Har du behov for oppfølging etter skytingen ved London Pub?

Geir Pettersen - Klikk for stort bildeGeir Pettersen- Vi vil forsikre oss om at alle får den oppfølgingen de trenger, sier Geir Pettersen, leder av det psykososiale kriseteamet i Tønsberg kommune. Nå ber han mennesker som har behov for hjelp og oppfølging etter skytingen i Oslo 25. juni om å ta kontakt.

To personer ble drept og mange ble skadet etter masseskytingen ved London Pub i Oslo 25. juni.

- Sannsynligvis har de fleste som har behov for hjelp etter hendelsen blitt fulgt opp, men vi ønsker å forsikre oss om at alle har fått den oppfølgingen de har behov for. Det kan være mennesker som ikke har blitt fanget opp, og derfor går vi nå aktivt ut og ber folk om å ta kontakt. Da vil vi sørge for at alle som har behov for det får et tilbud om hjelp fra kommunen, sier Geir Pettersen.

Han ber også folk om å ta kontakt dersom de kjenner mennesker som ikke har fått den hjelpen og oppfølgingen de har behov for.

- Vi kan da gi veiledning om hvordan man kan gå fram i møte med den som trenger hjelp, og ta kontakt med vedkommende dersom han eller hun ønsker det, sier han.

Mange er rammet

Tragedien i Oslo rammer mange fler enn dem som ble direkte berørt.

- Etterlatte, familie og venner av dem som ble drept er selvfølgelig direkte berørt, og det er også de som ble skadet under skytingen og deres nærmeste. Men også mennesker som ble vitne til hendelsen og deres nærmeste kan ha behov for hjelp etter en slik tragedie, sier Pettersen.

I tillegg har mange mennesker i det skeive miljøet kjent på frykt og angst etter angrepet.

- Vi vet også at en slik hendelse kan være vanskelig å håndtere for mennesker som har vært igjennom traumatiske opplevelser tidligere. Det kan være folk som ble rammet av terroren 22. juli, eller mennesker som har opplevd andre voldshendelser. Men også barn, unge og befolkningen for øvrig kan bli sterkt preget av en slik hendelse, og ha behov for profesjonell oppfølging i etterkant, sier Pettersen.

Ta kontakt

Personer som har behov for hjelp og oppfølging kan kontakte Geir Pettersen på telefon 992 14 025.

Det er også mulig å få hjelp via andre hjelpetjenester:

• Tønsberg legevakt 116117 (legevakta kontakter kriseteamet hvis det er behov for det)
  • Fastlegen har en "øyeblikkelig hjelp"-funksjon på dagtid
  • Psykisk helse voksne: 33 34 82 40 (mandag-fredag, kl. 08.00 - 15.00)
  • Psykisk helse barn og unge/Familiehuset: 905 45 211 (mandag-fredag, kl. 08.00 - 15.00)
    E-post: familiehuset@tonsberg.kommune.no

Ressurser

Informasjon fra Tønsberg kommune til deg som har opplevd en alvorlig hendelse
Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVRS)
Råd for hvordan trygge barn
Helsedirektoratets side om psykososial oppfølging i kommunene