Strategisk næringsplan

Strategisk næringsplan beskriver hvordan Tønsberg skal jobbe med næringsattraktivitet i tiden fremover.

Ny næringsplan ble vedtatt 11. desember 2024.

Last ned næringsplanen her (PDF, 10 MB)

Bilde av forsiden av næringsplanen - Klikk for stort bilde

Regionhovedstaden Tønsberg har et variert næringsliv, det er en høyt utdannet befolkning og en beliggenhet som gir et stort kundegrunnlag. Det er god verdiskapning i bedriftene som er her. Med våre gode forutsetninger for å lykkes skal vi jobbe for å styrke arbeidsplassutviklingen. 

– Det er nettopp arbeidet med å skape god næringsattraktivitet som planen beskriver. Det skal skje mye spennende i Tønsberg de neste årene, de mulighetene skal vi benytte til å løfte oss. Bare tenk på utviklingen av jernbanetomten, Kaldnes og næringsområder rundt byen, sier Charlotte Svensen, næringssjef i Tønsberg kommune. 

I tillegg til arealer er tilgangen på arbeidskraft en utfordring som kommer i full styrke i årene fremover. 

– Tønsberg er en attraktiv bostedskommune, det er positivt for å tiltrekke oss arbeidskraft. Det at infrastrukturen inn til Tønsberg styrkes de neste årene kan også gjøre oss mer attraktive for at folk vil jobbe i Tønsberg, men dette arbeidet krever at det jobbes målrettet, forklarer Svensen. 

Om målsetningen

Målsetningene i planen bygger på regionalanalyse.no der kommunenes bosteds- og næringsattraktivitet måles. Det er foreslått en målsetning om å være topp tre på Østlandet på vekst i bosteds- og næringsattraktivitet. 

– Det er et mål vi har valgt både fordi det er ambisiøst, det måler attraktiviteten som er det parametere vi har påvirkning på og det finnes et godt verktøy som måler dette for oss, forklarer Svensen.

Åtte strategiske satsningsområder

Med bakgrunn i nåsituasjonen, de muligheter og utfordringer som ligger fremfor oss er det i planen valgt ut en retning. 

– Det er mange strukturelle forhold vi har liten påvirkning på, men attraktiviteten kan vi utvikle. Ut i fra attraktivitetsmodellen som er utarbeidet av Telemarksforskning har vi videreutviklet en modell som beskriver vår satsning her i Tønsberg. Vi ønsker å jobbe videre med å styrke de tre B-ene: Bo, besøk og bedrift, og i næringsplanen er det et spesielt fokus på næringsattraktiviteten. For å skape flere arbeidsplasser må flere starte bedrift her, de som er her må vokse og vi må tiltrekke oss bedrifter fra andre plasser, sier Svensen. 

I planen er det foreslått åtte strategiske satsningsområder for å styrke attraktiviteten:

  1. Tilgang på arbeidskraf
  2. Tilgang på næringsareal
  3. Sentrumsutvikling
  4. Nyskaping
  5. Næringsklynger og -nettverk
  6. Matproduksjon    
    Sirkulærøkonomi
    Kulturnæring
    Energi
  7. Næringsoffensiv og -samarbeid
  8.  Finne en x-faktor

Omdømmearbeid og bærekraftsarbeid er sentralt i alle de strategiske områder.

– Vi jobber systematisk med alle satsningsområdene inn i handlingsplanene, og sammen med næringslivet jobber vi for at Tønsberg skal være et fantastisk sted å bo, drive næring og besøke, avslutter næringssjefen. 

Bilde av modell for næringsutvikling - Klikk for stort bilde


Her kan du høre podcast om Tønsbergs strategiske næringsplan.