Ring før du oppsøker legevakta

Stadig flere oppsøker legevakta uten å ringe først. Dette skaper problemer med logistikk og kø, og kan også skape unødige smittesituasjoner.

- Vi ber alle som bruker legevakta vår om å hjelpe oss med å holde den så trygg og effektiv som mulig. Vi ser en markant økning av folk som bare dukker opp på venterommene og i tillegg ikke overholder avstandsreglene. Dette kan skape en potensiell unødig smittesituasjon og dersom helsepersonell må i karantene kan det bli problemer med bemanning, forteller Mette Vikan Andersen kommunalsjef for mestring og helse i Tønsberg kommune. Mette Vikan Andersen, kommunalsjef for mestring og helse

Pasienter som ringer først får informasjon om hvor de skal møte opp, og ventetiden kan reduseres betydelig.

- Pasienter som møter opp uten å ringe krever mer av legevaktas ressurser, både i form av tid som brukes på triageringen, og smittevernutstyr da vi må ta full forbehold om mulig koronasmitte. Det kan i sin tur skape lengre køer og mer ventetid for pasienter som kan være alvorlig syke, sier legevaktoverlege Bhupinder Jassal.

Hvis tendensen med at folk kommer på legevakta uten å ringe først fortsetter, må legevakta vurdere å stenge dørene igjen slik som i mars-april.

For mer informasjon kontakt:

Mette Vikan Andersen 959 85 790

Bhupinder Jassal 469 33 953