Ber russen holde ut

Tønsberg-ordfører Anne Rygh Pedersen og Færder-ordfører Jon Sanness Andersen roser russen for ansvarlig oppførsel under koronakrisen. Samtidig ber de alle rød- og blåkledde om ikke å sprekke på oppløpssiden.Ordførerne Anne Rygh Pedersen og Jon Sanness Andersen Anders Tyvand

- Mange har gledet seg til russetiden og forberedt feiringen i flere år, og jeg tror alle forstår at russen både er skuffet og lei seg for at feiringen ikke ble slik de hadde tenkt. Jeg syns årets russ fortjener stor honnør for at de har tatt ansvar og blitt med på den nasjonale dugnaden, sier ordfører Anne Rygh Pedersen.

Russetreff har blitt avlyst, ungdommene har vært nødt til å holde avstand til hverandre, og det har blitt lite rulling og festing for årets avgangselever i videregående skole.

- Russetida er et naturlig høydepunkt for de fleste ungdommer. Enkelte mener kanskje at en avlyst russefeiring er en bagatell, men årets russ har vært nødt til å ofre ganske mye, sier ordfører-kollega i Færder, Jon Sanness Andersen.

- Ikke fall for fristelsen

De to ordførerne er likevel bekymret for at russen skal sprekke på oppløpssiden, og at fristelsen til å senke garden blir for står når nasjonaldagen nærmer seg.

- Vi har fått meldinger fra ungdom som er bekymret fordi enkelte russ planlegger å gjennomføre såkalt rulling. Jeg forstår at fristelsen er stor, men jeg ber dem likevel om å la det være, sier Rygh Pedersen.

Hun påpeker at det vil være svært vanskelig å opprettholde den nødvendige avstanden mellom folk når mange mennesker fester om bord i en buss og det samtidig er alkohol med i bildet.

- Man kan være smittet av korona uten å være klar over det, og denne typen festing vil innebære en svært stor risiko for smittespredning. Når man neste dag går på butikken, kan man risikere å spre smitten videre til andre som ikke vil tåle den, sier hun.

Solidaritet

Jon Sanness Andersen minner om at koronakrisen på ingen måte er over selv om samfunnet nå gradvis åpnes mer og mer.

- Vi vet ikke engang om vi har smittetoppen bak oss eller foran oss. Derfor må vi fortsette den nasjonale dugnaden og følge retningslinjene fra helsemyndighetene. Det handler om solidaritet med de som er mest sårbare for en eventuell koronasmitte. Jeg er glad for at russen har vært med på dugnaden, og jeg håper at de vil gjennomføre en forsvarlig feiring også i de kommende ukene, sier han.