 3.4.3 - enstemmig vedtatt.