Programvare/apper som blir brukt i skolehverdagen

Kort fortalt

Listen under inneholder pedagogisk programvare og apper som kommunen har godkjent. Listen oppdateres ved behov. 

  • Skoler kan i enkelte tilfeller inngå egne avtaler med leverandører, disse vil ikke komme frem i denne listen. Har du spørsmål om en læringsressurs som ikke er på listen, må du kontakte skolen. 
  • Alle læringsressurser har gjennomgått samme kvalitetskontroll som de sentrale kjøpt inn av kommunen. 

Læringsressurser på nettbrett

Læringsressurser på nettbrett
LæringsressursBeskrivelseAutomatisk installert på enhet for trinnLigger i firmaportalenKategori av personopplysninger som behandles
Angrip! 2.0Interaktivt læremiddel som utspiller seg samtidig både i klasserommet og i en egen app. I klasserommet foregår diskusjonen ved hjelp av et hefte. I appen finner elevene kunnskap gjennom tekst og animasjoner som ser ut til å skje rett foran dem.1.-7. trinnBehandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
Blue-BotBlue-Bot-appen kan brukes sammen med Blue Bot. Elevene skriver en algoritme, sender den og deretter vil Blue-Boten følge instruksjonene.1.-7. trinnBehandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
Blue`s BlocsUtvidet funksjonalitet for Blue Bot, inkluderer beslutningstaking, numeriske funksjoner, boolske operatorer og introduksjon av variabler.1.-7. trinnBehandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
Book CreatorEn app for å lage e-bøker for elever og sammen i klassen.1.-7. trinnBehandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
BrettBokaLærebøker samlet i en felles app. Skoler kan distribuere bøker til hele skoleklasser via aktiveringskoder. Digitale bøker med samme layout og sideinndeling som på papir.1.-7. trinnFeide-ID: Brukerprofil, innloggingshistorikk, navn, tilhørighet til gruppe, e-post, skoletilknytning, IP-adresse og bruksmønster.
ClarifyElektroniske ordbøker spesialtilpasset barne - og ungdomsskole. Programvaren er oversiktlig og godt egnet som et første møte med ordboken og videre oppover i skolegangen. Via Clarify får elevene et bredt utvalg av ordbøker for alle språk samlet på et sted.4.-7. trinn1.-3. trinnFeide-ID: Brukerprofil, innloggingshistorikk, navn, tilhørighet til gruppe, e-post, skoletilknytning, IP-adresse og bruksmønster.
Drawing PadAppen er et mobilt kunststudio der elevene kan lage kunst med fotorealistiske fargestifter, tusjer, pensler, fargeblyanter, klistremerker, rullepenner og mer!1.-7.trinnBehandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
ElevkanalenElevkanalen er en digital læremiddelplattform. Trekker verden inn gjennom nyheter og aktuelle tema.1.-7. trinnFeide-ID: Brukerprofil, innloggingshistorikk, navn, tilhørighet til gruppe, e-post, skoletilknytning, IP-adresse og bruksmønster.
EV3 Classroom LEGO EducationApp for å styre LEGO, MINDSTORES, Education EV3 settet.1.-7. trinnBehandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging for grunnleggende funksjonalitet.
FractionsRepresenterer brøker med nevnere fra 1-100 med sirkel- og stolpemodeller.4.-7. trinn1.-3. trinnBehandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
GarageBandEn app til produksjon av musikk via innebygde MIDI-filer (i form av skjermbaserte instrumenter, bla. ) lagret inne i appen.1.- 7. trinnBehandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten.
Geo BoardApp for utforsking av geometri og mønstre der elevene kan strekke virtuelle bånd rundt tappene for å danne linjesegmenter og polygoner.4.-7. trinn1.-3. trinnBehandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
GeoGebra (Classic)Dynamisk matematikkprogram for å konkretisere og visualisere blant annet geometri, algebra, funksjoner og statistikk. Programmet gir elevene mulighet til å utforske matematiske sammenhenger og å bruke erfaringene de har fått til å utvikle en fleksibel og robust forståelse av matematikk.4. -7. trinn1.-3. trinnBehandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
Google EarthEn kart- og geografisk informasjonsapp.1.-7. trinnBehandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
GraphoGame: Lær norskLæringspill for å koble bokstav og bokstavlyd1..-7. trinnBehandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
iMovieEn videoredigeringsapp, der lærere og elever kan klippe i filmopptaket, legge inn bilder, tekst og andre effekter og lese inn lyd. Dette gjør at man kan tilpasse innholdet.4.-7. trinn1.-3. trinnBehandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
iThoughts - Mind MapKraftig løsning for å lage og bruke tankekart4.-7. trinn1.-3. trinnBehandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
KeyNoteMed KeyNote kan elevene lage presentasjoner som inneholder bilder, film, grafikk, lyd, tekst og animasjoner.1.-7.trinnBehandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
Lingdys (Lingdys Pluss for elever med dysleksi eller andre former for lese-og skrivevansker)Lingys kan gi støtte med lesing og skriving på ulike nivå og måter. Elevene får hjelp med å finne ord raskere gjennom kontekstbasert ordprediksjon og hjelp med å lese tekster.1.-7.trinnFeide-ID: Brukerprofil, innloggingshistorikk, navn, tilhørighet til gruppe, e-post, skoletilknytning, IP-adresse og bruksmønster.
Lingdys LesevennEn app som gir god høytlesingsstøtte. Ved å ta bilde av tekstdokumentet, brevet, plakaten, boksiden, dataskjermen eller eksamensoppgaven og deretter velge teksten med fingeren (eller stylus/pekepenn), kan elever få teksten opplest. Nettforbindelse er ikke nødvendig.1.-7. trinnFeide-ID: Brukerprofil, innloggingshistorikk, navn, tilhørighet til gruppe, e-post, skoletilknytning, IP-adresse og bruksmønster.
Lingdys STL+Læringsapp for elever som skal lære å lese og skrive. Appen inneholder ikke stavekontroll eller ordprediksjon. Programmet kan brukes i lese-og skriveopplæringen, utvikling av tekst og ordforråd, innlæring av fremmedspråk og mer.1.-7. trinnBehandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
micro:bitEn programmeringsplattform som har mange tilpasningsmuligheter for elever som skal lære koding og for de viderekommende.1.-7. trinnBehandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
Mindcraft: Education og EditionSpillbasert undervisning, bygge ulike verdener. Utforsk blokkete verdener som åpner nye måter å takle alle slags emner eller utfordringer på.1.-7. trinnMicrosoft: brukernavn, e-post (skole) og Microsoftkonto.
Number FramesRutenett og figurer for å konkretisere og visualisere i arbeid med matematikk.4.-7. trinn1.-3. trinnBehandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
Number LineUtviklet slik at man kan lage egne tallinjer.4.-7. trinn1.-3. trinnBehandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
Number RackDigital kuleramme4.-7. trinn1.-3. trinnBehandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
NumbersEt regnearkprogram som kan brukes til å utføre beregninger, analysere informasjon og behandle lister og talldata i regneark.1.-7. trinnBehandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
Ole og Mina serienBildebok-apper med norsk tegnspråk, tale, tekst og grafiske symboler (widget), tegn-til-tale og tegnillustrasjoner.1.-7. trinnBehandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
PagesEt tekstbehandlerprogram.1.-7. trinnBehandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
Puppet Pals HD Director`s PassFortelle historier gjennom animerte karakterer. Filmatisere historiske hendelser og sosiale historierer.1.-3. trinn4.-7. trinnBehandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
Scratch jr.Kodeprogram tilpasset yngre barn, der man kan lage presentasjoner, animasjonsfilmer og spill.1.-7. trinnBehandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
ShowbieKommunikasjons- og delingsplattform. Lærer kan opprette digitale klasserom og dele oppgaver, planer og vurderinger med elevene. Gi skriftlige og muntlige tilbakemeldinger.1.-3. trinnFeide-ID: Brukerprofil, innloggingshistorikk, navn, tilhørighet til gruppe, e-post, skoletilknytning, IP-adresse og bruksmønster.
Skoleskrift 3Skriveprogram med tale som leser opp bokstavlyden og ordene som skrives. Benyttes i lesemetodikken.1.-3. trinnBehandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
SkolestudioEt læringsmiljø som samler de digitale læreverkene til Gyldendal på et sted for lærere og elever. Det finnes løsninger som Fagrom, Smart Øving, Smart Vurdering og Gyldendals skolebibliotek, i tillegg til en rekke andre produkter utviklet til nye læreplaner. Salaby er en del av pakken til skolestudio, og har egen snarvei til nettbrettene til elevene. Smartbok er i skolestudio og har ingen egen app.1.-7. trinnFeide-ID: Brukerprofil, innloggingshistorikk, navn, tilhørighet til gruppe, e-post, skoletilknytning, IP-adresse og bruksmønster.
Stop Motions StudioBestår i at man tar mange bilder og setter disse sammen til en film.1.-7. trinnBehandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
Swift PlaygroundEn app som lar deg lære å programmere ved hjelp av programmeringsspråket Swift.1.-7. trinnBehandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
TellaPedagogisk matematikkspill1.-7. trinnBehandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
Trollmesterens LærlingSpillbasert matematikkapp, utforsking og problemløsning. Ligger også i Salaby.1.-7. trinnFeide-ID: Brukerprofil, innloggingshistorikk, navn, tilhørighet til gruppe, e-post, skoletilknytning, IP-adresse og bruksmønster.