Lang ventetid på legevakta

Godt vær, mange på norgesferie og stort aktivitetsnivå har skapt høyt trykk på nødnettssentralen og legevakta så langt i sommer. Mange opplever lang ventetid.

Kommunalsjef for Mestring og helse, Mette Vikan Andersen. Helene Moe Slinning

- Vi prioriterer alltid de sykeste pasientene med de mest alvorlige tilstandene, uavhengig av hvem som ankommer legevakta først, sier kommunalsjef Mette Vikan Andersen.

Hun oppfordrer alle som ikke har behov for akutt helsehjelp om å kontakte fastlegen sin i stedet for legevakta.

- Vi ser dessverre en tendens til at noen tenker på legevakta som et heldøgnstilbud i allmennmedisinske tjenester, et slags alternativ til fastlegen. Det er vi ikke, understreker Andersen.

Legevakta tar imot pasienter fra både Tønsberg, Færder og Holmestrand. Enten man er fastboende, turist eller bare på besøk.

- Vi har på all den bemanningen vi klarer, og de som jobber på legevakta nå i sommer gjør en kjempeinnsats, sier Andersen.