Ekstra beredskap i sprengkulda

Innbyggere som opplever store, helsemessige utfordringer på grunn av kulden kan kontakte legevakta for hjelp.

- Risikoen for strømbrudd øker når det er så kaldt som det er nå. Skulle det bli langvarige strømbrudd som skaper store, helsemessige utfordringer for innbyggerne våre ber vi dem ta kontakt med legevakta, sier kommunedirektør og leder av kriseledelsen, Mette Vikan Andersen.

Kommunen har oppholdssteder som kan tas i bruk ved langvarig strømbrudd dersom kulda blir tøff.

- Det er ikke første gang vi opplever sprengkulde i Tønsberg, men kombinasjonen med det store snøfallet gjør at kommunen følger situasjonen ekstra tett, sier Vikan Andersen.

Kommunedirektøren understreker at kommunen og kommunens tjenester er godt forberedt på ekstremkulda.

Hun minner også om at vi alle har et ansvar for å ruste oss til kulda:

- Husk at din egenberedskap også er en del av vår fellesberedskap. Det er lurt å ha tenkt igjennom hva du bør gjøre ved et langvarig strømbrudd. Her har Direktorat for samfunnssikkerhet og beredskap en god sjekkliste, sier Vikan Andersen.

Lenke til informasjon om kuldeberedskap: https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/var-og-natur/slik-forbereder-du-deg-pa-kulda/

Kriseledelsen fortsetter å følge situasjonen tett gjennom helgen.