Avløpsutslippet tok slutt i går kveld

Arbeidene med vedlikehold på pumpestasjon P9 Kilen i Tønsberg er nå ferdig.

tåkete vinterdag over byfjorden i Tønsberg - Klikk for stort bilde Ronny Jonassen

Pumpestasjonen ble satt i full drift i dag torsdag kveld kl. 19.00. Stasjonen hadde da stått stengt siden kl. 07.00 onsdag morgen. I denne perioden ble en del kloakk sendt rett ut i Byfjorden.

Flere av kommunenes pumpestasjoner har også vært stengt for å ikke belaste Presterødkilen våtmarksområde med hele utslippsmengden. Kommunenes pumpestasjoner blir også satt i drift fortløpende.

– Arbeidene har tatt kortere tid enn forventet. Vi tar prøver av vannet på utvalgte steder i Byfjorden på fredag og mandag, sier daglig leder i Tønsberg Renseanlegg, Jørgen Fidjeland.

Svar på de første prøvene vil foreligge rett over helga. Inntil videre frarådes bading og annen fritidsaktivitet i området fra Munkerekka i vest til Smidsrød i øst.