Byskogen skole åpnet dørene

Byskogen skole var fylt av et yrende liv, stolte elever og imponerte foreldre da skolen arrangerte åpen dag torsdag ettermiddag.

Andreas Dyre-Hansen

- Vi ønsker at elevene skal ha mulighet til å vise frem noe av det de har jobbet med, og de er jo selvfølgelig superstolte. De vil jo aller helst vise det fram til hele verden, men nå får de i alle fall vist det til foreldre og besteforeldre, sier rektor Andreas Dyre-Hansen.

Torsdag ble det en ekstra lang skoledag for elevene hans. I tillegg til at elevene fikk muligheten til å vise fram prosjekter de har jobbet med den siste tiden, fikk rektoren også mulighet til å vise foreldrene at skolehverdagen kanskje ikke er helt sånn mange ser for seg.

- Jeg tror noen tenker at skolen er ensformig, at elevene må sitte stille hele tiden og at vi bare er opptatt av læring og testing. Sånn er det jo ikke. Dagens elever møter en helt annen skolehverdag enn det min generasjon gjorde da jeg gikk på skolen, og vi har en variert skolehverdag som handler mye om samarbeid og ulike prosjekter, sier han.

Elevbedrifter og ungt entreprenørskap

Sarah Jørgensen og Mikita Dudka

Noen elever arrangerte forstilling med sang, dans og musikkinnslag, andre viste frem kunstprosjekter og praktiske oppgaver fra norskfaget. Noen spilte sjakk, noen viste hvordan de jobbet med praktisk løsning i matematikk, og noen viste fram arbeidet med elevbedrift.

- Vi har både lagd forretningsplan og skaffet sponsorer, forteller Sara Jørgensen og Mikita Dudka.

De går i 9. klasse, og sammen med fire andre elever har de etablert elevbedriften Aktiv Ung EB.

- Bedriften skal hjelpe folk med egentrening. Vi har laget en nettside med ulike øvelser innenfor seks forskjellige idretter og skal lage en app også, og vi har publisert videoer på Tik Tok for å gjøre den kjent, forteller Sara.

Hun syns det er gøy å få vise frem bedriften, og syns prosjektet har vært lærerikt.

- Vi har kanskje lært aller mest om å samarbeide, sier hun.

Imponerte foreldre

Elever foran en pappmodell av et skip med vannmøller under.  - Klikk for stort bildeDenne gjengen i 7. klasse har muligens løst strømutfordringene for skipsindustrien.

7. klasse viste frem sitt prosjektarbeid med Ungt Entreprenørskap, og en av gruppene hadde konstruert en modell av en ferge med strømproduserende vannmøller under skroget.

- Møllene kan produsere strøm når båten kjører fremover, og strømmen kan for eksempel brukes til å varme opp vannet om bord. På den måten blir det mye billigere, forklarer Leah Ulfsten Kristensen.

Jonas og Ole Martin Jørnsen

Foreldrene gikk rundt fra post til post – og folk ble imponert.

- Det er imponerende å se hvor aktive og kreative elevene er, sier Ole Martin Jørnsen, som besøkte stesønnens skole.

To jenter danser på en scene - Klikk for stort bildeElevforestilling i ParkettenNOVA - klassen for innvandrere som har behov for å lære det norske språket

Matoma i 9b utfordrer Louise Hammer i praktiske matteoppgaver

- Det er klart jeg måtte innom her, sier Espen Riiser, kommunalsjef og tidligere Byskogen-rektor.

Mange tok turen innom danserommet