Egil Johansen vil gå av som kommunedirektør i 2023

Kommunedirektør Egil Johansen og ordfører Anne Rygh Pedersen - Klikk for stort bildeEgil Johansen og Anne Rygh Pedersen Anders Tyvand Politisk ledelse i Tønsberg kommune har ønsket å forlenge arbeidsavtalen med kommunedirektør Egil Johansen. Johansen har sagt ja til å forlenge avtalen som i utgangspunktet opphører 13. november i år, men har samtidig meddelt at han ønsker å gå av med pensjon 31. juli 2023.

- Egil Johansen har gjort en svært god jobb som kommunedirektør. Han ledet først sammenslåingen av Re og Tønsberg kommuner, og har deretter hatt ansvar for å lede den sammenslåtte kommunen gjennom de første driftsårene som ny kommune. Han har bidratt sterkt til at kommunen har kommet seg gjennom store omstillinger på en god måte, og samtidig hatt det øverste administrative ansvaret gjennom to krevende år preget av pandemi og uforutsigbarhet, sier ordfører Anne Rygh Pedersen.

Johansens arbeidsavtale opphører i utgangspunktet når han fyller 67 år 13. november. Gjennom sommeren har det vært dialog mellom Johansen, ordfører, varaordfører og lederen av det største opposisjonspartiet i kommunestyret om å forlenge avtalen.

- Vi er glade for at Johansen har sagt seg villig til å forlenge avtalen noe, og tar samtidig til etterretning av han ønsker å gå av med pensjon 1. august neste år, sier Rygh Pedersen.

Må finne arvtakeren

Forlengelsen av avtalen må formelt vedtas av kommunestyret, og saken skal behandles 7. september. I den politiske saken ber ordføreren også om fullmakt til å starte prosessen med å finne Egil Johansens arvtaker som kommunedirektør.

- Vi ønsker å sette ned et ansettelsesutvalg som består av ordfører, varaordfører og opposisjonsleder, og at også de ansattes fagorganisasjoner skal trekkes inn i prosessen. Vi ser samtidig for oss at det er behov for å hente inn ekstern bistand i rekrutteringsprosessen. Det er en krevende og ansvarsfull jobb å være kommunedirektør, og det er viktig at vi finner den rette kandidaten til stillingen, sier Rygh Pedersen.

- Naturlig å gi seg nå

Egil Johansen mener august 2023 er et naturlig og riktig tidspunkt å forlate stillingen som kommunedirektør.

- Jeg er takknemlig for den tilliten jeg har fått til å lede Tønsberg kommune, og for de årene jeg har fått være her. Det har vært både givende, utfordrende, interessant og lærerikt, og det har vært inspirerende å se alt det gode arbeidet som gjøres innen alle sektorer for å gi innbyggerne best mulig tjenester. Nå er jeg motivert for å videreføre arbeidet frem til neste sommer, men da er det et naturlig tidspunkt for meg å gå av. Da har jeg først ledet kommunesammenslåingen gjennom to år, og så ledet den nye kommunen gjennom den første valgperioden. Nå får kommunen mulighet til å få på plass en ny kommunedirektør før de nye politikerne er på plass etter kommunevalget neste høst, sier han.

Johansen har en lang karriere bak seg som toppbyråkrat i offentlig sektor. Da han ble hentet inn som prosjektleder for sammenslåingen av Re og Tønsberg og deretter kommunedirektør i den nye kommunen, kom han fra stillingen som fylkesrådmann i Vestfold fylkeskommune. Han hadde også ansvar for sammenslåingen av Våle og Ramnes til Re kommune i 2002, og har vært rådmann i både Re og Porsgrunn kommuner. I tillegg har han bakgrunn fra olje- og energidepartementet og ulike stillinger i Aker.

Nå ser han frem mot en annerledes hverdag som pensjonist.

- Jeg har ingen klare planer for hva jeg skal gjøre etter august 2023. Jeg blir jo i utgangspunktet pensjonist og får bedre tid til familie, barn og barnebarn, men det kan jo tenkes at jeg vil påta meg noen verv hvis det byr seg noen muligheter, sier han.