Utsatt påmeldingsfrist - bli med på workshop for frivilligheten!

Elisabeth Paulsen - Klikk for stort bildeElisabeth Paulsen- Vi skal lage en plan for hvordan vi kan legge enda bedre til rette for frivillig innsats, sier Elisabeth Paulsen. 24. oktober inviterer hun frivillige lag og foreninger til dialogkonferanse på Støperiet.

Frivilligheten har lange tradisjoner i Norge, og 64 prosent av befolkningen gjør frivillig arbeid. I Tønsberg kommune har vi mer enn 500 frivillige lag og foreninger, og mange tusen mennesker bruker fritiden sin på å gjøre en frivillig innsats som betyr mye for andre.

- Frivilligheten betyr enormt mye for samfunnet vårt, og bidrar til både folkehelse, livskvalitet, samhold og fellesskap. Noen er engasjert i idrettslag, korps, kor og teater, mens andre bruker fritiden på å være natteravner, delta i søppelplukkelag eller besøke ensomme eldre. Alt dette har en verdi, og nå skal lage kommunen lage en plan for hvordan vi kan legge enda bedre til rette for frivilligheten, sier Elisabeth Paulsen, seniorrådgiver i kultur- og samfunnsutvikling i Tønsberg kommune.

- Trenger innspill

Frivillighetsplanen legges frem til politisk behandling tidlig i 2023, og skal beskriver hvordan kommunen på best mulig måte kan legge forholdene til rette for frivillig sektor. Nå ønsker Paulsen innspill fra enkeltpersoner, lag og foreninger.

- Vi ønsker å få til et enda bedre samarbeid, og vi ønsker å legge enda bedre til rette for at flere kan engasjere seg. Undersøkelser viser at halvparten av dem som ikke er engasjert i frivilligheten i dag, kunne tenke seg å gjøre frivillig arbeid for en sak de brenner for, sier hun.

Nå håper hun at flest mulig vil delta på en dialogkonferanse på Støperiet 24. oktober.

-  Vi er helt avhengige av innspill fra sektoren. Alle som har tanker og ideer om hva som kan gjøres bedre fra kommunens side, hvordan vi kan få til et bedre samarbeid og hva som kan gjøres for å legge til rette for frivillig innsats, bør bli med i denne prosessen, sier hun.

Ressursgruppe

Det skal settes ned i ressursgruppe som skal bidra med utarbeidelse av frivillighetsplanen, og representanter fra frivillige lag og foreninger skal delta i gruppa. Planen skal være ferdigstilt innen desember i år, og sendes deretter på høring før den skal behandles politisk i januar 2023.

Meld deg på!

Påmeldingsfristen gikk opprinnelig ut 17. oktober, men er nå forlenget.

Tidspunkt: 24. oktober kl. 18.00 - 21.00
Sted: Støperiet

Bruk skjemaet på lenken for å melde deg på!