Gratulerer med dagen!

Ordfører Anne Rygh Pedersen Elise Sønstebø-Sundt/TB

Her kan du lese ordførerens tale på Slottsfjellet!

Kjære alle sammen

Det er en stor glede for meg å få hilse dere velkommen til nasjonaldagsfeiringa i Tønsberg her på Slottsfjellet. Dere er et fantastisk skue, og jeg kan ikke forestille meg et bedre sted eller et bedre selskap å innlede nasjonaldagen med. Det at dere år etter år møter opp her på en til tider forblåst kolle, tidlig på morgenen, vitner om at 17. mai-feiringa står fjellstøtt her i Tønsberg.
Slottsfjellet gir oss også et godt utsyn over den flotte kommunen vår. Nedenfor oss ligger byen Tønsberg, Norges eldste by, med sin lange og rike historie, men også en framtidsretta og attraktiv by i utvikling.

Nordvestover kan vi se mot Re-delen av kommunen vår. Et rikt og ressurssterkt område fullt av engasjement og teft som også har sin solide plass på den nasjonalhistoriske arenaen, særlig gjennom slagene på Re fra 1100-tallet.

I det hele tatt er historien viktig for oss her i Tønsberg. Vi har middelalderruiner, historiske bygninger og andre kulturminner og tradisjoner med alt fra nasjonal til lokal verdi. Historien er nærmest til å ta og føle på. Denne nærheten forplikter, og vi er derfor opptatt av å bevare og formidle kulturarven vår på en aktuell og engasjerende måte. Vi skal vise mangfoldet som finnes i historien. Vår felles kulturarv skal nettopp være felles, altså være inkluderende og oppleves som relevant og aktuell for alle. I vår globale tidsalder er nettopp lokal identitet og tilhørighet viktigere enn noen gang. Vi mennesker vil gjerne føle oss hjemme, og da spiller kulturarven vår og den lokale identiteten en viktig rolle.

Særlig formidling av vår vikingtids- og middelalderhistorie er viktig for oss. Den forteller oss om da Tønsberg var kongeligresidensby, eller tidvis hovedstad om man vil. Og her på Slottsfjellet sto Norges største borganlegg. Men historien fra middelalderen forteller oss også om hele samfunnslivet, om krig og fred, fattigdom og rikdom, handel og folkeliv, tradisjoner og ulike kulturuttrykk. Jeg er derfor veldig glad for at vi nå har fått på plass en solid og framtidsretta strategi for formidling av hele vår vikingtids- og middelalderhistorie. I denne er det meisla ut tydelige prioriteringer om hva vi skal formidle.

Men for å tydeliggjøre Tønsbergs posisjon som en av Norges fremste vikingtids- og middelalderkommuner og som en unik destinasjon for den kultur- og historieinteresserte, må vi samarbeide. Vi må samarbeide med andre offentlige og private institusjoner, men ikke minst må vi samarbeide med frivilligheten. Og frivilligheten har mye å lære oss. Hva ville vel Tønsbergs synliggjøring av vikingtida vært uten det unike og formidable miljøet som har blitt bygget opp på Vikingodden av Stiftelsen Oseberg Vikingarv? Gjennom bruk av håndverkstradisjoner og bygging av vikingskip blir vikinghistorien vår formidlet året rundt. Dette er det veldig viktig at vi i fellesskap bygger videre på.

I dag, på 17. mai, feirer vi vår grunnlov fra 1814, vår frihet og vårt demokrati. Men startpunktet for nasjonen vi har i dag, og som vi er så stolte av, er ikke utelukkende Eidsvoll i 1814. Selv om demokratiske tradisjoner kan være vanskelige å få øye på når vi beveger oss tilbake til vikingtid og middelalder, må vi ikke glemme at det finnes viktige grunnsteiner også her. Og Tønsberg har vært et sentralt sted i denne utviklinga. Haugating på Haugar var i middelalderen et nasjonalt kongehyllingsting. Her lå prinsippet til grunn at også kongene måtte ha folkets tillit for å regjere. Neste år er det dessuten 750 år siden Magnus Lagabøtes landslov trådte i kraft. Den er temmelig unik da det kun fantes to andre riksdekkende landslover i Europa i middelalderen. Kong Magnus Lagabøte, som fikk skrevet loven, ble født her i byen i 1238 og regjerte ofte her fra Slottsfjellet med loven i hånd. Også landsloven bør trekkes fram på vår nasjonaldag. Den er et svært viktig bidrag til vår lange og sterke rettstradisjon der loven skal være et vern for befolkningen og for den norske samfunnsordenen.

Det er også flere eksempler på at Tønsberg har spilt en viktig rolle i utviklinga mot dagens Norge, men det er nok neppe først og fremst av den grunn at 17. mai-feiringen står fjellstøtt her i kommunen i dag. Viktigere er nok at 17. mai, som en del av vår kulturarv, gir oss en følelse av fellesskap og tilhørighet. For å opprettholde dette må 17. mai-feiringa inkludere oss alle, uansett hvilken bakgrunn vi måtte ha. Vi står her samlet og feirer vår frihet, selvstendighet og vårt demokrati - og nasjonen Norges utvikling fram til i dag - i fellesskap. En utvikling der blant annet også Tønsbergenserne med Haugating og Slottsfjellet har spilt en rolle. Det er derfor jeg ikke kan tenke meg et bedre sted eller et bedre selskap å innlede nasjonaldagen med enn her på Slottsfjellet sammen med dere.

Gratulerer med dagen!