Barn, unge og kunst i sentrum på «nye» Carl E. Paulsens plass

Frem mot våren 2022 skal Carl E. Paulsens plass oppgraderes. Med støtte fra Sparebankstiftelsen DNB vil barn, unge og kunst stå i fokus i utviklingen av plassen. Nå er valget av kunstner tatt.Skisse av skulpturen på Carl E. Paulsens plass. Merk at plasser, beplantning, og lignende vil kunne bli annerledes enn skissert her.

Har fått tilskudd til kunstnerisk utsmykning

Men byromsstrategien - Byliv er for alle ønsker Tønsberg kommune å øke kvaliteten på byrommene gjennom å legge til rette for felles opplevelser og referanser, blant annet ved bruk av kunst. Spesielt viktig har kunsten vært på akkurat denne plassen, og derfor har kommunen søkt om og fått innvilget et tilskudd på 450.000 kroner fra Sparebankstiftelsen DNB til kunstnerisk utsmykning.

- Carl E. Paulsens plass har fått navnet sitt etter Tønsbergs store billedhugger. Vi er veldig glade for dette tilskuddet, som gir oss mulighet til å tenke større, og la kunsten sette premisset i utviklingen av plassen, sier Ingvild Hersvik, leder for kulturtjenesten i Tønsberg kommune.

Espen Dietrichsons skulptur skal utsmykke plassen

Kommunen har arrangert en lukket konkurranse der fire kunstnere ble invitert til å tenke spesielt på barn og unges bruk av stedet. Kunstkomiteen, som er utpekt av Utvalg for kultur idrett og folkehelse, utgjorde juryen, i tillegg til representanter for Haugarock og formidlingsavdelingen ved Haugar Museums. Fire kunstnere deltok i konkurransen, og en enstemmig jury kåret Espen Dietrichson til vinner.

Modell av skulpturen som skal pryde Carl E. Paulsens plass.- For Carl E. Paulsens plass har Dietrichson foreslått en nonfigurativ bronseskulptur kalt «Bølgende moment», et fokuspunkt- og det juryen kaller en piruett- for byrommet. Skulpturen vil være i dialog med landskapsutformingen og beplantningen på plassen, samt gi et lite kollegialt nikk til billedhugger Carl E. Paulsen, og hans kollega Maria Vigeland med skulpturen «Piken med fuglen», sier komiteens kunstkonsulent Grethe Hald.

Ferdigstilles våren 2022

Frem mot ferdigstillelse våren 2022 skal kunstneren arbeide tett med landskapsarkitekten, for å få til en helhetlig utforming av plassen. Sokkelen for skulpturen skal utformes som sitteplasser og gi plass til et «Speaker´s Corner». Herfra kan også de yngste la sin stemme høre, slik ungdommen også gjør det på Haugarrock, som har inngang ut mot plassen.