Bidrar til et aktivt næringsliv

I årets budsjett er det satt av mer penger til vedlikehold av kommunalt eide boliger og bygg. Det er en økning på ca. 63 millioner kroner samlet over 4 år, og 10 millioner til oppgraderinger hvert år. Det gir innbyggerne bedre tilbud, men har du tenkt på at det også skaper muligheter og aktiviteter for lokalt næringsliv?

Bilde av elektriker i arbeid - Klikk for stort bilde Foto: Set Elektro

-For vår drift er det utrolig viktig at det offentlige opprettholder aktiviteter, og spesielt gledelig når det også satses litt ekstra. Vi går inn i en usikker tid. Det at folk har mindre å rutte med når renta og prisene stiger gjør at det kan komme brems i boligbygging til private, sier Kenneth Askjem.

Han er daglig leder i Set Elektro på Sem som er en av de som har rammeavtale med kommunen i dag. En rammeavtale betyr at de er en av dem som får oppdrag når noe skal gjøres for kommunen. Hvem som har slike avtaler varierer etter ulike anbudsprosesser.

I budsjettet er det satt av midler til økt vedlikehold de neste fire årene. Økningen fra budsjettet året før er på ca. 20 millioner ekstra i 2023, ca. 16 millioner i 2024, ca. 14 millioner i 2025 og ca. 13 millioner i 2026. I tillegg settes det av 10 millioner ekstra per år til oppgraderinger.

Nå jobber kommunen med å legge en plan om hvilke bygg som skal prioriteres, og i hvilken rekkefølge det skal gjøres. Vedlikehold og oppgraderinger er med på å bedre trivsel og vedlikehold, og økt bevaring av bygningsmassen.

Skaper viktige arbeidsplasser

-Her er det mange ringvirkninger. Kommunen gir oppdrag for å vedlikeholde kommunalt eide boliger og bygg, næringslivet får mer å gjøre i sitt virke, og dersom bedriften er lokal vil det også kunne skape flere arbeidsplasser til innbyggerne som er våre skattebetalere, sier ordfører Anne Rygh Pedersen.

Askjem i Set Elektro er ikke i tvil om at en slik satsning er viktig for sysselsettingen i bransjen:

-Når det er få oppdrag er det ikke jobb til alle. Når det offentlige investerer i vanskelige tider gir det oss mulighet til å skape aktivitet også i nedgangstider. Det på sin side gir gode ringvirkninger hva gjelder arbeidet for å redusere arbeidsledighet, avslutter Askjem.