Lære – Forstå hva det egentlig handler om

Før du lager løsninger, må du skjønne utfordringen - ordentlig. Det kan være fristende å hoppe rett til ideene – men da risikerer du å lage noe som løser feil problem. Lære-fasen handler om å komme tettere på folkene det gjelder. Hvem er de, hva opplever de – og hvorfor er det en utfordring i utgangspunktet?

Hvordan lærer du?

Vi mener at den beste innsikten får du når du snakker med folk. Gjennomfør korte intervjuer med brukere og ansatte, for å lære hvordan de opplever situasjonen og utfordringen vi skal løse. Ofte er det nok å snakke med ca. fem personer. Still åpne spørsmål, og la brukeren snakke uten si for mye selv.

Vi kan også få innsikt i utfordringen på andre måter, for eksempel ved å:

  • Observere: Oppsøk situasjoner der problemet oppstår og observer. Hva skjer, hvor går det galt og hvordan løser vi det i dag?
  • Gjøre research: Det er selvfølgelig viktig å forstå konteksten, så bruk gjerne litt tid på å samle statistikk og lese relevante rapporter. Ofte kan det også være andre kommuner eller bedrifter som har opplevd lignende utfordring - hvordan løste de det?

Ramme inn utfordringen

Når du har snakket med folk og samlet innsikt, gjelder det å rydde i det du har funnet ut. 

Hva sa de vi snakket med? Hva er det som går igjen? Hva er det egentlig som står i veien? 

Når vi vet hva utfordringen egentlig er og hva brukeren egentlig trenger, kan vi gå videre til å lage løsninger.