- Gjør det vi kan for næringslivet

- Bekymringen er stor i næringslivet, og kommunen ønsker å gjøre alt vi kan for å hjelpe, sier ordfører Anne Rygh Pedersen.

Ordfører Anne Rygh Pedersen og næringssjef Øystein Hjørnevik Helene Moe Slinning

Både handelsnæringen og andre deler av næringslivet gjennomlever tøffe tider som følge av korona-utbruddet. Mange ansatte har blitt permittert, antallet registrerte arbeidssøkere har skutt i været, og mange bedrifter opplever tilnærmet full stopp i omsetningen.

- Det er ingen tvil om at situasjonen er alvorlig, og det er helt naturlig at folk er bekymret. Nå må vi gjøre det vi kan for at folk skal ha en jobb å gå tilbake til når denne krisen er over. Staten har allerede presentert flere krisepakker, og også vi i kommunen ønsker å bidra til at bedriftene skal komme seg gjennom dette. Da må vi både hjelpe de bedriftene som sliter, og samtidig støtte opp om de næringene som går godt, sier Rygh Pedersen.

Faste krisemøter

Kommunen har nå daglige krisemøter med Tønsberglivet og Tønsberg Næringsforening. Næringssjef Øystein Hjørnevik representerer kommunen, og forteller at møtene benyttes til å dele informasjon og å diskutere ulike tiltak som kan iverksettes.

- Ett av tiltakene som allerede er i gang, er en ordning for gratis hjemlevering av varer. Noen butikker har allerede ordninger for dette, men nå kan kundene få levert varer på døra fra enda flere butikker uten ekstra kostnad. Denne ordningen støttes økonomisk av kommunen, DNB og Tønsberglivet, forteller Hjørnevik.

Det er også opprettet en gruppe på Facebook som heter «Tønsberg hjelper».

- Dette er en side der både privatpersoner og bedrifter kan tilby tjenester eller be om hjelp. Gruppa har allerede nesten fem tusen medlemmer, og det er flott å se at folk ønsker å stille opp for hverandre, sier han.

Bistand

Nettverket av de tre organisasjonene er også opptatt å spre relevant informasjon ut til bedriftene, og å bistå med fortolkning av regler og retningslinjer.

- Nå skjer det mye, og mange trenger hjelp til å sette seg inn i stadig nye regler og tiltak fra regjeringen. Vi har et tett samarbeid blant annet med NHO, og gjennomfører webinarer med aktuelle temaer som permitteringsreglementer og lignende. Det er mange som ønsker å bidra, og PwC har tilbudt gratis økonomisk og juridisk hjelp til bedrifter som har behov for det, sier, Hjørnevik.

Han forteller at kommunen også formidler innspill til sentrale myndigheter fra det lokale næringslivet.

- Vi har kontakt med mange, og ønsker å være et bindeledd. Vi har blant annet dialog med Vestfold-benken på Stortinget om den prekære situasjonen for landbruket som vi er nødt til å finne en løsning på. Vi har også kontakt med gårdeierne i byen, og oppfordret dem til å i dialog med leietakerne om å finne langsiktige løsninger, sier han.

Nå oppfordrer han alle som har ideer og forslag til hva som kan gjøres for å løfte og støtte næringslivet om å ta kontakt.

Tønsberg kommunes samleside for koronaviruset.