Hvordan lærer du?
Vi mener at den beste innsikten får du når du snakker med folk. Gjennomfør korte intervjuer med brukere og ansatte, for å lære hvordan de opplever situasjonen og utfordringen vi skal løse. Ofte er det nok å snakke med ca. fem personer. Still åpne spørsmål, og la brukeren snakke uten si for mye selv.
Vi kan også få innsikt i utfordringen på andre måter, for eksempel ved å:
- Observere: Oppsøk situasjoner der problemet oppstår og observer. Hva skjer, hvor går det galt og hvordan løser vi det i dag?
- Gjøre research: Det er selvfølgelig viktig å forstå konteksten, så bruk gjerne litt tid på å samle statistikk og lese relevante rapporter. Ofte kan det også være andre kommuner eller bedrifter som har opplevd lignende utfordring - hvordan løste de det?
Ramme inn utfordringen
Når du har snakket med folk og samlet innsikt, gjelder det å rydde i det du har funnet ut.
Hva sa de vi snakket med? Hva er det som går igjen? Hva er det egentlig som står i veien?
Når vi vet hva utfordringen egentlig er og hva brukeren egentlig trenger, kan vi gå videre til å lage løsninger.
