Feller seks trær i Rådhusgata

Tønsberg kommune skal felle de seks lindetrærne i Rådhusgata 26.-28. februar. Gata blir berørt av arbeidet med å sikre bedre håndtering av overvannet i Tønsberg sentrum, og skal oppgraderes i etterkant av prosjektet.

Slik skal Rådhusgata se ut etter oppgraderingen.

- I dag går regn- og smeltevann i samme rør som kloakken, og ved overløp kan noe av det blandede vannet havne i kanalen. Nå skal vi separere alt overvann i sentrum og legge det i egne rør. Det er et viktig miljøprosjekt, men det berører Rådhusgata og innebærer at de seks trærne må bort, sier Jan Eide, kommunalsjef for eiendom og tekniske tjenester i Tønsberg kommune.

Nye trær

I etterkant av overvannsprosjektet, skal Rådhusgata skal oppgraderes.

- Gata skal få et betydelig løft. Det skal legges nytt dekke, og i nedre del av gata skal det opp en fontene med hyggelige benkeplasser rundt. Det vil også bli plantet nye trær i gata, sier Eide.

- Hygieneproblem

Det er også andre grunner til at  trærne nå må fjernes.

- Det samler seg mye fugler i de gamle trærne, og vi har fått mange klager på at det blir mye fugleskitt i Rådhusgata. Dette har faktisk blitt et så stort problem at vi ikke klarer å holde det rent, og det har blitt så ille at det er en hygieneutfordring, sier Eide.