Første kommunestyremøte på Teams

Lånegaranti til kunstgress på Eik, elevreglement for kulturskolen og forskuttering av planmidler til Bypakke Tønsbergregionen. Det er blant sakene som skal behandles når kommunestyret møtes til sitt første møte på Teams onsdag ettermiddag.

- Vi har allerede gjennomført utvalgsmøter og formannskapsmøter på Teams, og det har fungert godt. Derfor tror jeg at dette vil gå veldig bra, men det er selvfølgelig spennende å gjennomføre et digitalt møte med så mange deltakere, sier ordfører Anne Rygh Pedersen.

Møtet starter onsdag 22. april klokken 18.00, og vil som vanlig bli streamet på kommunens nettsider.

Forskuttere planmidler?

En av sakene kommunestyret skal behandle, gjelder forskuttering av planmidler til Bypakke Tønsbergregionen. Bypakka er under planlegging, og planarbeidene er finansiert gjennom et låneopptak av bomselskapet med garantier fra fylkeskommunen, Tønsberg kommune og Færder kommune.

- Vi har anledning til å bruke midler til planlegging før Stortinget har godkjent en bompengeordning, og rådmannens innstilling er at kommunen skal øke garantien for låneopptak med ni millioner kroner. Dette forutsetter at også Færder kommune og fylkeskommunen øker sine garantier, sier Rygh Pedersen.

Holmestrand til Sykehuset i Vestfold?

Kommunestyret skal også behandle en høringsuttalelse til styret i Helse Sør-Øst om hvorvidt innbyggerne i Holmestrand kommune skal tilhøre Sykehuset i Vestfold eller Vestre Viken Helseforetak.

- Etter at Sande og Holmestrand ble slått sammen til én kommune, har innbyggerne vært fordelt mellom sykehuset vårt og sykehuset i Drammen. Dette er en sak som opptar mange, og det har tidligere vært reist en interpellasjon i kommunestyret om temaet. Rådmannens innstilling er at vi skal gå inn for at innbyggerne i Holmestrand til tilhøre Sykehuset i Vestfold, sier ordføreren.

Midlertidig makt til formannskapet?

Kommunsetyret skal også vedta elevreglement for kulturskolen, og behandle en søknad om kommunal lånegaranti på 5,5 millioner kroner til rehabilitering av Eik nedre kunstgressbane.

I tillegg skal politikerne ta stilling til et forslag om midlertidig å delegere mer beslutningsmyndighet til formannskapet.

- Forslaget om å gi formannskapet utvidet vedtaksmyndighet handler om utbruddet av koronaviruset. Forslaget går ut på at formannskapet skal ha myndighet til å fatte vedtak i alle saker så lenge ikke annet følger av lov, og at de gruppelederne til de partiene som ikke er representert i formannskapet blir invitert til møtene med tale- og forslagsrett, sier Rygh Pedersen.

Se sakslisten og dokumentene her.

Følg møtet direkte her!