- Du kan trygt kontakte fastlegen

- Fastlegene har god kapasitet, men ingen må oppsøke fastlegekontoret fysisk uten avtale, sier virksomhetsleder Cathrine Aagard-Nilsen og fastlege Ingunn Leeber. Gode smittevernrutiner gjør det trygt for alle å få helsehjelp når de trenger det.Cathrine Aagaard-Nilsen og Ingunn Leeber 

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Koronapandemien har ført til en nedgang i de planlagte aktivitetene i helsetjenestene, og i tillegg opplever fastlegene at færre enn normalt tar kontakt i forbindelse med akutt sykdom.

- Det er en nedgang det er vanskelig å forklare, men jeg tror noen unngår å kontakte legen fordi de er engstelige for smitte. Andre er kanskje redde for å belaste fastlegene, og tenker at de er for opptatt med å håndtere koronapandemien, sier virksomhetsleder for legevakt og allmennmedisinske tjenester, Cathrine Aagaard-Nilsen.

Nå kan hun fortelle at legene har god kapasitet til å ta i mot pasienter både ved akutt sykdom og for oppfølging av kroniske tilstander, og at det er innført smittevernrutiner som minimerer risikoen for smitte ved legebesøk.

- Derfor kan alle som har behov for konsultasjon trygt kontakte sin fastlege, men det er viktig at dette gjøres på riktig måte. Man skal ringe eller sende e-melding før man kommer, og ingen må møte opp på legekontoret uten avtale, sier hun.

Primærhelsetjenesten – en suksessfaktor

Når man kontakter fastlegen, vil legen eller helsesekretæren stille noen kontrollspørsmål for å avklare smitterisiko. Hvis det er mistanke om Covid19 eller risiko for smitte, vil pasienten bli henvist til beredskapskontor på Eik. Der vil pasienten bli tatt imot og undersøkt av helsepersonell ikledd smittevernutstyr.

- Ved å sende alle pasienter med mistanke om Covid19 til beredskapskontoret på Eik, samler vi alle med mulig smitte på ett sted. Dette bidrar både til at vi unngår å spre smitten inne på venterommene hos fastlegen der pasienter i risikogruppene trenger å komme. Samtidig gir det oss mulighet til å bygge opp et miljø med kompetanse på prøvetaking og håndtering av smittevernutstyr, sier fastlege og leder av Allmennlegeutvalget i Tønsberg, Ingunn Leeber.

Hun mener en sterk primærhelsetjeneste har vært en suksessfaktor ved håndteringen av Covid19 i Norge.

- I andre land, der folk oppsøker spesialiser på sykehusene direkte når de blir syke, vil belastningen på sykehusene blir større. Vi har dyktige fastleger i primærhelsetjenesten som filtrerer og sorterer henvendelsene. De kan  diagnostisere og behandle på en forsvarlig måte utenfor sykehus eller legge inn på sykehus når det er nødvendig.  På den måten har vi mye bedre kontroll på smitten enn vi ellers ville hatt. Det blir viktig å opprettholde skillet mellom pasienter med potensiell smitte og andre pasienter som trenger å komme til lege også fremover, sier hun.

Annerledes legebesøk

Selv om fastlegene har god kapasitet, må mange konsultasjoner nå foregå på nye måter. 

- Det er gledelig at nesten alle fastlegene nå er tilgjengelige på digitale flater og kan gjennomføre e-konsultasjoner og videokonsultasjoner. Det benyttes ulike plattformer til dette, men pasientene kan være trygge på at personvernhensyn blir ivaretatt, sier Leeber.

Dersom legen mener det er behov for å ta en blodprøve eller gjennomføre en fysisk undersøkelse, vil pasienten bli innkalt til dette.

- Da er fastlegene opptatt av å spre pasientene utover dagen, slik at det ikke samler seg mange mennesker på venterommet samtidig, sier Leeber.