Arbeidet med nytt mobilitetspunkt starter søndag

Illustrasjon av nytt mobilitetspunkt på Tønsberg stasjon. - Klikk for stort bildeSlik ser arkitekten for seg mobilitetspunktet på Tønsberg stasjon. JAJA Architects

Byens første mobilitetspunkt skal bygges, og arbeidet starter søndag morgen. To uker senere åpnes plassen og de nye tjenestene.

Tønsberg kommune har i samarbeid med Vestfold og Telemark fylkeskommune sett på løsninger for å gjøre det enklere å reise mer bærekraftig. Nå, i løpet av noen få uker, vil prosjektet være aktivt. Da åpner det første av tre mobilitetspunkter, og dette ligger på Tønsberg stasjon. Fra disse mobilitetspunktene kan du leie bil, sykkel eller elsparkesykkel – det som måtte passe for din aktuelle reise.

Arbeidet begynner søndag morgen 07.00. Den såkalte «hesteskoen», parkeringsplassen som vender ut mot Jernbanegaten og Grev Wedels gate, vil stenges i de to ukene arbeidet pågår. Taxiholdeplassen vil midlertidig bli flyttet litt lenger inn på stasjonsområdet.

Illustrasjon av mobilitetspunktet ved Tønsberg stasjon - Klikk for stort bildeDet nye mobilitetspunktet vil samle ulike transporttjenester på ett sted. JAJA Architects

Mobilitetspunktet skal etter planen være klart for åpning fredag 29. september. Da begynner også arbeidet med de to andre mobilitetspunktene i Tønsberg sentrum – på Kaldnes og i Sørbyen. Når disse blir klare i løpet av oktober, er kommunens pilotprosjekt for alvor i gang. Prosjektet skal driftes i minst et år, og kommunen ønsker å lære mer om delte mobilitetstjenester, om bruk, interesse og muligheter for utvidelse.

Mobilitetspunktet ved jernbanestasjonen vil være det største og ha flest tjenester. I tillegg til leie av delebil, elsparkesykkel og elsykkel, vil du også kunne reparere din egen sykkel i Frelsesarmeens sykkelverksted Pedalkraft. For dem som vil oppbevare sykkelen trygt, vil det også blir flere tilgjengelige Bikely-bokser i forbindelse med mobilitetspunktet.

Les mer om mobilitetsprosjektet her.