Ordinære åpningstider i SFO fra tirsdag

Fra og med tirsdag 2. juni blir det ordinære åpningstider i SFO. Barnehagene vil fortsatt ha noe redusert åpningstid inntil videre.

- Jeg vet at reduserte åpningstider i SFO har skapt utfordringer i hverdagen for enkelte, men nå har vi endelig mulighet til å gi et tilbud med ordinære åpningstider igjen, sier Espen I. Riiser, kommunalsjef for oppvekst og læring i Tønsberg kommune.

Selv om åpningstidene utvides, vil generelle smittevernregler fremdeles gjelde.

Større kohorterEspen Riiser, kommunalsjef oppvekst og læring. Anders Tyvand

Grunnen til at SFO har hatt redusert åpningstid frem til nå, er at kommunen har fulgt kohorttenkningen gjennomgående – også i SFO.

- Når kun noen få barn og voksne kan være sammen i små grupper, og de skal ha minst mulig kontakt med andre, kreves det økt bemanning. Vi har ikke hatt mulighet til å opprettholde denne bemanningen gjennom hele åpningstiden, og dermed har det vært nødvendig å redusere åpningstidene noe, sier Riiser.

Nye retningslinjer fra myndighetene åpner for at flere barn og voksne enn før kan være sammen. Ved de minste skolene i Tønsberg innebærer dette at elever fra flere klassetrinn kan anses som én kohort i SFO-tiden.

- Regjeringen har innført en nivådeling av smitteverntiltak for skoler og barnehager med rødt, gult og grønt nivå. Nå er vi på gult nivå, og det er dette nivået vi også har fått beskjed om å planlegge for til høsten, sier Riiser.

Håper snarlig utvidelse i barnehagene

Riiser håper at det snart kan gjeninnføres ordinære åpningstider også i barnehagene.

- Myndighetene presenterte en ny smittevernveileder for barnehagene nå i ettermiddag. Vi trenger litt tid på å sette oss inn i innholdet i denne veilederen og gjøre eventuelle forberedelser, men håper å kunne tilby et utvidet tilbud også i barnehagene så raskt som mulig. Inntil videre holder barnehagene åpent fra 07.30 til 15.30, sier han.

For skolens del er det nå åpnet for at elevene i ungdomsskolen kan være sammen i større grupper enn før, og ved mange skoler kan man nå gi et tilnærmet ordinært undervisningstilbud.

- Dette vil variere noe fra skole til skole. Det er nødvendig å gjøre lokale tilpasninger, og ved mange skoler er det allerede planlagt et opplegg de siste ukene. Vi vil ikke fra kommuneledelsens side gjøre om på disse planene, men overlater til skolene selv å finne gode løsninger frem mot sommeren, sier Riiser.