Klasse 7A på Husvik skole vant for miljøet og fikk besøk av ordfører

Tirsdag formiddag trippet spente elever fra 7A på Husvik skole og gledet seg til det som snart skulle skje. Selveste ordføreren skulle komme på besøk, og de skulle bli hedret som vinnere av skolekonkurransen "Helt grønn skolevei 2020".

Klasse 7A fra Husvik skole vant Helt grønn skolevei 2020. Her med de fleste i "Stokedrakter" og sammen med ordfører Anne Rygh Pedersen og kontaktlærerne Anna Marie Berom Nilsen og Jan Berg Holtan.

Med 99% oppslutning i de 5 ukene som konkurransen varte, ble det en overbevisende seier til klassen.

Konkurransen gikk ut på å komme seg til og fra skolen uten å bli kjørt av de voksne. Det betyr at de måtte velge å sykle, gå eller å ta bussen for at det skulle telle i konkurransen. Målet var å ha færre biler på veiene ved og rundt skolene. Det er bedre for miljøet og det gir tryggere skolevei.

Flinke til å motivere hverandre

-Dere har vært så flinke til å motivere hverandre og til å stå på sammen om dette. Jeg er så utrolig stolt av dere, sa Anna Marie Berom Nilsen. Hun og Jan Berger Holtan er kontaktlærere for klassen og har støttet elevene gjennom kampanjen. Jan Berg Holtan sørget for at elvene hadde et nøye utvalgt antrekk for anledningen. Som Stoke-fan gav han hele klassen Stokedrakter i gave til en fotballdag tidligere i høst. –Veldig gøy at klassen ville ha de på seg i dag også, sa Berger Holtan fornøyd.

-Vi trenger sånne som dere

Ordfører Anne Rygh Pedersen var veldig imponert over hva klassen hadde fått til. -Vi trenger sånne som dere. Er dere så flinke hele året da?, spurte hun og fikk et enstemmig «JAAA» tilbake. –Men mammaene og pappaene deres da, er de like flinke? Da ble svaret noe mer uklart. Det var tydelig at foreldrene hadde mer å gå på.

Klassefest på kinoen

Som premie fikk klassen utdelt kinobillett og små sykkellykter. –Nå blir det klassefest på kinoen, kunne Berom Nilsen annonsere, til stor jubel fra elevene.

Klasse 5B fra Ringshaug skole kom på andre plass og klasse 5B fra Presterød tok tredjeplassen. De får sykkellykter som premie. Det var 17 klasser fra skolene i Tønsberg kommune som deltok.

Om Helt grønn skolevei

Helt grønn skolevei er en kampanje for å gjøre skoleveien tryggere og mer miljøvennlig. Kampanjen foregår ved at barna fyller ut "grønn dag" på et skjema på skolen hver dag de går, sykler eller tar bussen til og fra skolen. Ved kampanjens slutt kårer kommunene vinnere.