- Bli med på folkefesten!

17.mai-komiteen med leder Alexander Bakke Hangaas sammen med ordfører Anne Rygh Pedersen og representanter fra russen Tønsberg Ju Jitsu, Russen, Kreakids og Tønsberg Raiders.- Kom til byen og se på borgertoget, så lager vi en skikkelig folkefest, oppfordrer 17. mai-komiteens leder Alexander Bakke Hangaas. 18 foreninger og over 700 personer har meldt seg på til det kombinerte russetoget og borgertoget på 17. mai.

Borgertog er en tradisjon i mange norske byer, men i Tønsberg har ikke et slikt tog blitt arrangert siden 1960-tallet. 2022 er frivillighetens år, og 17.mai-komiteen ville benytte anledningen til å hente den gamle tradisjonen frem fra skuffen.

- Vi har en fantastisk mangfoldig frivillighet i kommunen vår, og vi ønsket å vise den frem på nasjonaldagen. Derfor invitere vi frivillige lag, foreninger og organisasjoner med til borgertog, og valgte å kombinere dette med det tradisjonelle russetoget. Responsen har vært god, og i tillegg til russen er det nå 18 lag og foreninger som har meldt seg på, sier Hangaas.

- Kom og se!Alexander B. Hangaas, leder av 17. mai-komiteen i Tønsberg.

Det er god variasjon blant organisasjonene som er påmeldt, og borgertoget vil dermed vise en del av mangfoldet i frivilligheten i kommunen vår.

- Det blir nok både sang og dans i dette toget. Sjøbodkoret vil bokstavelig talt slå an takt og tone fremst i toget, og det er flere danseklubber som deltar. I tillegg har vi alt fra Røde Kors og Lions Club til Stiftelsen Oseberg Vikingarv og flere ulike idrettslag. I tillegg har Norsk-Ukrainsk Senter meldt seg på, og det syns vi er veldig hyggelig, sier Hangaas.

Men det holder ikke at mange stiller opp for å gå i toget. For at det skal bli en skikkelig folkefest, må folk også komme og se på.

- Jeg tror dette blir en fin opplevelse for alle, og jeg håper at flest mulig vil ta turen til sentrum og heie fram frivilligheten vår, sier Hangaas.

Borgertoget tar oppstilling i Farmannsveien kl. 16.45, med avgang kl. 17.00.

Se kommunens nettside om 17. mai i Tønsberg.