Følgeforskning - rapport fra USN - mai 2024 - juni 2025

Våren 2024 ble forskere fra USN invitert til å bidra med forskning i prosjektet. Følgeforskningen er gjennomført ved én av pilotskolene i perioden mai 2024 – juni 2025. 

Les rapport fra USN sin følgeforskning på Lekende lett skolestart 

Forskergruppa

Hilde Dehnæs Hogsnes

Hilde er førsteamanuensis i pedagogikk og prosjektleder for følgeforskningen. Hun har ph.d. om barns overgang fra barnehage til SFO og skole, og har i senere år også hatt lek i begynneropplæringen og i SFO som sine forskningsområder. Hilde har ledet flere forskningsprosjekter og var leder av forskningsgruppa, Barns overgang fra barnehage til skole og begynneropplæring fra 2018-2022. 

Liv Torunn Eik

Liv Torunn er prosjektmedarbeider i forskningsprosjektet og er førsteamanuensis emerita i pedagogikk. Hun har ledet og deltatt i flere forskningsprosjekter, bl.a. om barns overgang fra barnehage til skole og publisert faglitteratur om lek i begynneropplæringen. 

Bjarne Isaksen

Bjarne er prosjektmedarbeider i forskningsprosjektet. Han er førstelektor i pedagogikk og leder for forskningsgruppa Barns overgang fra barnehage til skole og begynneropplæring. Han har publisert flere bøker som belyser barnehage, overgang og begynneropplæring.

Utvides skoleåret 2025/2026

Følgeforskningen skal utvides skoleåret 2025/2026 og forskergruppa er også utvidet. I tillegg til Hilde Hogsnes, Liv Torun Eik og Bjarne Isaksen, så består forskergruppa knyttet til Lekende lett skolestart av:

  • Terese Wilhelmsen
  • Atle Rønnestad Kaasin
  • Jostein Paulgård Østmoen 
  • June Berger Storli

Hva er følgeforskning?

  • Følgeforskning er en form for forskning som fokuserer på å undersøke effektene og konsekvensene av et tiltak, program eller politikk over tid. Det innebærer å følge med på utviklingen og endringene som skjer som følge av det som er implementert, og å samle inn data for å evaluere resultatene. 


Les rapport fra USN sin følgeforskning på Lekende lett skolestart