Aulerød barnehage feiret 50 år

Styrer Cecilie byholt og ordfører Anne Rygh Pedersen - Klikk for stort bildeStyrer Cecilie byholt og ordfører Anne Rygh PedersenGjennom 50 år har Aulerød barnehage på Sem gitt et unikt tilbud til døve og hørselshemmede barn. I dag ble jubileet grundig feiret.

- Det tilbudet dere gir er bare helt fantastisk, sa en tydelig stolt Anne Rygh Pedersen da hun overrakte en bursdagsgave på vegne av kommunen.

I dag var Aulerød barnehage pyntet til fest. Dagen startet med feiring for barn og ansatte med kake, boller og ballonger, og deretter ble det en mottakelse der både ordføreren, ledere i kommunen og representanter fra Døveforbundet, Hørselshemmedes Landsforbund og Språkrådet var tilstede.

- Som å komme hjemMarsipankake med bilde av Aulerød barnehage - Klikk for stort bilde

Aulerød barnehage er en tospråklig barnehage med prioriterte plasser for hørselshemmede barn og barn i nær familie med hørselshemmede. I dag går det 13 barn i barnehagen. Fire av disse er selv hørselshemmede, én har døve foreldre og resten er hørende.

- Jeg kjenner nesten litt på ærefrykt når jeg står her i dag og ønsker velkommen til 50-årsfeiring, og samtidig tenker på alle d e som har bidratt til å skape et godt miljø for barn gjennom så mange år, sa styrer Cecilie Byholt da hun ønsket gjestene velkommen til feiringen.

Barnehagens historie startet nemlig med en mor til en døv gutt på Nøtterøy, som i 1971 ønsket å gi sønnen et tilbud. Hun startet en liten privat barnehage i hjemmet for sønnen og to andre barn som også var døve, og allerede året etter ble barnehagen et kommunalt tilbud fra Tønsberg kommune. De siste 30 årene har barnehagen holdt til på Sem, og Byholt tror det har betydd mye for mange å kunne å gå i en barnehage sammen med andre hørselshemmede.

- Hvis du sier ja til en persons språk, så sier du også ja til personen. I dag har vi en vikar hos oss som også gikk her da hun selv var barn. Da hun kom tilbake som voksen, fortalte hun at det føltes som å komme hjem. Slike historier gir med gåsehud, sier Byholt.

Tegnspråkets dagSonja Myhre Holten - Klikk for stort bildeSonja Myhre Holten

Dagen for markeringen var ikke tilfeldig valgt. 23. september er nemlig tegnspråkets internasjonale dag.

- Aulerød barnehage er en av de viktigste infrastrukturene vi har for tegnspråket i Norge. Tegnspråk er anerkjent som et offisielt språk i Norge, helt på linje med kvensk og samisk, og denne barnehagen bidrar til det vi kaller intergenerasjonell overføring av kompetanse, sa Sonja Myhre Holten, tegnspråkrådgiver i Språkrådet.

Også Petter Noddeland, generalsekretær i Norges Døveforbund, la vekt på barnehagens betydning for tegnspråket i sin hilsen.

- Den internasjonale tegnspråkdagen er en stor dag for tegnspråkmiljøet, og jeg vil gratulerer både kommunen og barnehagen med jubileet. Når jeg ser hva slags tilbud dere gir her, så tenker jeg at dette er en modell jeg vil ta med meg videre. Kanskje er dette noe vi kan få til andre steder i landet også, sa han.

Åpnet utstillingKommunalsjef Espen Riiser og styrer Cecilie Byholt betrakter utstillingen som viser barnehagens historie.  - Klikk for stort bilde

I anledning jubileet åpnet barnehagen også en splitter utstilling, som blant annet viser bilder fra samtlige år barnehagen har vært i drift.

- Det begynte i et privathus på Nøtterøy, og så ble det etablert en barnehage like ved jernbanestasjonen i Tønsberg i 1972. I starten var det ingen selvfølge at barnehagen skulle ta i bruk tegnspråk, men det var særlig én mor som var veldig opptatt av at barnehagen måtte bruke språket, forteller spesialpedagog Vibeke Eide Stensvoll.

Hun har jobbet i barnehagen i 22 år, og også hun er sikker på at tilbudet har betydd enormt mye for mange barn opp igjennom årene.

- Jeg husker godt en gutt som begynte hos oss etter først å ha gått i en vanlig barnehage. Endelig fikk han møte andre barn som også hadde høreapparat. Han kalte ikke barnehagen for Aulerød, men for "like-ører-barnehagen", forteller hun.

Vibeke Eide Stensvoll presenterer den nye utstillingen. - Klikk for stort bildeVibeke Eide Stensvoll presenterer den nye utstillingen.