– Det beste med jobben er folka jeg har rundt meg

Espen Tveit på sin kontorplass i Ulvikveien  - Klikk for stort bilde

Styrkebasert ledelse, et godt fag-team og et unikt fellesskap er noen av grunnene til at Espen Tveit har valgt en karriere i kommunen.

I denne artikkelserien ønsker vi å løfte frem flinke, ambisiøse kommunefolk – med hjerte for faget og med tanker om kommunen som sin arbeidsplass.

I dette intervjuet møter du ...

Espen Tveit

Espen Tveit er tjenesteleder for to botiltak innenfor virksomheten boliger for psykisk helse og miljøarbeid. Han er utdannet sykepleier og har i tillegg master i innovasjon og ledelse.

Hvordan startet din karriere i kommunen?

Jeg startet i rollen som tjenesteleder sommeren 2021. Jeg ble leder for to botiltak i virksomheten bolig for psykisk helse og miljøarbeid. Som nyutdannet leder så var det ganske vanskelig å få jobb uten kommunalerfaring, så jeg søkte på mange forskjellige stillinger, både privat og kommunalt. Heldig som jeg var, så møtte jeg Trygve Berg, min nåværende leder, i et intervju våren 2021. Han så et potensial i meg som leder og valgte å satse på meg.

Hva drømte du om å bli da du var barn?

Jeg husker at jeg alltid har hatt lyst til å jobbe med mennesker. Jeg var nok inne på å bli kokk, men endte likevel opp med studier innen helse. Det har fulgt meg gjennom hele mitt jobbliv – fra kommune til forsvaret til staten og tilbake til kommune igjen. Jeg har en mor og en søster som jobbet innen helse, og jeg så nok veldig opp til det de gjorde.

Hvorfor valgte du en jobb i det offentlige fremfor en jobb i privat næringsliv?

Det som var ekstra spennende og tiltalende med denne jobben, er at kommunen har fokus på styrkebasert ledelse. Styrkebasert ledelse er et fagfelt som jeg dypdykket i når jeg tok masteutdannelsen min, og som jeg bruker aktivt hver dag. Det å finne «gullet» i dine ansatte og kollegaer er utrolig givende. Det å finne uforløst potensial og sørge for at de ansatte får utløp for det, er utrolig morsomt.

Hva er det beste med jobben din?

Folka jeg har rundt meg hver dag. De er en av de største grunnene til at jeg trives i jobben min. Som leder er jeg prisgitt et godt nettverk fra boligen og videre ut i systemet. Uten de ivrige ansatte som jobber operativt ute i boligene mine, så hadde jeg nok syntes at jobben hadde vært litt kjip. Til tider er den nok det, fordi vi har et ganske stort lederspenn, men det er flere gode perioder enn kjipe og kjedelige. Det er nettopp de ansatte og tjenestemottakerne som får meg til å verdsette jobben min. Jeg vil også trekke frem den ledergruppa som jeg er en del av, som er der for en i tykt og tynt. Vi har noe som er skikkelig unikt og bra.

Kan du peke på noen gode grunner til å velge en karriere i det offentlige?

Det er trygt å jobbe i det offentlige med de sikkerhetsnettene som man har som arbeidstaker. I Tønsberg kommune har man flere muligheter til å utvikle seg som leder, og i mitt tilfelle så har jeg vært heldig og hatt folk som har løftet meg frem og faktisk hatt en styrkebasert tilnærming til meg og sett «gullet» i meg. De gir deg en mulighet for utvikling gjennom blant annet SMART og 10-faktor som er med på å gi gode verktøy for å utøve rollen som leder – og faktisk som menneske.

Finnes det en fordom eller et inntrykk av jobb i kommunen som du har lært at ikke stemmer?

Ja, at det er én kommunalarbeider som jobber mens andre står rundt og ser på. Det kjenner ikke jeg meg igjen i.

Hvis du kunne gjennomføre ett prosjekt i vår kommune ­– helt uten budsjettbegrensninger – hva hadde det vært?

Jeg ville ha laget en stor festival for alle ansatte i kommunen, hvor alle ansatte kan eller skal delta. Der vil det være mange forskjellige foredrag og undervisning som man kan shoppe imellom. Det skal være foodtrucks med masse forskjellig god mat, slik at man kan spise sammen og snakke og mingle på tvers av virksomhetene – altså en skreddersydd festival. Med å «shoppe» foredrag og undervisning, mener jeg at de ansatte kan velge og vrake i det som er relevant for dem der de jobber, om det er teknisk drift, bolig, sykehjem eller hva det nå enn skulle være. Så når man kommer tilbake til avdelingen man jobber i, så har man en hel drøss med kunnskap å dele med de andre – og en styrkebasert leder til å fasilitere!