Åpner for digital kommunikasjon med helsetjenestene

Har du tenkt på at det kunne vært fint å kommunisere med helse- og omsorgstjenesten digitalt? Nå er det snart mulig for alle som mottar helsetjenester fra Tønsberg kommune. Løsningen vil også kunne gi mulighet til å se når hjemmesykepleieren har planlagt besøk.

Ragnar Aunan er digitaliseringsrådgiver i Tønsberg Kommune.  - Klikk for stort bildeRagnar Aunan som er digitaliseringsrådgiver i Tønsberg Kommune ser gode muligheter for å bedre kommunikasjonen ved å ta i bruk teknologiske løsninger som Digihelse.

Kommunen åpner for at brukere og pårørende kan kommunisere digitalt med helsepersonell via Helsenorge. Helt konkret betyr det at du som mottar hjelp fra hjemmesykepleien for eksempel kan se når besøket er oppsatt. Systemet vil også registrere når besøket er gjennomført, sier Ragnar Aunan som er digitaliseringsrådgiver i Tønsberg Kommune.

Via Helsenorge kan brukere og pårørende kommunisere ved å:

• sende og motta meldinger fra helse- og omsorgstjenestene i kommunen
  • se avtaler om hjemmebesøk og avbestille besøk
  • få varsler om utførte hjemmebesøk på tekstmelding eller e-post

Tjenesten er ment som en tilleggstjeneste til vanlig dialog, og kan brukes av de som ønsker det. Mange har fått gode erfaringer med Helsenorge under pandemien da systemet blant annet ble brukt til timebestillinger og til å se testsvar. Det er fint å kunne utvikle og ta i bruk helseteknologien, sier Aunan.

Gir pårørende mulighet til å følge med

Dersom de pårørende har fått fullmakt kan også de se denne informasjonen, og kommunisere med de kommunale helsetjenestene.

Det kan være fint å se når de du bryr deg om får besøk eller har hatt besøk, og kanskje er det behov for å kommunisere med helsepersonellet digitalt. Dette systemet gir også mange flotte muligheter for de pårørende, forklarer Aunan.

Gjøres tilgjengelig i disse dager.

Muligheten er nå klar til bruk i kommunens helsetjenester.  Ikke alle vil få tilgang til å ta det i bruk samtidig, men kommunen håper at den digitale tjenesten vil være tilgjengelig for alle i løpet av året.

-Når dette gjøres tilgjengelig har vi god kapasitet til å hjelpe til med å få dette til å virke slik det er tenkt. Vi får optimalisert rutiner og tatt hånd om forespørsler. Vi har en plan om å først gjøre det tilgjengelig for hjemmetjenesten og de som mottar psykiske helsetjenester, deretter øvrige helsetjenester i sykehjem og boligtjenestene, forklarer Aunan.

Så raskt dette gjøres tilgjengelig vil det sendes ut tekstmeldinger fra Helsenorge for de som mottar helsetjenester fra kommunen.

Slik gjør du det:

Kommunen tar nå i bruk tjenesten fra Helsenorge. Har du spørsmål om bruk av den digitale løsningen se Helsenorge sin hjelpeside eller ring "Veiledning for helsenorge.no" på 23 32 70 00.

Tjenesten er ikke tilgjengelig før du har fått en tekstmelding fra helsenorge.no.  ​For å logge inn på helsenorge.no kan innbyggerne bruke BankID, BankID på mobil, Buypass ID eller Commfides e-ID. Innloggingen har sikkerhetsnivå 4, og det er dermed mulig å utveksle sensitive opplysninger. Pårørende kan få tilgang til tjenestene med fullmakt fra brukeren

Slik logger du på helsenorge.no:

Slik skriver du melding på helsenorge.no:

Ønsker du å gi pårørende fullmakt? Les mer her:

Du kan lese mer om tjenesten (DigiHelse) på KS sine nettsider