Viktig tema på landbrukskontorets infomøte

Tjuefem bønder deltok på infomøtet om fangst og lagring av karbon i jordbruksjord torsdag 29. oktober på Våle samfunnshus. På møtet ble det informert om hvorfor karboninnholdet i jordbruksjord er viktig. Nå inviterer landbrukskontoret til oppfølgingskurs.

Jord med mer mold (til venstre) er mer stabil enn jord med lite mold (til høyre). Silja Valand

Derfor er karbon i jord viktig

Bøndene fikk høre at tradisjonell produksjon av korn, poteter og grønnsaker tapper jorda for karbon, og det er anslått at karbonmengden i jordbruksjord er blitt redusert med 25 – 75 % globalt. Tap av karbon fra jord bidrar til å endre klimaet.

Karbon i jord finnes i humus, også kalt mold. Når moldinnholdet synker, får jorda dårligere struktur og stabilitet. Det fører til lavere avlinger og økt erosjon.

Karboninnholdet i jorda kan økes med 30 kg per dekar årlig! I stedet for å bidra til klimakrisen, kan jorda drives slik at CO2 fanges og lagres i form av mold. Redusert jordarbeiding kombinert med dyrking av underkulturer og fangvekster kan snu tap til årlig vekst. Ved siden av bedre jordhelse og mindre erosjon gir økt moldinnhold ei jord som er lettere å arbeide med. Dessuten gir økt moldinnhold økte avlinger og øker plantenes evne til å tåle både overskudd på vann og tørke.

Møtet ble arrangert av landbrukskontoret i Tønsberg kommune i samarbeid med Norsk landbruksrådgiving Viken.

Her er foredragene fra møtet

Fylkesmannen i Vestfold og Telemark, Everdien van Weeghel (PDF, 2 MB)

NLR, Fangvekster metoder for C-fangst og lagring (PDF, 5 MB)

NLR, Fangvekster teknikker (PDF, 6 MB)

Landbrukskontoret inviterer til kurs

Landbrukskontoret i Tønsberg kommune driver sammen med NLR Viken et prosjekt over 2,5 år for å øke informasjon og veiledning om karbonfangst i jordbruksjord. Møtet den 29. oktober var første arrangement i prosjektet. Neste ledd er å arrangere praktiske kurs.

Kursoversikt

Kurs nr. 1 - 14. januar – Våle samfunnshus, 18:00 til 21:00

Kurs nr. 2 - 28. januar – Semsbyhallen kafeteria, Semsbyveien 102, 18:00 til 21:00

Kurs nr. 3 - 11. februar – Våle samfunnshus, 18:00 til 21:00

Alle kursene blir fulgt opp med markvandringer om våren og høsten.

Det er mulig allerede nå å melde seg på. Påmeldingsfristen er 20. desember. Hvert kurs har plass til 15 deltakere. Første mann til mølla får plass, og bønder i Tønsberg kommune blir prioritert!

Påmelding til kurs