Behandling
SVAR FRA ORDFØRER
Svar til Anne Rygh Pedersen:
Frivilligheten er av stor betydning for Tønsbergsamfunnet. Det er mange av våre innbyggere som legger ned en betydelig innsats for fellesskapet, og for å skape et godt og helsefremmende samfunn.
I arbeidet med å lage en frivillighetsplan for Tønsberg ble muligheten for å opprette en frivillighetspris drøftet med frivilligheten. Nettopp at det er så mange som gjør en stor innsats for frivilligheten, gjorde at det ikke ble konkludert med å opprette en egen frivillighetspris. Det er så mange som fortjener en pris for sitt bidrag.
Etter innspill fra frivilligheten er det lagt opp til å gjennomføre Åpent forum to ganger hvert år. Det første Forumet er et dialogmøte 4.12. hvor det legges opp til en dialog om hvordan frivillighet og kommune skal jobbe med mål og tiltak i planen for 2024. Dette vil også være en arena for å trekke fram gode eksempler på aktivitet som gjøres i Tønsberg.
Dette er en annen måte å gi anerkjennelse for det som gjøres.
Mange av foreningene trakk fram nettopp denne hverdagsanerkjennelsen som er av stor betydning for å ville legge ned tid som frivillig videre.
Spørsmål:
Vil ordfører ta initiativet til at kommunestyret får seg forelagt en sak om opprettelsen av en Frivillighetspris?
Jeg ser positivt på opprettelsen av en Frivillighetspris og vil lufte tanken på dialogmøte den 4. desember med frivilligheten. Basert på evt. positive tilbakemeldinger fra møte vil jeg be om at kommunestyret får en sak om opprettelse av en Frivillighetspris
Svar til Roar Lefsaker:
Oppmerksomhet på Urbant landbruk har vært stigende siste år, og det jobbes på flere områder med dette i Tønsberg. Urbant Landbruk er også tatt inn i kommuneplanens samfunnsdel som en av flere måter å nå målet «I Tønsberg har vi bærekraftig matkultur og gode matvaner»
Til nå er det Byhage Løkken som har kommet lengst i sentrum med positive resultater og aktiviteter i 2023 – som ble avslutte med høstfest i september. Det har over lengre tid vært jobbet på skolene i samarbeid med skjærdgårdsmat om dyrkning.
Urbant landbruk følges opp av flere enheter i kommunen og er ikke gitt som eget ansvarsområde til noen enhet.
I nylig vedtatt plan for Revetal sentrum er det lagt opp til dyrkningsmuligheter med forventet oppstart våren 2024.
I forbindelse med byggingen av Grinvoldparken er det satt av muligheter for noe dyrkning, uten at det er funnet aktører som ønsker å benytte dem.
Gjennom Handlingsprogram for sentrum jobbes det med å videreføre igangsatt prosjekt på Byhage Løkken.
Ordfører er enig i at urbant landbruk har mange andre positive effekter som gjør det ønskelig å fortsette en tilrettelegging.
I tråd med interpellantens uttalelse er det viktig at brukermedvirkning er sentralt og at initiativ kommer fra flere aktører enn kommunen selv. Det ønskes derfor at kommunen fortsetter med å tilrettelegge i tråd med antall aktører som ønsker å bidra.
Sammenlignet med byer av tilsvarende størrelse oppfattes det som Tønsberg er langt fremme på dette feltet.
Hvis Urbant landbruk kommer på et nivå som gjør at de er i stand til å levere til kommunes egne virksomheter vil det vurderes om det kan være aktuelt å sette slike krav, men det er ikke en aktuell problemsstilling i dag
Enn så lenge har vi tilstrekkelig med areal, og det oppfattes ikke som et behov for en større kartlegging pr nå.
I første omgang oppfattes det som viktigst å sikre at allerede etablerte og igangsatte prosjekter videreføres, og vi tar lærdom av de. Det er også ønskelig å se hva et videre samarbeid med HPS, Statsforvalter, fylkeskommune og andre organisasjoner kan utløse av ressurser og initiativ. Ordfører vil etter at samarbeidsmuligheter er avklart vurdere ytterligere satsning og prioritering i budsjettprosesser fra 2025.
Interpellasjon fra Ole Marcus Mærøe kom inn etter frist, og ettersendt etter møtet:
Det som skjer i Gaza mellom Israel og Palestina berører oss alle. De enorme lidelsene som vi får servert gjennom media gjør inntrykk.
Jeg tror mange i vårt eget land og i vår egen kommune kjenner på fortvilelse, frykt og usikkerhet rundt det som skjer i nok et område i verden.
Det er likevel viktig å være bevisst på at det er Stortinget og regjeringen som er ansvarlig for Norges utenrikspolitikk, og at utenrikspolitiske spørsmål ikke tilhører kommunens kompetanseområde.
Dette er også poengtert tidligere, i forbindelse med andre interpellasjoner som har berørt utenrikspolitiske problemstillinger.
19/5 – 2020 hadde Kommunestyre en sak til behandling: «Utenrikspolitiske saker»
I saken drøftes det hvorvidt kommunestyret og andre folkevalgte organer i Tønsberg kommune skal behandle saker av utenrikspolitisk karakter. Kommuneloven legger rammene for virksomheten i de folkevalgte organene i kommunen, og legger føringer for hvilke saker som skal settes på sakslisten.
Samtidig legger utenrikspolitiske saker press på kommunens administrasjon, og kommunen har begrenset kompetanse og ressurser til å oppfylle de lovmessige kravene om forsvarlig utredning i saker som ikke gjelder kommunens primære tjeneste- og ansvarsområder.
I Tønsberg kommunestyre har det ved flere anledninger blitt reist interpellasjoner og fremmet forslag som berører norsk utenrikspolitikk og utenrikspolitiske forhold. Flere av sakene berører problemstillinger som ligger utenfor kommunens kompetanseområde, men som det ikke nødvendigvis er noen lovmessig begrunnelse for at kommunestyret ikke skal kunne behandle.
Sakene som har blitt fremmet har avdekket ulike holdninger blant kommunestyrets medlemmer til hvorvidt kommunestyret kan og bør behandle saker av utenrikspolitisk karakter.
I saken fra 2020 ble det fattet følgende vedtak den 19/5:
Saker av internasjonal/utenrikspolitisk karakter som krever forsvarlig utredning av rådmann etter kommuneloven §13-1, skal som hovedregel ikke legges fram for folkevalgte organer i Tønsberg kommune.
Dette er et prinsipp og vedtak jeg mener det er viktig å følge – enten jeg er enig eller uenig med den politikken som føres sentralt. Derfor mener jeg at det ikke er riktig eller naturlig at kommunestyret vedtar å markere solidaritet med det palestinske folk.
I tillegg mener jeg det er klokt av kommunen å holde seg nøytral i konflikten vi ser i Midtøsten.
Å sammenligne det å vise sin støtte til Ukraina og nå til Palestina er umulig. Det er to svært ulike situasjoner.
Ingen kan protestere mot at det er grusomme lidelser palestinerne går gjennom nå.
Jeg mener Tønsberg kommune bør holde seg nøytral også med begrunnelse at vi skal ta vare på alle innbyggere i vår kommune fra blant annet mange nasjonaliteter og jeg ønsker ikke å bidra til en mulig økning av antisemittismen.
Spørsmål:
Vil ordfører ta initiativ til å lyse opp Slottsfjelltårnet i fargene i det palestinske flagget den 29. november?
Svar:
Basert på det jeg har beskrevet vil det ikke bli tatt initiativ til å lyse opp Slottsfjelltårnet i fargene i det palestinske flagget
Vil ordfører ta initiativ til å markere FNs dag for solidaritet med det palestinske folk på andre måter?
Svar:
Det er Stortinget og regjeringen som er ansvarlig for Norges utenrikspolitikk. Skulle det komme nasjonale anbefalinger/føringer vil det vurderes.