Fraråder bading og aktivitet på sjøen

Mann som bader i sjøen.  - Klikk for stort bilde Adobe Stock

Store mengder kloakk er sluppet ut i sjøen. Kommuneoverlegen fraråder bading, kajakkpadling og lignende aktivitet i området fra Munkerekka i vest til Smidsrød i øst.

Årsaken til utslippet, er at Tønsberg Renseanlegg IKS gjennomfører vedlikehold på hovedpumpestasjonen. I forbindelse med arbeidet er det behov for å stenge flere pumpestasjoner.

- Det er store mengder kloakk som slippes ut, og vi fraråder derfor både bading i sjøen og annen aktivitet på vannet. Vi vet ikke hvor lenge frarådingen gjelder, men miljørettet helsevern vil foreta målinger og gi informasjon om når det anses som trygt å bade igjen. Selv om vi ikke kan gi noen garantier, tar det vanligvis bare noen få dager, sier kommuneoverlege Irena Jakopanec.