Flytter ungdomsklubbene til nett

UNG i Tønsberg ønsker å skape gode møteplasser selv om ungdomsklubbene er stengt. Nå inviterer de ungdom med på interaktiv klubb på nett.

Alagie Joof er klar til å møte ungdommene på nett!- Vi har det enda ikke helt klart for oss hva innholdet blir, for dette er helt nytt for alle. Men vi kan både snakke og chatte med hverandre, og det blir både spill og konkurranser. I tillegg kommer vi til å ha et tema hver gang som vi snakker om. Det første temaet blir nok hvordan det oppleves å være hjemme en hel uke, sier Alagie Joof.

Han er til daglig leder ved Eik ungdomsklubb, og primus motor for å etablere interaktive ungdomsklubber på nett. Nå håper han at ungdommene vil ta turen innom de nettbaserte klubbene når koronaviruset hindrer dem i å møtes fysisk.

- Vi starter allerede på mandag. Vi har tre ungdomsklubber i Tønsberg kommune, og én som er under oppstart i Conradis gate 8 i sentrum. Nå åpner vi et nettbasert alternativ til hver av disse klubbene, og nett-klubbene vil være åpne i det tidsrommet ungdomsklubbene til vanlig holder åpent, sier han.

Voksne tilstedeKari Seierstad, virksomhetsleder Ung i Tønsberg.

For å bli med på nett-klubb, må ungdommene laste ned et program som heter Discord. Dette er et program mange  ungdommer allerede kjenner fra spillverdenen. Ung i Tønsberg vil legge ut linker til programmet og pålogging både på Friskus, Facebook, Instagram og SnapChat.

Virksomhetsleder Kari Seierstad forteller at de som til daglig jobber ved ungdomsklubbene vil være til stede på nett-klubbene.

- Det er viktig for å skape trygge rammer, og noe av poenget er jo at de voksne fremdeles skal kunne være en god støtte for ungdommen. Det vil også være mulig å snakke med en voksen på tomannshånd dersom man har behov for en fortrolig samtale, sier hun.

Hun er imponert over egne ansatte som raskt har fått et slikt tilbud på bena.

- Jeg inviterte til en idémyldring på torsdag i forrige uke, og nå er vi allerede klare med ungdomsklubb på nett. I tillegg jobber vi med å få opp en Youtube-kanal som vi kan bruke til ulike innslag og gøyale konkurranser for ungdommene, sier hun.

Åpningstider

Tønsberg kommunes samleside for koronaviruset.