Byens første mobilitetspunkt er åpnet

Etter et par uker med anleggsarbeid står nå Tønsbergs første mobilitetspunkt klart til bruk.

Ordfører Anne Rygh Pedersen med elsparkesykkel foran det nye mobilitetspunktet - Klikk for stort bildeOrdfører Anne Rygh Pedersen åpnet byens nye mobilitetspunkt fredag.

– I dag markerer vi starten på et prosjekt det er knyttet store forventninger til, sa ordfører Anne Rygh Pedersen i sin tale til de fremmøtte.

Fredag åpnet hun nemlig byens første mobilitetspunkt på Tønsberg stasjon. Omtrent samtidig gikk spaden i jorda for de to neste mobilitetspunktene, på Kaldnes og i Sørbyen. I løpet av oktober vil alle punktene være klare og pilotprosjektet for alvor i gang. Fra disse mobilitetspunktene kan du leie bil, sykkel eller elsparkesykkel – det som måtte passe for din aktuelle reise.

Punktet på stasjonen har i tillegg et sykkelverksted drevet av Frelsesarmeen.

Enklere å reise uten egen bil

– Mobilitetspunkt er et nytt konsept for oss, men kort fortalt er det et område hvor man samler flere mobilitetstjenester på ett sted, sa ordføreren videre.

– Dette er for å gjøre det enklere og mer attraktivt å reise uten å bruke egen bil. Dette er et av flere tiltak vi ønsker å prøve ut for å forsøke å nå kommunens ambisiøse mål om å redusere klimagassutslipp med 60 prosent innen 2030. Samtidig ønsker vi å legge til rette for et bedre bymiljø med mindre trafikkstøy og køproblematikk.

Hun understreket at det ikke forventes at alle skal sette fra seg bilen, men at noen flere nå får muligheten til å velge mer bærekraftige alternativer gjennom mobilitetspunktets tjenester.

Lene Stenersen og Emilie Lassen Bue under åpningen av mobilitetspunktet på stasjonen - Klikk for stort bildeLene Stenersen (Vestfold og Telemark fylkeskommune) og Emilie Lassen Bue (Tønsberg kommune) var veldig fornøyde under åpningen av mobilitetspunktet.

Ettårig prøveprosjekt

Tønsberg kommune samarbeider med Vestfold og Telemark fylkeskommune om mobilitetspunktene i Tønsberg. Målet har vært å finne gode løsninger som gjør det enklere å reise mer bærekraftig.

Tønsberg kommune vil nå drifte prosjektet i et år, og prosjektlederne Lene Stenersen fra Vestfold og Telemark fylkeskommune og Emilie Lassen Bue fra Tønsberg kommune håper nå at så mange som mulig vil utforske tjenestene framover. De håper også at brukerne vil dele erfaringer underveis.

Les mer om prosjektet

Gi dine innspill til prosjektet