Barneverntjenesten nest best i landet

Hege Lund, Ellen Fisher, Ingunn Grude, Veronica Dyrling, Marita Kruse-Moss.  - Klikk for stort bildeFornøyde ledere: Hege Lund, Ellen Fisher, Ingunn Grude, Veronica Dyrling, og Marita Kruse-Moss.- Dette er takket være dyktige og dedikerte ansatte i alle ledd, sier barnevernleder Ellen Fisher. Hun kan glede seg over at Tønsberg tar andreplassen i Kommunebarometerets rangering av barneverntjenestene i norske kommuner.

Tønsberg kommune har lenge gjort det godt i kommunebarometerets rangering av norske barneverntjenester, men i år fikk kommunen sin beste plassering noen sinne.

- Vi leverer for det første godt på de lovpålagte tjenestene, og har ingen fristbrudd i 2021. Vi har omsorgsplaner og tiltaksplaner på plass, og nok kompetente ansatte. Det teller også positivt at vi har prioritert forebyggende arbeid høyt, og at vi systematisk gjennomfører brukerundersøkelser for å tilbakemelding fra de menneskene vi jobber med, sier Ellen Fisher.

Kommunebarometeret er en årlig måling gjennomført av Kommunal Rapport, der kommuner rangeres etter nøkkeltall på tvers av 12 ulike sektorer. Samlet sett kommer Tønsberg på 28. plass av 356 kommuner i 2022.

Satset på forebygging

Barnevernreformen har gitt de kommunale barneverntjenestene et utvidet ansvar, og det legges blant annet større vekt på forebyggende arbeid. I Tønsberg barneverntjeneste er det ni personer som kun jobber forebyggende.

- Barnevernet er tilstede ved alle skoler og barnehager i kommunen på faste dager. På den måten er vi både mer synlige, og har muligheten til å komme tidligere inn i saker. Vi kan veilede både foreldre og ansatte, og om nødvendig henvise til riktig instans for å gi barn og foreldre den hjelpen de har behov for. Det er ikke nødvendigvis barnevernet som skal følge opp alle saker, men vi blir er ressurs som er tilgjengelig i hverdagen, sier Fisher.

Hun tror det forebyggende arbeidet har bidratt til å senke terskelen for å ta kontakt med barnevernet.

- Barnevernet kan nok fremstå som litt skummelt for noen, men det er lettere å ta kontakt med et menneske som er tilstede i barnehagen eller på skolen, sier hun.

Brukerundersøkelser

I Tønsberg har barnevernet også benyttet brukerundersøkelser i mange år. Dette har blitt lagt merke til i arbeidet med årets kommunebarometer.

- Det er viktig for oss å få tilbakemelding fra de menneskene vi jobber med. Vi vil være sikre på at de tiltakene vi iverksetter treffer best mulig, og at folk føler seg ivaretatt på en god måte. Derfor gjennomfører vi rutinemessig undersøkelser, både blant fosterforeldre og blant barn og ungdom som mottar hjelpetiltak, sier Fisher.

Hun er stolt av de ansatte i barneverntjenesten, og mener resultatet i årets kommunebarometer viser at tjenesten har lyktes godt med både reform og kvalitetsutvikling.

- Dette er en tjeneste med dyktige, profesjonelle fagfolk som jobber sammen for å gi et best mulig tilbud til barn og familier i sårbare situasjoner, sier hun.