Åpen prekvalifisering for kunstprosjekt til Hogsnes sykehjem

Formålet med prekvalifiseringen er å finne kandidater til en lukket konkurranse for innendørs kunstprosjekt til byggets hovedgate med utgangspunkt i belysning.

Kunstprosjektet skal være til byggets hovedgate innendørs, med utgangspunkt i belysning.

Kunstutvalget søker kunstnere som har erfaring med å jobbe med lys som konsept og form. Det er også ønskelig at kunstner har god forståelse for rom og bruker.

Frist for innsendelse er 13. mars 2020.

Kunstprosjektet

Hovedgata har to luftige rom som strekker seg over to etasjer, et ved hovedinngangen kalt «Gata amfi» og et ved utgangen mot skogen kalt «Gata parken». Lysprosjektet er hovedsakelig tenkt i området ved trappeamfiet ved hovedinngangen men kan også være i «Gata parken». Verket har en sentral plassering og vil være med på å åpne bygget. Verket har en slik plassering at det kan betraktes fra utsiden og fra første og andre etasje.

Teknisk informasjon

Kunstbudsjett: kr 700 000,-
Byggherre: Tønsberg kommune
Arkitekt: Norconsult

Fremdriftsplan

Innleveringsfrist til prekvalifisering: 13. mars 2020
Innlevering til konkurranse: juni 2020
Montering/ ferdigstilling av kunstprosjekt: april 2022

Materiale for innlevering

Én PDF-fil bestående av CV, bilder fra tidligere relevante prosjekter og en kort tekst på max 1/2 A4- side som begrunner interessen for prosjektet. Den totale størrelsen på PDF-filen må ikke overstige 5 MB.

Merk både PDF-fil og e-post med: "Prekvalifisering til Hogsnes sykehjem"

Presentasjoner sendes direkte til kunstkonsulentene Anita Hofgaard, anitahofgaard@yahoo.no og Marit Justine Haugen, marit@hza.no.

Om sykehjemmet

Tønsberg kommune bygger nytt sykehjem på Hogsnes. Institusjonen skal ha 120 sykehjemsplasser med 14 avdelinger og et dagsenter, fordelt på rehabilitering, lindring og langtidsplasser, i tillegg til administrasjon, kafé og tekniske funksjoner. Bygget består av to hovedetasjer hvor den arkitektoniske hovedidèen er en sentral «hovedgate» med sykehjemsavdelinger som «nabolag». Uteanlegget skal bygges for personer i alle aldre. En sentral filosofi for prosjektet er at det skal være attraktivt for befolkningen i området og barnehagen som ligger i umiddelbar nærhet.