Fordeling av undervisningstimer

Elevene får mesteparten av svømmeopplæringen når de går i 3. klasse.

2. klasse

4 timer.

I 2. klasse handler skolesvømming om å bli kjent med vann og føle seg trygg. Vi øver på å dykke, flyte, gli, skape fremdrift, hoppe uti og orientere oss i vannet - alt gjennom lek og aktiviteter som gir mestringsfølelse.
Vi snakker også om hvordan man bader trygt, som å aldri bade alene og være oppmerksom på glatte steiner. Målet er at elevene skal glede seg til å være i vannet, samtidig som de lærer å respektere det.

  1. time - Vanntilvenning/flyte
  2. time - Utforsking av dypet/beinspark
  3. time - Vanntilvenning/balanse i vann/gli
  4. time - Repetisjon/falle uti vann/mestring/lek
     

3. klasse

10-16 timer.

I 3. klasse bygger vi videre på vannleken fra 2. klasse, men legger mer vekt på svømmeteknikk. Vi øver på bevegelsene som gjør crawl, bryst og rygg enklere, og vi jobber både i grunt og dypere vann.

Øktene veksler mellom lek, teknikktrening og stasjonsarbeid, slik at alle får individuell oppfølging etter beste evne. Vi repeterer alltid reglene for trygg ferdsel i vann, og elevene får være med i samtaler om hvorfor de er viktige. Målet er at alle skal kunne svømme på egen hånd før de går videre til 4. klasse.

  1. time - Vanntilvenning/bevegelse i vann/flyte
  2. time - Vanntilvenning/trygghet i vann/flyte/dykke
  3. time - Flyte/trygghet i vann
  4. time - Gli/benspark crawl/ armtak crawl
  5. time - Gli/ryggsvømming/crawlsvømming
  6. time - Brystsvømming/dykke/ryggsvømming
  7. time - Ryggsvømming/svømming på mage
  8. time - Ryggsvømming/svømming på mage/avkrysning
  9. time - Dykking/ryggsvømming/svømming på mage/flyte
  10. time - Flyte/gli/brystsvømming
  11. time - Ryggsvømming/dykking/crawl
  12. time - Dykking/ryggsvømming/svømming på mage/flyte
  13. time - Lek/vanntilvenning/bevegelse i vann/dykking
  14. time - Øvre svømmehall: Vanntrygghet/ryggsvømming/svømming på magen
  15. time - Øvre svømmehall: Svømming på magen/ryggsvømming/falle uti på dypt vann/flyte
  16. time - Øvre svømmehall: Svømming på mage/ryggsvømming/lek i vann
     

4. klasse

3 timer (7-10 timer oppfølgingstimer).

I 4. klasse skal elevene vise at de er trygge og svømmedyktige. Vi repeterer teknikker fra tidligere år og kartlegger om de kan svømme 100 meter på mage, hente opp en gjenstand fra bunnen, flyte i 3 minutter, og svømme 100 meter på rygg.

Hvis noen trenger mer trening, får de ekstra timer med lek, variasjon og øvelser som styrker utholdenhet og dykketeknikk. Vi jobber sammen for at alle skal kunne svømme trygt på egen hånd - og ha både ferdigheter og selvtillit til å ferdes i vann. De vil også få mulighet til å prøve kartleggingen for svømmedyktighet flere ganger.

  1. time - Repetisjon - ryggsvømming, crawl, og flyte
  2. time - Repetisjon - rygg- og brystsvømming og dykke
  3. time - Kartlegging av svømmeferdigheter


Oppfølgingstimer

Dersom eleven ikke regnes som svømmedyktig vil de også få følgende timer:

  1. time - Crawl, gli, flyte, vanntilvenning
  2. time - Ryggsvømming, flyte
  3. time - Falle uti på dypet, utholdenhet i vannet
  4. time - Bryst- og ryggsvømming, dykke
  5. time - Crawl, flyte, utholdenhet i vannet
  6. time - Crawl, bryst- og ryggsvømming, flyte, dykke
  7. time - Kartlegging av svømmeferdigheter
  8. time - Crawl, bryst- og ryggsvømming, flyte, dykke
  9. ime - Kartlegging av svømmeferdigheter
  10. time - Mestring, lek og utholdenhet i vann
     

7. klasse

2-4 timer.
Utesvømming på Karlsvika.

I 7. klasse bygger vi videre på det elevene har lært tidligere - crawl, bryst- og ryggsvømming - og sørger for at alle får repetisjon og trening i både basseng og ute i sjøen. Vi vet at ikke alle føler seg helt trygge i alle svømmearter, så vi tar oss tid til å friske opp teknikker og styrke utholdenheten.

I svømmehallen jobber vi med teknikk, regler for trygg ferdsel, og forberedelser til utesvømming. Vi tester også om elevene kan svømme 400 meter sammenhengende, med flere svømmearter, og hente opp en gjenstand fra bunnen.

Ute i havet er fokuset selvberging, livredning, og å kunne ferdes trygt i og rundt vannet - både for seg selv og for å hjelpe andre.

Vi ønsker at elevene skal kjenne mestring, samarbeide godt og utvikle respekt for vann. Trygghet og glede går hånd i hånd - derfor kombinerer vi læring med lek og aktivitet.

Målet vårt er at alle skal gå ut av 7. trinn med både ferdigheter og selvtillit i vann, og lyst til å fortsette med trygg vannaktivitet resten av livet.

  1. time - Rygg-, bryst og crawlsvømming, flyte
  2. time - Sidesvømming, undervannssvømming, dykke
  3. time - Kartlegging!
  4. time - Lek, mestring, samarbeid


Les mer om utesvømmingen