Bekymret for utelivsnæringen

Ordfører Anne Rygh Pedersen har sendt brev til kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup der hun utrykker bekymring for skjenke- og serveringsbransjen.

- Serveringsbransjen er en av bransjene som lider mest under koronapandemien, og som nå er i en ekstra kritisk fase med nasjonal skjenkestopp. Jeg håper regjeringen vil iverksette ytterligere tiltak som virkelig kan bidra til at vi unngår å miste viktige arbeidsplasser de neste månedene, sier ordføreren.

Viktige arbeidsplasser

Servering- og reiselivsbedrifter er store og viktige arbeidsplasser i Tønsberg. Dette er også arbeidsplassene for mange som kan oppleve utfordringer med å finne jobber både her i Tønsberg og andre norske kommuner.

- Næringen er dessuten helt sentral i vår strategiske satsing på et levende sentrum. Derfor er vi svært bekymret for hvordan denne næringens kolossale utfordringer nå også vil ramme andre bedrifter og øvrig lokalsamfunn, sier Rygh Pedersen

Kritisk med rask kapitaltilskudd

Rett før jul kom Regjeringen med en tiltakspakke på 250 millioner til kommuner med høyere arbeidsledighet enn gjennomsnittet. Dette er midler som kommunene som fikk, kunne prioritere til serveringsbransjen i tillegg til andre utsatte bransjer.

- Ordningen som kom i desember er målrettet og god. Men selv om Tønsberg kommune ble tilgodesett med mer enn 6 millioner kroner, er dette dessverre et svært lite beløp når det skal fordeles ut på våre 78 skjenkesteder og et tilsvarende antall serveringssteder uten skjenkebevilling, sier Rygh Pedersen.

Ordføreren oppfordrer regjeringen til å komme med ytterligere tiltakspakker så raskt som mulig:

- 2020 har vært et særdeles vanskelig år for hele bransjen, og det er nå kritisk med raske og tilstrekkelige kapitaltilskudd for at bedriftene skal kunne overleve, sier ordføreren.