Strøsandprosjektet - et etablert tiltak i Re og en pilot på Barkåker i samarbeid med ungdomsskoleelever

- Utdeling av sandbøtter til alle nye pensjonister, og påfyll av sand til de som har bøtter fra før er blitt et viktig tiltak og en god tradisjon i Re. Med dette tiltaket ønsker vi å sette fokus på å forhindre fallulykker på glatta, forteller Ole Thomassen Grejs, folkehelsekoordinator. Foran elevene fra Kongseik ungdomsskole. Fra venstre; Jenny Sofie Korsvik, Sunniva Dyrbekk Moe, Emilie Johanna Gåsland. Bak Tønsberg Rotary. Fra venstre; Erik Gran, Jan Petter Bergan

Trygge lokalsamfunn og sandbøtter

Tønsberg kommune er med i Trygge lokalsamfunn. Trygge lokalsamfunn arbeider på flere felt med å gjøre hverdagen tryggere for kommunens innbyggere. Her inngår også tidligere Re kommune, som har hatt denne sertifiseringen siden 2011. Utdeling av sandbøtter til alle nye pensjonister, og påfyll av sand til de som har bøtter fra før er blitt et viktig tiltak og en god tradisjon i Re. Utdeling av sandbøtter i Re startet i 2007 og det betyr at vi i år gjør dette for 13. året på radFrivillige fra Våle og Undrumsdal Pensjonistforening

Innsats for andre

- I år samarbeider vi med elever fra Kongseik ungdomsskole. De tar et valgfag som heter Innsats for andre, som skal gi elevene en innføring i frivillig og holdningsskapende arbeid. Elevene ønsket å planlegge og gjennomføre strøsandtiltaket i sitt nærmiljø, og da lagde vi en pilot på Barkåker. Det er klart vi må legge til rette for å inkludere ungdommen, sier Eva Marie Wang-Norderud, frivilligkoordinator.

Hun synes det er flott med et slikt valgfag på ungdomsskolen og at elevene tok initiativ til et samarbeid med kommunen. Det gir elevene mulighet til å få kunnskap om frivillig arbeid og om behov for frivillig innsats i eget lokalmiljø.

Takk til alle som bistår i arbeidet

Det å være med i ulike lag og foreninger har lang tradisjon i Norge, også i Tønsberg kommune. Uten den frivillige innsatsen som legges ned fra Våle og Undrumsdal pensjonistforening, Ramnes pensjonistforening, Re Rotary og Lions ville ikke sandbøttetiltaket vært mulig. Tønsberg Rotary er også med i år for utkjøring av sandbøtter på Barkåker (pilot). Sandbøttene deles ut av frivillige fra disse organisasjonene.

Strøsandprosjektet kan gjennomføres takket være bidrag fra Revetal Arbeid og Kompetanse AS, Retek AS, ungdomsskoleelever i faget Innsats for andre fra Kongseik ungdomsskole, frivillig som organiserer områder og roder og mange frivillige sjåfører.

Med de lokale koronatiltakene ble det litt annerledes i år. Det kan være at ikke alle pensjonister i Re får tilkjørt strøsand. Sand kan hentes fra kassene som står på Olgars bruk. Adresse: Olgar dahls vei 1, 3175 Ramnes. Kassene blir etterfylt ved behov utover vinteren, sånn at man kan hente sand på egenhånd hele vinteren.

Har du problemer med å hente sand selv kan du ringe 924 26 083 / 476 42 505.

En fin hilsen fra elevene til de som får sandbøtter på Barkåker