Kort fortalt
Hvis du har særlig tyngende omsorg for barn opp til 18 år, kan du søke kommunen om tiltak for å gjøre omsorgsbyrden din lettere. Dette kalles pårørendestøtte.
Vi tilbyr
- Avlastning
- Veiledning og støttesamtaler
- Fritidstilbud
- Omsorgsstønad
- Brukerstyrt personlig assistent (BPA)
Vilkår for å få pårørendestøtte
Tiltak som settes inn er avhengig av hvilken diagnose den som mottar omsorgen har.
Dersom du har såkalt særlig tyngende omsorgsarbeid for barn opp til 18 år, er kommunen pliktig til å tilby deg nødvendig pårørendestøtte.
Saksbehandlerteamet vurderer og avgjør om omsorgsarbeidet du gjør er særlige tyngende, og hvilke tiltak du kan få tilbud om. Det legges også vekt på hva du, og den du gir omsorg til, mener når det vurderes hvilke tiltak som er aktuelle.
Slik søker du
Hvis den du gir omsorg til er under 18 år, kan du sende en skriftlig søknad ved å fylle ut skjemaet under.
Søke helse- og omsorgstjenester
Mange gir omsorgen til sine nærmeste, uten at dette nødvendigvis blir definert som ”særlig tyngende”. Dette blir vurdert og lagt vekt på:
- om oppgavene du gjør er nødvendige helse- og omsorgstjenester
- det vil si at om du ikke hadde gjort oppgaven ville det være en kommunal oppgave
- om tiltaket er det beste for den som trenger omsorgen
- hva du og den du gir omsorg til mener
- hvor mange timer du gir omsorg
- om arbeidet du gjør er mer fysisk eller psykisk belastende enn det som er vanlig
- om du gir mye omsorg på natten og dermed mister nattesøvnen
- hvordan omsorgsarbeidet ditt er fordelt over tid
- hvor lenge omsorgsarbeidet har pågått, eller er forventet å vare
- om du på grunn av omsorgsarbeidet blir sosialt isolert og at du ikke kan ta ferie eller delta på fritidsaktiviteter selv
- om du har omsorg for mer enn en person
- om du har omsorgsplikt for den du gir omsorg til, altså om det er ditt mindreårige barn
- om du taper inntekt som følge av omsorgen du gir
Det kan være vanskelig å gi en nøyaktig beskrivelse av hva nødvendig helse- og omsorgstjenester er. Den enkeltes individuelle behov vurderes etter hva som er nødvendig, basert på helse- og/eller sosialfaglig vurderinger. Det vil derfor variere hva som regnes som nødvendig tjenester i hver enkelt sak.
Eksempler på helse- og omsorgstjenester kan være helsehjelp, hjelp til fritidsaktiviteter eller institusjonsopphold.
Klage
Du har rett til å klage på vedtaket innen fire uker fra du mottar vedtaket.
I klagen må du nevne hvilket vedtak du klager på og hva du ønsker å få endret på.
Din saksbehandler i virksomhet Tildeling helse- og omsorgstjenester kan gi veiledning dersom du ønsker det.
Du må sende klagen til virksomhet Tildeling helse- og omsorgstjenester, som som vurderer klagen først. Hvis vi ikke tar klagen din til følge, sender vi den til Statsforvalteren i Vestfold og Telemark for endelig avgjørelse.
Ønsker du å klage på måten tjenesten blir utført på henvender du deg til leder for enheten som du mottar tjenestene fra.
Det er pasient- og brukerombud i alle fylker. Der kan du henvende deg dersom du har behov for råd, veiledning og informasjon om rettigheter som bruker eller pårørende.