Gravid og nybakt mor - forskningsprosjekt

Vi setter i gang et ​nytt prosjekt, og setter pris på om du vil delta!

Hva vi ønsker å undersøke

Jordmødre og helsesykepleiere jobber kontinuerlig med å evaluere og der det er mulig forbedre deres omsorg. De siste årene har de satt i gang flere nye tiltak for å øke kvaliteten av omsorgen gjennom individuell tilpassing.

Noen gravide er i en situasjon der de trenger ekstra omsorg. Disse gravide beskrives som sårbare gravide. Faktorer som gjør en gravid sårbar inkluderer fysiske komplikasjoner i svangerskapet som for eksempel diabetes, psykiske utfordringer som for eksempel depresjon og andre faktorer som arbeidsledighet, økonomiske problemer, nylig immigrasjon til Norge, avhengighets problematikk og en tøff hjemmesituasjon.

Hensikten med studien er å undersøke om kvinner med behov for ekstra omsorg blir identifisert, og får den omsorgen de trenger.

Masterstudenter vil bli inkludert i prosjektet på et senere tidspunkt til å skrive masteroppgave på noen av de innsamlede dataene. Det er også mulig at en doktorgradsstudent blir tilknyttet til prosjektet.

Universitetet i Sør-Øst Norge (USN) er ansvarlig for prosjektet.
Horten og Tønsberg kommune har godkjent studien. I en periode over cirka 1,5 år vil vi invitere alle gravide i Horten og Tønsberg til å delta.

Hva innebærer det å delta?

Deltagelse innebærer at den gravide fyller ut ett spørreskjema rett før første konsultasjon og ett rundt uke 34, samt et spørreskjema når barnet er cirka 3 måneder gammel. Det vil ta cirka en halv time å besvare hvert skjema. Spørsmålene handler om hvordan den gravide har det i svangerskapet ved siden av noen spørsmål om generell og mental helse, og hvordan hun har det generelt i livet.

Det er også mulig å skrive fri tekst om ting den gravide ønsker å formidle til oss som ikke dekkes av spørsmålene. Professor Lukasse leser gjennom besvarte spørreskjemaer, og dersom hun blir svært bekymret for din helse og velvære vil hun ta kontakt med helsestasjonen og sjekke om du får den oppfølgingen du trenger.

For alle deltagere ønsker vi følgende informasjon fra journal;

• antall besøk hos jordmor
  • kroppsmasseindeks fra helsekorte
  • henvisninger til andre instanser
  • hjemmebesøk av jordmor
  • informasjon fra epikrisen fra sykehuset om fødselsmetode og barnets vekt og tilstand

Dersom jordmor eller helsesykepleier registrerer resultat av deres nye tiltak, for eksempel et sett med spesifikke spørsmål om depresjon, ønsker vi å hente ut disse resultatene.

Et utvalg av gravide (12 stykker) vil bli spurt å stille til et intervju. Intervjuet handler om hvordan svangerskapsomsorgen oppleves. Det vil bli tatt lydopptak og notater av intervjuet.

Det er frivillig å delta

Det er frivillig å delta i prosjektet. Hvis den gravide velger å delta, kan hun når som helst trekke samtykket tilbake uten å oppgi noen grunn. Alle personopplysninger vil da bli slettet. Det vil ikke ha noen negative konsekvenser for hvis hun ikke vil delta eller senere velger å trekke seg. Det vil ikke påvirke omsorgen ved helsetjenesten i Horten eller Tønsberg kommune.

Personvern – hvordan vi oppbevarer og bruker opplysninger

Vi vil bare bruke opplysningene til formålene vi har beskrevet i dette skrivet. Vi behandler opplysningene konfidensielt og i samsvar med personvernregelverket. Dataene vil bli lagret på forskningsserveren ved USN. Professor Lukasse har tilgang. Studenter eller andre forskere vil kun få tilgang dersom hun gir dem det.

Navnet og kontaktopplysningene vil bli erstattet med en kode som lagres på egen navneliste adskilt fra øvrige data, innelåst på kontoret ved Horten kommune. Data fra journalen i kommunen vil bli registrert i et eget skjema med din kode og overført i kryptert form til forskningsserveren ved USN. Nettskjema.no vil bli brukt for all data innsamling. Opplysninger fra studien vil ikke bli registrert i journal.

Masterstudenter vil kun få tilgang til anonymisert data fra nettskjema. Transkriberte data fra intervju vil bli lagret i samme mappe på forskningsserveren og vil kun være tilgjengelig for 3-4 personer ansvarlig for analysene (2 studenter, en hovedveileder og en biveileder). Deltagerne vil ikke kunne gjenkjennes i publikasjonen av mastergraden/vitenskapelig artikkel.

Hva skjer med opplysningene dine når vi avslutter forskningsprosjektet?

Opplysningene anonymiseres når prosjektet avsluttes noe som etter planen er i 2025. Hva gir oss rett til å behandle personopplysninger? Vi behandler opplysninger basert på samtykke. På oppdrag fra Universitetet i Sør-Øst Norge har NSD – Norsk senter for forskningsdata AS vurdert at behandlingen av personopplysninger i dette prosjektet er i samsvar med personvernregelverket, NSD Nr.369607. Studien har blitt vurdert og godkjent av Regional Etisk Komite Nr. 29206.

Rettigheter

Så lenge den gravide kan identifiseres i datamaterialet, har hun rett til;

• innsyn i hvilke opplysninger vi behandler om deg, og å få utlevert en kopi av opplysningene
  • å få rettet opplysninger om deg som er feil eller misvisende
  • å få slettet personopplysninger om deg
  • å sende klage til Datatilsynet om behandlingen av dine personopplysninger

Hvis du har spørsmål til studien, eller ønsker å vite mer, eller benytte deg av dine rettigheter, ta kontakt med;

Universitetet i Sør-øst Norge (USN) ved professor Mirjam Lukasse, Mirjam.Lukasse@usn.no

Telefon 957 71 964

Prosjektansvarlig

Horten kommune: helene.samnoy@horten.kommune.no

Tønsberg kommune: Stine.Markmanrud@tonsberg.kommune.no

Prosjektkoordinator

Tønsberg kommune; nina.schutt@tonsberg.kommune.no.

Horten kommune; Kristin.Forsberg@horten.kommune.no

USN personvernombud: Paal Are Solberg, personvernombud ved USN, personvernombud@usn.no

Hvis du har spørsmål knyttet til NSD sin vurdering av prosjektet, kan du ta kontakt med:

NSD – Norsk senter for forskningsdata AS;
personverntjenester@nsd.no