Brukerstyrt personlig assistanse (BPA)Brukerstyrt personlig assistanse (BPA) er en alternativ måte å organisere praktisk og personlig bistand for personer med nedsatt funksjonsevne og omfattende behov for bistand i dagliglivet, både i og utenfor hjemmet.Formålet er å gi den enkelte et aktivt og mest mulig uavhengig liv, til tross for funksjonsnedsettelsen. Ofte stilte spørsmål om tjenesten Hva inneholder tjenesten? Innen den timerammen som kommunens vedtak om personlig assistanse angir, kan brukeren i prinsippet styre hvem han/hun vil ha som hjelper(e), hva assistenten(e) skal gjøre, samt hvor og til hvilke tider hjelpen skal gis, jamfør gjeldende lovverk. Eksempler på hva en personlig assistent kan hjelpe med: praktisk hjelp til å ivareta egenomsorg personlig stell vask av klær og bolig innkjøp sosial aktivitet avlastning for foreldre med hjemmeboende barn med nedsatt funksjonsevne Hvem kan få tjenesten? Søker må være under 67 år, bo i kommunen og fylle kravene i Lov om helse- og omsorgstjenester. Foreldre som har barn med store funksjonsnedsettelser med langvarig tjenestebehov og som er tildelt mer enn 25 timer bistand per uke kan også ha rett til å få organisert tjenesten som brukerstyrt personlig assistanse (BPA). Det skal være et stort hjelpebehov. Hjelpebehovet skal være beregnet til over 32 timer per uke med rettighetsfestet BPA. Dersom behovet er mellom 25- 32 timer per uke kan kommunen vurdere om det er hensiktsmessig å organisere tjenester innenfor BPA. Søker må selv ønske hjelpen og ha evne og vilje til å planlegge sin hverdag. Hva kan du forvente av oss? Kommunen har et overordnet ansvar for assistenter, oppfølging av arbeidskontrakter, veiledning, med mer. Kommunen er overordnet faglig ansvarlig for tjenesten. Kommunen er arbeidsgiver, og du får en kontaktperson å forholde deg til. I samarbeid med deg søker vi etter og ansetter assistenter. Vi gir deg informasjon, råd og veiledning ved behov. Hva forventer vi av deg? Du ivaretar arbeidslederrollen og påtar deg ansvaret for innholdet i tjenesten eller du kan få bistand til arbeidslederrollen av en medarbeidsleder (arbeidslederrollen er ulønnet). Opplæringshåndbok brukerstyrt personlig assistanse BPA Du forplikter deg til å delta på alle fagdager og opplæring tilknyttet BPA-ordningen. Være arbeidsleder for dine assistenter jf. Rundskriv I-20/2000. Du leder og lærer opp assistentene dine. Ansettelse av nær familie som assistent innvilges som hovedregel ikke, jf. Rundskriv I-9/2015. Du setter opp arbeidsplaner/turnus for assistentene. Du overholder bestemmelsene i arbeidsmiljøloven, ferieloven og HMS-forskrift. Du har vikarer tilgjengelig ved sykdom og ferieavvikling. Du kan definere egne hjelpebehov. Du har evne og vilje til å planlegge din hverdag. Hva koster tjenesten? Priser per time Priser for hjemmetjenester Inntekt 2025 Inntil 2G Kr. 240,- per måned* Inntekt 2G - 3G Kr. 178,- per time Inntekt 3G - 4G Kr. 331,- per time Inntekt 4G - 5G Kr. 471,- per time Inntekt 5G og høyere Kr. 558,- per time *(G) = Grunnbeløpet i folketrygden per 1. mai 2020 kr. 101 351,- Hvordan kan jeg klage? Dersom du mener du ikke får nødvendig helsehjelp fra kommunen, kan du klage over dette til kommunen. Klageskjema helse- og omsorgstjenester Veiledning til utfylling av klageskjema Generell fullmakt til klageskjema Hva er det tjenesten ikke omfatter? Retten til å få organiserte tjenester som BPA omfatter ikketjenester som krever flere enn en tjenesteyter til stede eller nattjenester, med mindre brukeren kontinuerlig har behov for slike tjenesterhjelp og bistand i skole og arbeid. NAV har ansvar for å tilby støtteordninger i forbindelse med arbeid og utdanning.Les om funksjonsassistanseI mange tilfeller kan det være hensiktsmessig å samordne ulike tjenester. Vi vil gjøre vårt beste å finne løsninger som kan ivareta fleksibiliteten og helheten i det offentlige tjenestetilbudet.Vurderer kommunen at det ikke er mulig å sikre forsvarlighet, vil bruker få tilbud om andre helse - og omsorgstjenester. Hvordan søke om tjenesten?Det er felles søknadsskjema for alle helse- og omsorgstjenester i Tønsberg kommune, uansett alder. Du kan velge om du vil fylle ut elektronisk skjema eller skrive ut pdf-skjemaet og fylle ut for hånd. Søk om helse- og omsorgstjenester (ID-porten)Søknadsskjema for helse- og omsorgstjenester for deg som vil fylle ut på papir (PDF)Fritt brukervalg av brukerstyrt personlig assistanseI Tønsberg kommune kan brukere som har fått innvilget vedtak om brukerstyrt personlig assistanse (BPA), velge mellom ulike leverandører av tjenesten. Arbeidsleder/bruker tar stilling til om kommunen eller privat leverandør skal levere tjenesten.Nedenfor er det listet opp de leverandørene du kan velge blant. Om ønskelig kan arbeidsleder gjerne ringe leverandører for nærmere informasjon om hvordan ordningen driftes. Er det behov for råd og veiledning i denne prosessen kan saksbehandler ved Tildelingskontoret kontaktes.Dersom du ikke ønsker privat tjenesteleverandør eller tar et aktivt valg blir tjenesten levert av Tønsberg kommune Tønsberg kommune Velger du kommunen som din leverandør vil vi sammen med deg skape og drifte en trygg BPA ordning. Vi har deg og dine behov i fokus. Vi legger stor vekt på tilgjengelighet, oppfølging og nærhet mellom arbeidsleder, assistenter og tjenesteleder. Vi har ansvar for arbeidskontrakter, stillingsannonser, rekruttering og ansettelse av nye assistenter i tett samarbeid med deg som arbeidsleder.Vi har høy kompetanse på planlegging av turnus.KontaktpersonNina EvensenTjenesteleder BPATelefon 97 52 48 20nina.evensen@tonsberg.kommune.no Prima Assistanse Prima Assistanse er en av Norges største leverandører av BPA. Vi er en profesjonell, trygg og nær leverandør. Med lang erfaring med å levere BPA til både barn og voksne, vet vi hvor viktig det er å være til stede lokalt. Vi er der du er, og vi brenner for at du skal få fleksibilitet og frihet til å leve – slik DU selv ønsker. Ditt nærmeste lokalkontor er i Tønsberg, nærmere sagt Gressbanen. KontaktpersonMonica LundebergAvdelingslederTelefon 40 46 56 88monica@prima-assistanse.noLes mer om oss på www.prima-assistanse.no JAG er som du JAG Assistanse (JAG) er en ideell leverandør og tilrettelegger av BPA. JAG har spesiell kompetanse på organisering av BPA for personer med sammensatte og kognitive funksjonshemminger. Mange hos JAG har behov for assistert arbeidsledelse og vi arbeider for å få en maksimalt individuelt tilpasset assistanseordning for å sikre selvbestemmelse og god livskvalitet.KontaktpersonCathrine Schumann Daglig lederTelefon 46 95 92 24Cathrine.schumann@jagassistanse.noLes mer om oss på www.jagassistanse.no MEDVIND assistanse Vi i Medvind Assistanse er opptatt av å kjenne deg og dine behov, for å levere sømløse og tilpassede BPA-tjenester. Vi kan bistå i utfordringer og overganger du har i løpet av livet. Alt fra overgangene mellom barn, ungdom, voksen, eldre, det å flytte hjemmefra og til å bli foreldre eller andre faser. Medvind Assistanse er 100 % norskeid og startet opp av personer med funksjonsvariasjoner.KontaktpersonMaria NordsethAvdelingsleder, Oslo og omegnTelefon 90 07 10 29man@medvindassistanse.no HIMMELBLÅ bpa Vi i Himmelblå har som mål om å være den “lille”, fleksible omsorgsbedriften som er tett på menneskene vi jobber sammen med. Våre ansatte har en smittende energi og optimisme og brenner for å skape gode “solskinnsdager” for alle.Vi er TRYGGHET, HANDLEKRAFT OG OPTIMISME Bak skyene er himmelen alltid blå.KontaktpersonMari ThommesenTelefon 46 76 63 56mari@himmel-bla.noLes mer om oss på www.himmel-bla.no Uloba independent living Ta ansvar. Velg livet. Med Ulobas BPA får du leve livet ditt slik det passer deg, når og hvor det måtte passe deg. Du kjenner din hverdag og dine behov best, derfor er det viktig at du velger hvem som skal jobbe hos deg og hva de skal gjøre – når, hvor og hvordan. Vi tilbyr individuell oppfølging, opplæring, veiledning, er støttende for deg som arbeidsleder og tilbyr gode arbeidsvilkår for dine assistenter.KontaktpersonMaria HagenKundeansvarligTelefon 46 82 65 22maria.elisabeth.hagen@uloba.no Les mer om oss på www.uloba.no SOLID Assistanse Vi hjelper deg med å skape og drifte en trygg BPA-ordning. Vi legger stor vekt på tilgjengelighet og nærhet mellom arbeidsleder, vedtakseier, assistenter og leverandør. Vi skreddersyr BPA-ordninger til å passe hver enkeltes individuelle behov og bruker vår profesjonelle kompetanse og personlige erfaringer med BPA til å oppnå dette. Ta kontakt med oss for en hyggelig prat om BPA.KontaktpersonJørgen HøyemDaglig lederTelefon: 93 68 30 08jorgen@solid-assistanse.noLes mer om oss på www.solid-assistanse.no Fritida Fritia er en pålitelig leverandør av BPA-tjenester, som gir personer med ulike funksjonsnedsettelser den hjelpen og støtten de trenger for å leve et aktivt og selvstendig liv. Vi tilbyr våre kunder en personlig tilnærming til omsorg, vi har lang erfaring og ekspertise innen BPA. Vi er åpne for tilbakemeldinger og justeringer for å sikre at vi tilbyr den beste tjenesten.KontaktpersonVegard Ravn BPA-rådgiverTelefon 97 34 01 19vegard@fritia.noLes mer om oss på www.fritia.no Brageva BPA Brageva er en liten, men landsdekkende BPA-leverandør og har hovedkontor i Trondheim. Vårt mål er til enhver tid å kunne tilby den beste BPA-tjenesten, slik at kundene våre kan leve et så enkelt og selvstendig liv som mulig. Vi tilbyr tett oppfølging og fleksibilitet for våre arbeidsledere og gode vilkår for våre assistenter. Vår styrke er at vi er tilstedeværende og at vi ser deg og dine behov. KontaktpersonAnniken AasenDaglig lederTelefon 41 50 00 50anniken@brageva.noLes mer om oss på www.brageva.no Aberia BPA Ditt liv. Dine valg. Vårt fokus. Dette er vår lovnad til tjenestemottakere av BPA. Vi står sammen med arbeidsleder i BPA-ordningene for å sørge for at ordningen møter de behov tjenestemottakeren har, på sine egne premisser og med egne preferanser. Vi sørger for forutsigbarhet og trygghet gjennom tydelig ansvarsfordeling og klare linjer i hver enkelt ordning, god opplæring og tett oppfølging. Vi er opptatte av å finne gode løsninger, og gjøre ting enklest mulig.KontaktpersonSilje FuglsetBPA-rådgiverTelefon 45 47 40 20silje.fuglset@aberia.noLes mer om oss på www.aberia.no/bpa Ecura BPA BPA er en personlig tjeneste og alle BPA-ordninger i Ecura blir behandlet individuelt. Alle som har behov for assistanse, vet hvor viktig det er å få mulighet til å leve livet på egne premisser.Det finnes ikke to like BPA-ordninger. Vi er enkle å få tak i, og til stede når du trenger det.Vi er et ISO sertifisert, 100% norskeid selskap og er der når du trenger oss.KontaktpersonMaria AndvikRegionleder SørTelefon: 92 66 87 00BPA telefonen: 69 12 96 00maria.andvik@ecura.noLes mer om oss på: www.ecurabpa.no Havna BPA Hos Havna BPA handler det ikke bare om å levere tjeneste, men om å gjøre en forskjell i mennesker liv. Vi er en dedikert og engasjert BPA-leverandør med en dyp forankring i verdiene frihet, selvbestemmelse og respekt. Vår oppgave er å gi deg verktøyene du trenger for å leve livet slik du ønsker – uavhengig av funksjonsnedsettelse. KontaktpersonOle Kristian DanielsenBPA-lederTelefon 99 44 16 41olekristian@havnabpa.noLes mer om oss på: www.havnaomsorg.no Tjenesten er lovpålagt, jfr. Pasient- og brukerrettighetsloven § 2-1 d, rett til brukerstyrt personlig assistent. Sist endret 21.01.2025 15.34