Fra EAT til Tønsberg kommune

Som folkehelserådgiver brenner Caroline for å fremme folkehelse gjennom å jobbe på helt nye måter.

I dette intervjuet møter du ...

Caroline Mydland

Caroline Mydland er folkehelserådgiver og er ansatt i virksomheten kultur og idrett. Hun har en mastergrad i folkehelsevitenskap.

I denne artikkelserien ønsker vi å løfte frem flinke, ambisiøse kommunefolk – med hjerte for faget og med tanker om kommunen som sin arbeidsplass.

Hvordan startet din karriere i kommunen?

Da jeg takket ja til jobben som folkehelserådgiver i kommunen hadde jeg tidligere jobbet i det private, blant annet som "intern" i organisasjonen EAT. Det var en verdifull opplevelse å få innsikt i det komplekse samspillet mellom klima, miljø og mat, og ikke minst hvordan ressurser på tvers av forskning, politikk, næringsliv og sivilsamfunnet kan mobiliseres for å skape reell forandring. Deretter var jeg så heldig å få muligheten til å jobbe som folkehelserådgiver i kommunen og har jobbet her siden 2017.

Hva drømte du om å bli da du var barn?

Jeg har alltid stor kjærlighet for dyr og har hatt mange firbeinte følgesvenner opp gjennom oppveksten. Min drøm var å bli veterinær, men oppdaget at blod og sprøyter ikke helt var min sterke side. Så da ble det heller til at jeg beholdt dyr som hobby. Jeg har en liten hund som heter Milla som også var maskot på jobb en liten periode.

Hvorfor valgte du en jobb i det offentlige fremfor en jobb i privat næringsliv?

Folkehelsearbeid er nært knyttet til folkehelseloven, som gir kommuner, fylkeskommuner og statlige myndigheter ansvaret for å fremme folkehelse. Mastergraden min la stor vekt på det offentliges rolle i folkehelsearbeidet, selv om denne kunnskapen også er viktig i privat sektor. Da jeg oppdaget stillingen i Tønsberg kommune fikk jeg lyst til å bidra inn i folkehelsearbeidet lokalt. Etter noen år med vikariater, var det også viktig for meg å finne en fast, trygg jobb med gode betingelser.

Hva er det beste med jobben din?

Det beste med jobben min må være handlingsrommet, det å ha muligheten til å skape noe nytt og jobbe på nye måter. Og ikke minst kollegaene og folkene rundt meg!

Kan du peke på noen gode grunner til å velge en karriere i det offentlige?

Ettersom kommunen skal levere et bredt spekter av tjenester er heldige som har et mangfold av kunnskap og kompetanse. Jeg opplever kommunen som et lærerikt sted, hvor vi kontinuerlig utvikler oss gjennom å dele erfaringer og hente inn nye perspektiver. Å være en del av kommunen innebærer ikke bare et stort ansvar overfor innbyggerne, men også en rolle som støttespiller for frivilligheten og næringslivet, noe som gjør jobben betydningsfull og meningsfylt for meg.

Finnes det en fordom eller et inntrykk av jobb i kommunen som du har lært at ikke stemmer?

Jeg tror at enkelte kan oppleve kommunen som en traust organisasjon, og som er mer bakoverlent enn fremoverlent. Det kan også være en oppfatning om at vi ansatte er papirflyttere med lave ambisjoner. Jeg tror faktisk at flertallet har sett gode eksempler på det motsatte gjennom årene, men at enkelte fordommer henger igjen. Jeg opplever derimot at det skjer mye nyskaping i kommunen vår, drevet av kreative og dyktige ansatte som har en lidenskap for jobben sin.

Hvis du kunne gjennomføre ett prosjekt i vår kommune – helt uten budsjettbegrensninger – hva hadde det vært?

Det må være å kunne tilby næringsrik og bærekraftig lokalmat i barnehager, skoler, omsorgsboliger og på eldresenter. Et kult scenario ville vært om vi kunne etablert et innovativt og tverrsektorielt cateringfirma med fokus på samskaping, inkludering og bærekraft. Vi kunne inngått samarbeid med lokale bønder som leverer høykvalitets lokalmat med vekt på god dyrevelferd. I tillegg kunne vi ha samarbeidet med lokale kjøpmenn og grossister for å benytte oss av overskuddsmat, samtidig som vi kunne ha et samarbeid med både skoler og universiteter som tilbyr matfag og ikke minst vårt lokale matkultursenter. Prosjektet skulle hatt en inkluderende og integrerende profil for å hjelpe ungdommer og voksne inn i arbeidslivet, samt et tett samarbeid med frivilligheten. Dette ville definitivt være en vinn-vinn-situasjon for folkehelsa, klimaet, miljøet, frivilligheten og lokalt næringsliv. Vi har både råvarene, folka og kunnskapen! Og for å sette prikken over i-en, måtte vi hatt gøyale uniformer og en park av elsykler, el-mopeder og elbiler!