Bønder mot plast i havet

I forbindelse med TV-aksjonen ville ordføreren lære mer om plastbruken i jordbruket. Derfor møtte hun lederne av bondelaget i Ramnes og bondelaget i Våle hos Harald Lie, en bonde som har gjort mye for å redusere sin plastbruk.

Fra venstre: Kjell Anders Lier og Thorvald Hillestad (kommunestyrerepresentanter), ordfører Anne Rygh Pedersen, Svein Ivar Ånestad (leder av Våle bondelag), Andreas Løverød (leder av Ramnes Bondelag, Harald Lie

Landbruket bruker mye plast, men gjenvinner også mye

Harald Lie med plastbit fra rundball.- Rundballer pakket i plast håndteres av store maskiner, da er det dessverre ikke til å unngå at små plastbiter som dette havner på avveie, sier Harald Lie og holder opp en plastbit.

Det norske jordbruket bruker omtrent 13000 tonn plast hvert år, men av dette gjenvinnes over 85 %.

- Dette er en veldig stor andel. Til sammenligning resirkuleres bare omtrent 30 % av plasten fra vanlige husholdninger, forteller Svein Ivar Ånestad, leder av Våle bondelag.

Har redusert plastbruken mye

Allikevel er det altså potensielt mye plast fra jordbruket som kan komme på avveie og også havne i havet. Plast fra gårdsdrift her i Tønsberg vil for eksempel kunne havne i Aulivassdraget og videre ut i havet.

Et av tiltakene Harald har gjort for å redusere plastbruken er å investere i to plansiloer. Enkelt forklart samles høyet i en plansilo i én haug, i stedet for å pakkes til mange rundballer dekket av plast. Forbruket av plast blir da mye mindre.

- Her er det vel høy tilsvarende omtrent 800 rundballer, sier Harald, som anslår at de bruker omtrent 50 kilo plast for å dekke til plansiloen.

Harald Lie og ordfører Anne Rygh Pedersen, plansilo i bakgrunnen.
Dette er veldig lite sammenlignet med den mer tradisjonelle lagringsformen, der høyet pakkes i rundballer dekket av plast. For hver rundballe går det nemlig med omtrent 1,25 kilo plast, så en tilsvarende menge høy pakket i rundballer hadde ført til forbruk av rundt 1000 kilo plast.

- Plast er et viktig materiale i jordbruket, men jeg er veldig glad for at bøndene i kommunen vår både jobber for å redusere bruken av plast og er flinke til å resirkulere, sier Anne Rygh Pedersen.

Støtt TV-aksjonen 2020

Årets TV-aksjon, har navnet «Et hav av muligheter» og går til bekjempelse av plast i havet.

Du kan støtte TV-aksjonen ved å gi et valgfritt beløp til Tønsberg kommunes digitale bøsse.

Fra 9. oktober kan du også gi direkte via Vipps til 2133, ved å ringe 822 08 008 (300 kr), eller ved å benytte bankkonto: 8380.08.09005.

Du kan også opprette din egen digitale bøsse, en personlig innsamlingsside på nett. Innsamlingen startet 5. oktober og varer fram til aksjonsdagen, 18. oktober.