Klage på helse- og omsorgstjenester

  • Du kan klage dersom du mener at du ikke har fått de helse- og omsorgstjenestene du har krav på, og på behandlingen du har fått. 
  • Nærmeste pårørende kan også klage på vegne av familie eller venner som ikke kan klage selv. Som regel må du ha fullmakt eller være verge for å kunne klage på vegne av en annen person. 
     

Melde en bekymring

Er du bekymret for en person som bor på et sykehjem, helsehus, bolig eller som får helsetjenester i hjemmet fra Tønsberg kommune, kan du sende en sikker melding via eDialog.

Send sikker medling med eDialog.

Klage på et vedtak eller avgjørelse

Du kan klage på kommunes vedtak og avgjørelser dersom du mener at du ikke har fått det du har rett på. Du kan også klage på måten tjenesten utføres på. Klageskjema sendes til Tønsberg kommune. Eksempler på klager som skal sendes til kommunen er: 

  • Avslag på søknad om tjenester f.eks. sykehjem, avlastning, brukerstyrt personlig assistanse eller omsorgsstønad
  • Omfanget av tjenestene og måten tjenesten gis på          
  • Ikke fått informasjon eller medvirkning
  • Innsyn i journal
  • Samtykke til helsehjelp
  • Rettighetene som nærmeste pårørende 

Du kan klage ved å sende inn skjema eller å sende inn en sikker e-post med e-dialog.

Klageskjema for helse- og omsorgstjenester i Tønsberg kommune

Dette skjemaet blir behandlet av Tønsberg kommune og fylles ut hvis du ønsker å klage på et vedtak eller en tjeneste som blir gitt av Tønsberg kommune.

Send klageskjema for helse- og omsorgstjenester

Send klageskjema for helse- og omsorgstjenester i papirformat
Veiledning for utfylling av klageskjema til Tønsberg kommune

Sikker e-post med e-dialog

Send sikker melding med eDialog

Klageprosessen

I klagen må du oppgi hva du klager på, og hvilke endringer du ønsker. Du bør også skriver noe om hvorfor du mener at kommunens avgjørelse er feil.  Når du har sendt inn klagen gjør kommunen en ny vurdering av saken og om vedtaket eller avgjørelsen bør endres.  Dersom kommunen fortsatt er uenig med deg, blir klagen sendt videre til Statsforvalteren. De behandler klagen din og sender et skriftlig svar. 

Klage til Sivilombudet

Du kan klage til Sivilombudet når saken er ferdig behandlet hos Statsforvalteren. 

Les mer på Sivilombudets sider

Tilsyn fra Statsforvalteren

Du kan be Statsforvalteren om en vurdering dersom du er misfornøyd med hjelpen du har fått eller mener at det har skjedd feil.  

Les mer på Statsforvalterens sider

Varsel til Helsetilsynet 

Du eller nærmeste pårørende kan varsle om dødsfall eller svært alvorlig skade i helse- og omsorgstjenestene. Alle kriteriene under må da være oppfylt: 

  • Hendelsen førte til dødsfall eller svært alvorlig skade på pasient eller bruker
  • Hendelsen skjedde i helse- og omsorgstjenesten, eller ved at pasient eller bruker skadet en annen
  • Hendelsen skjedde uventet
  • Hendelsen skjedde etter 1.juli 2019

Varsel sendes inn via Melde.no

Hjelp til å klage

Dersom du ønsker mer veiledning kan du ta kontakt med Tildelingskontoret i Tønsberg kommune. Da kan du ringe telefon 33 34 87 30 (Telefontid mandag-fredag: kl. 10.00 - 14.00)

Trenger du hjelp til å klage, kan du få råd og veiledning av Pasient- og brukerombudet. De vet hva du har krav på og hvordan du går frem for å klage. All hjelp fra Pasient- og brukerombudet er gratis og de har taushetsplikt. Avdelingen for Vestfold ligger i Nedre Langgate 37, 3126 Tønsberg.

Gå til Pasient- og brukerombudet nettsider

Lenker

Artikkelliste